همشهری آنلاین: رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: رئیس‌جمهور افغانستان یک "شریک بی‌ارزش" است که لایق ارتقای کمک چه در میزان نیروهای آمریکایی یا کمک‌های غیرنظامی نیست

به گزارش ایسنا، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از منتقدان اعزام سربازان بیشتر به افغانستان طی مصاحبه‌ای با رادیو مردمی ملی (NPR) گفت که میان دموکرات‌های کنگره حمایت چندانی برای افزایش زیاد سربازان آمریکایی در افغانستان برای جنگ با شبه نظامیان طالبان وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی گفت که از هم حزبی‌های دموکرات خود خواسته که به باراک اوباما فرصت تصمیم‌گیری درباره‌ استراتژی افغانستان را بدهند که انتظار می‌رود ظرف هفته‌های آتی اعلام شود. زمانیکه اوباما تصمیمش را اعلام کند قانونگذاران نباید از واکنش نشان دادن نسبت به آن حجالت بکشند.

پلوسی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور افغانستان نشان داده که یک شریک بی‌ارزش است. ما نمی‌توانیم روی ماموریتی سرمایه‌گذاری کنیم که شریک قابل اعتمادی در آن نداریم و هر سرمایه‌گذاری غیرنظامی لازم و ضروری که ما انجام می‌دهیم، روانه مسیر‌های فساد می‌شود.

وی گفت: ما چطور می‌توانیم از مردم آمریکا بخواهیم که تاوان گزاف و سنگین جانی، مالی را در جنگی بپردازند که ما در آن با یک شریک معتبر در ارتباط نیستیم.

سخنان پلوسی یک روز پس از برگزاری مراسم تحلیف حامد کرزای برای دومین دوره‌ی متوالی ریاست‌جمهوری افغانستان صورت گرفت. وی با فشار سنگین سران غرب برای سرکوب فساد رایج در دولت و جایگزین کردن رهبران شبه نظامی سابق و رفقای خود، با فن سالارهای توانا مواجه شده است.

اخیرا تعداد منتقدان جنگ افغانستان در کنگره آمریکا افزایش یافته است.

افزایش سربازان از سوی رئیس جمهور می‌تواند، قانونگذاران دموکرات را در آستانه انتخابات کنگره در سال آینده عصبانی کند.

آرلن اسپکتر، سناتور دموکرات گفت: استراتژی خروج در افغانستان لازم است. ما نباید بر سربازان در افغانستان بیفزاییم، حتی ماندن در آنجا برای من سوال است مگر این که برای مبارزه ما علیه القاعده ضروری باشد.

وی گفت: شخصا معتقدم که حمایت چندانی از دموکرات‌های کنگره در افزایش سربازان در افغانستان وجود ندارد.

نانسی پلوسی نیز گفت: شما می‌دانید که همه چیز اینست که بیایید فقط درباره سربازان حرف نزنیم، بلکه درباره استراتژی و منابعی که در این زمینه لازم است، حرف بزنیم.

کد خبر 95751

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز