سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۱
۰ نفر

گروه ورزشی: در بازی‌های شنبه‌شب پلی‌آف مقدماتی جام‌جهانی در اروپا، فرانسه با پیروزی یک بر صفر در زمین ایرلند به بهترین نتیجه رسید و حالا در یک قدمی صعود قرار دارد.

ایرلندی‌ها به لطف 80 هزار تماشاگری که به ورزشگاه کروک پارک آمده بودند و دامن زدن به جنگ‌های روانی در مصاحبه‌های قبل از بازی، می‌خواستند از برتری بازی در خانه استفاده کنند ولی فرانسه با حفظ حاکمیت توپ و کنترل آهنگ بازی، به ویژه در دقایق اولیه اجازه نداد که میزبان روی این موج سوار شود. ایرلند هم بسته و محتاط بازی می‌کرد، با این وجود بهترین موقعیت نیمه اول از آن این تیم بود که مطابق انتظار روی یک توپ بلند به دست آمد.

ولی حضور آلو دیارای بلندتر در جلوی دفاع فرانسه، نقش زیادی در خنثی‌شدن این تاکتیک میزبان داشت. فرانسه در نیمه دوم بازی را با سرعت بیشتری شروع کرد و سرانجام در دقیقه 71 با شوت آنلکا، یکی از بهترین‌های زمین که با برخورد به پای سنت لجر مدافع ایرلند منحرف شد به تک‌گل بازی رسید. پس از این گل، ژینیاک هم یک موقعیت عالی مقابل دروازه خالی ایرلند را برای زدن گل دوم از دست داد. ایرلند هم روی پاس اشتباه آبیدال به یک موقعیت بادآورده رسید که لوریس توانست ضربه مهاجم ایرلند را در موقعیت تک به تک مهار کند.فرانسه حالا با یک تساوی در پاریس هم می‌تواند به جام‌جهانی صعود کند، با این وجود دومنک معتقد است که کار هنوز تمام نشده: «این یک بازی 180 دقیقه‌ای است.

ما فقط 90 دقیقه آن را پشت‌سر گذاشته‌ایم. ایرلند تیم خوبی است که توان بازی با توپ و ضربه زدن به حریف را دارد. باید مراقب باشیم. من پیروزی یک بر صفر را به نتیجه خلاف آن ترجیح می‌دهم  ولی تنها وقتی می‌توانیم راضی باشیم که صعود کنیم.» تراپاتونی هم با وجود ناراحتی از این نتیجه، هنوز به صعود ایرلند امیدوار است: «ما هرکاری می‌توانستیم انجام دادیم. ما می‌توانستیم گل بزنیم ولی باید اعتمادمان را برای 90 دقیقه بعدی حفظ کنیم. می‌توانیم در پاریس یک گل بزنیم. می‌توانیم همین بازی را تکرار کنیم و این بار توپ به نفع ما منحرف شود و یک بر صفر برنده شویم.»

همچنین در پایان بازی خبرنگاران ایرلندی اصرار داشتند تا دومنک درباره مشاجره قبل از بازی‌اش با آنری توضیح بدهد، ولی سرمربی فرانسه گفت که درگیری در کار نبوده و کاپیتان تیم، تنها درباره دعوت نشدن پاتریک ویرا با او صحبت کرده است.

پیروزی خفیف پرتغال

در غیاب کریستیانو رونالدوی مصدوم که بازی را از جایگاه ویژه ورزشگاه لوژ تماشا می‌کرد، پرتغال توانست مقابل بوسنی به پیروزی یک بر صفر برسد. هرچند این نتیجه نمی‌تواند تضمینی برای صعود این تیم به جام جهانی 2010 باشد. تک‌گل این بازی در دقیقه 33 روی سانتر نانی و با ضربه سر برونو آلوز مدافع میانی نفوذ کرده پرتغال به ثمر رسید. لی‌ یدسون، مهاجم برزیلی‌الاصل پرتغال در نیمه دوم فرصتی عالی را برای زدن گل دوم تیمش از دست داد. در دقیقه 89 هم نوبت ژکو بود که با ضربه سر، تیر دروازه پرتغال را بلرزاند و مسلموویچ هم همان توپ را در برگشت دوباره به تیر دروازه زد؛ موقعیتی که شاید بوسنی مدت‌ها حسرت آن را بخورد.کارلوس کروش، سرمربی پرتغال درباره آن لحظه حساس گفت: «وقتی آن صحنه به خاطرم می‌آید که توپ به تیر افقی و تیر عمودی خورد، باید اعتراف کنم که خوش‌شانس بودیم.

ولی بوسنی هم روی صحنه‌ای که لی ‌یدسون آن فرصت گل را از دست داد، خوش‌شانس بود چون او معمولا چنین موقعیت‌هایی را از دست نمی‌دهد.» کروش درباره بازی پرنوسان تیمش اضافه کرد: «این موضوع طبیعی است ولی ما هوشیارانه بازی کردیم. در برخی لحظات، ما خوب بازی کردیم و برتر بودیم و وقتی تحت فشار بودیم، می‌دانستیم چه کار کنیم.» سیمائو، کاپیتان پرتغال هم گفت: «ما در آنجا دفاع نخواهیم کرد. تلاش می‌کنیم مالکیت توپ را در اختیار بگیریم و موقعیت بسازیم.»

اسلوونی، همچنان امیدوار

همان‌طور که هیدینک پیش‌بینی کرده بود اسلوونی حریف آسانی برای روسیه نبود. هرچند روسیه در خانه توانسته بود با دو گل بیلیا لتدینوف، هافبک اورتون پیش بیفتد ولی گل دقیقه 88 پچنیک تازه‌وارد اختلاف را به حداقل رساند و اسلوونی حتی در وقت اضافه یک فرصت عالی برای زدن گل تساوی را از دست داد. ماتیاژ کک، سرمربی اسلوونی پس از بازی گفت: «این گل ما را زنده نگه داشت. حالا تماشاگران ما در بازی برگشت می‌توانند جو مثبتی درست کنند.» سرگی سماک هافبک روسیه هم گفت که تیمش با دریافت این گل، شرایط آسانی در بازی برگشت نخواهد داشت.

تساوی بدون گل یونان

گکاس، بهترین گلزن مرحله مقدماتی شانس عالی یونان برای گلزنی را از دست داد تا این تیم مقابل اوکراین در آتن به تساوی بدون گل برسد. ره‌هاگل، سرمربی آلمانی یونان پس از بازی گفت: «با این تساوی بدون گل هر اتفاقی ممکن است. پاسکاری تیم اوکراین و عملکرد بازیکنان تهاجمی این تیم خیلی خوب بود. ما به دنبال پیروزی بودیم ولی حریف در ضدحملات خطرناک بود و این ذهن ما را مشغول کرده بود.» میخاییلیچنکو سرمربی اوکراین هم گفت که با این نتیجه هر دو تیم شانس یکسانی برای صعود  دارند.

کد خبر 95302

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز