مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۹
۰ نفر

احداث 14 مرکز خدمات محله‌ای و 14 مرکز فرهنگی تا پایان سال 89 در اولویت برنامه‌های شهرداری منطقه خواهد بود

 به گزارش همشهری محله، دکتر شریفی قائم‌مقام شهردار تهران در جلسه بررسی برنامه 2 ساله شهرداری منطقه گفت: «برنامه‌های منطقه باید در قالب برنامه محله‌ای و ناحیه‌ای شکل بگیرد و از ماه آینده در برنامه کنترلی پروژه مناطق گنجانده شود.»   وی با بیان اینکه تا پایان سال 89 تمامی محله‌های منطقه باید دارای مراکز خدمات محله‌ای باشند گفت:

 «مراکز خدمات محله‌ای باید در دل محله‌ها برای کاهش بار ترافیک،  جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و آلودگی محیط‌زیست و نیز توجه به هزینه سبد خانوار شهروندان ایجاد شود.» دکتر شریفی با شمردن امکانات مراکز خدمات محله‌ای افزود: «در این مراکز علاوه بر بازار میوه و تره‌بار، پروتئین، لبنیات، خشکبار، نانوایی فانتزی و سنتی، خشکشویی و باجه‌ای از بانک اعتباری شهر باید وجود داشته باشد تا شهروندان هنگام استفاده از این مراکز حداکثر بهره را ببرند.

با احداث این مراکز در دل محله‌ها 30 درصد از سبد هزینه خانوار کاسته می‌شود.»  قائم‌مقام شهردار تهران با توجه به محله‌ای شدن امکانات در مناطق به احداث مراکز فرهنگی و اجتماعی نیز  اشاره کرد و گفت: «با احداث این مراکز علاوه بر کاهش هزینه‌های شهرداری در نیروی انسانی، نگهداری و نظارت و خدمات فرهنگی در محله‌ها یکپارچه می‌شود.»

وی با اشاره به کاربری هشت‌گانه سراهای محله از شهردار منطقه خواست تا نسبت به ساخت و تجهیز این مراکز تا سال 1390 اهتمام ورزد. وی به تشکیل شورای هماهنگی نهادهای خدمات‌رسان و شورای فرهنگی با محوریت شهرداری منطقه هر ماه یک بار تأکید کرد و گفت:

«نیاز است این جلسات برای هماهنگی اداره‌ها و حفظ حقوق شهروندان به طور مرتب برگزار شود.» مدیریت کیفیت، زمان و هزینه قائم‌مقام شهردار تهران مدیریت کیفیت، مدیریت زمان و مدیریت هزینه را از هدف‌های سه‌گانه شهرداری تهران در برنامه‌های 2ساله مناطق خواند و تأکید کرد:

«این برنامه باید طوری طراحی و به اجرا درآید که در پایان زمانبندی، شهروندان آن را احساس کنند.» وی به بیانات مقام معظم رهبری که تهران را شهری با هویت اسلامی و ایرانی خواندند، اشاره کرد و افزود: «محیط منطقه باید به محیط فرهنگی و اسلامی تبدیل شود. نیازی نیست تا امکانات آنچنانی در منطقه ایجاد کرد، می‌توان با پخش اذان در میادین میوه و تره‌بار و ایجاد یک مصلی در آنها یا افزایش نمازخانه‌های آلاچیقی در بوستان‌ها شهروندان را در انجام امور عبادی یاری کرد.»

مسجد محوری، هویت‌بخشی به محله‌ها دکتر شریفی از مسجد محوری به عنوان راهی برای هویت‌بخشی به محله‌ها و افزایش مشارکت شهروندان در برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی یاد کرد. وی در پایان سخنان خود بر توجه به نخبگان، افزایش برنامه‌های علمی و پژوهشی، نوآوری و استفاده از ظرفیت‌های ویژه منطقه در درآمدزایی تأکید کرد.

در ابتدای این جلسه مهندس بابایی شهردار منطقه با اعلام این برنامه 2 ساله منطقه 17 گفت: «در حوزه اجتماعی به انسجام فرهنگی منطقه توجه شده است. برنامه‌های سلامت، کارآفرینی و محله‌ای شدن خدمات در برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی منطقه قرار دارد.» وی به افزایش کیفیت پروژه‌های منطقه در حوزه عمرانی اشاره کرد و افزود:

 «تاکنون 80 درصد نهرها سرپوشیده و 80 درصد کل معابر منطقه آسفالت شده است. آب‌های سطحی بطور کامل در منطقه مهار شده و پیاده‌سازی و مناسب‌سازی مرتباً صورت می‌گیرد.» وی به فعالیت‌های حوزه خدمات شهری اشاره کرد و گفت: «توجه ویژه به بحث زیست‌محیطی، افزایش میادین میوه و تره‌بار، توسعه فضای‌سبز و بازیافت و تجهیز بوستان‌ها با امکانات تفریحی و ورزشی در برنامه این حوزه قرار دارد.»

شهردار منطقه 17 راه‌اندازی دفاتر اتوبوسرانی و تاکسیرانی، توسعه سامانه اتوبوس تندرو، توسعه پارکینگ و همکاری با راه‌آهن و مترو را از برنامه‌های حوزه ترافیکی خواند. وی تعیین تکلیف املاک واقع در طرح‌های اولویت‌دار، توجه به بافت فرسوده و نوسازی آن با مشارکت بخش خصوصی و شهروندان، کاهش زمان صدور پروانه و پایان کار، توجه به برنامه‌های علمی و پژوهشی شهرداری، ارتقای سطح کیفی نیروها و آموزش آنان و کسب درآمد پایدار در این منطقه را از اولویت‌های برنامه 2 ساله شهرداری منطقه اعلام کرد. همچنین در این جلسه معاونت‌های اجرایی به تشریح برنامه‌های خود پرداختند.

همشهری محله- 17

کد خبر 89941

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز