شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

آرمن ساروخانیان: با گذشت بیش از دو روز از رویارویی فرانسه و ایرلند در ورزشگاه استاد دوفرانس، هنوز جنجال پیرامون گل تساوی میزبان که منجر به صعود این تیم به جام‌جهانی 2010 شد، ادامه دارد.

 در دقیقه 103 تیری آنری توپی را که به سمت دروازه ایرلند سانتر شده بود با دو ضربه متوالی دست مقابل پایش انداخت و آن را برای گالاس فرستاد تا مدافع فرانسه توپ را با ضربه سر از خط عبور دهد. اعتراض شدید ایرلندی‌ها به این گل بی‌نتیجه بود چراکه مارتین هانسون داور سوئدی و خط‌نگهدار، متوجه هند عمد آنری نشده بودند. قبل از آن، ایرلند توانسته بود با گل رابی‌کین شکست بازی رفت را جبران کند و پس از آن مهاجمان این تیم دو فرصت خوب برای زدن گل صعود را از دست دادند تا بازی به وقت اضافه کشیده شود.

اعتراض ایرلندی‌ها به این بی‌عدالتی از لحظه سوت پایان بازی آغاز شده و همچنان ادامه دارد. رابی کین مدعی شد که فیفا دوست ندارد ایرلند به جام‌جهانی برسد. دامین داف هم معتقد است فیفا و آدیداس، دوست داشتند فرانسه به جام جهانی صعود کند. یکی از روزنامه‌های ایرلند هم صبح پنجشنبه با توجه به لقب فرانسوی‌ها در بریتانیا، ضربه دست آنری به توپ را «دست قورباغه» نامید. سایت‌های اینترنتی و وبلاگ‌ها هم حملات شدیدی علیه تیری آنری انجام دادند و حتی در برخی از آنها، تصاویر مونتاژ‌شده کاپیتان فرانسه در حال بازی بسکتبال دیده می‌شد.

فدراسیون فوتبال ایرلند پنجشنبه بعدازظهر، در نامه‌ای به فیفا خواهان تجدید این بازی شد. جان دیلینی، مدیر اجرایی این فدراسیون برای متقاعدکردن فیفا به تکرار بازی بحرین و ازبکستان در مقدماتی جام جهانی در سال 2005 استناد کرده بود، ولی فدراسیون بین‌المللی  فوتبال با تکرار بازی  مخالفت کرد.مدافعان استفاده از تصاویر ویدئویی در فوتبال هم پس از این گل، فشار روی فیفا را برای تصویب این قانون افزایش داده‌اند.

بخش دیگری از کارشناسان داوری هم معتقدند که در صورت حضور یک داور در پشت دروازه‌، هند عمد آنری قطعا مجازات می‌شد. واکنش دومنک هم به این جنجال مطبوعاتی جالب است. سرمربی فرانسه که پس از نمایش ضعیف چهارشنبه‌شب تیمش بار دیگر هدف منتقدان و رسانه‌های فرانسوی قرار گرفته، می‌گوید: «در زمین این هند را ندیدم. در تصاویر ویدئویی متوجه آن شدم و این تنها یک اشتباه داوری است. برای من، این بخشی از بازی است نه یک تقلب. بنابراین نمی‌فهمم چرا از ما می‌خواهند عذرخواهی کنیم.»

آیا آنری مقصر است؟

آنچه تناقض این ماجرا را بیشتر می‌کند، ارتکاب این خطا توسط آنری است، بازیکنی که همیشه به رعایت بازی جوانمردانه شهرت داشته. شاید به همین دلیل بود که ایرلندی‌ها درون زمین اعتراض زیادی به کاپیتان فرانسه نداشتند و در پایان بازی هم با او دست دادند.

آنری هم پس از بازی به کارش اعتراف کرد: «بله، توپ را با دست زدم ولی من داور بازی نیستم. من در محوطه جریمه بودم و اسکیلاچی با دو مدافع ایرلندی برای زدن توپ به هوا پرید. توپ ناگهان مقابل دست من قرار گرفت، داور آن را ندید و من به بازی ادامه دادم. ولی این چیزی از خوشحالی من برای صعود کم نمی‌کند.»

 تراپاتونی هم در کنفرانس مطبوعاتی بعد از بازی، از متقلب‌خواندن آنری خودداری کرد و داور را مقصر دانست: «خیلی ناراحتم چون داور زمان کافی داشت تا از خط‌نگهدار سئوال کند. او همچنین باید از آنری هم سئوال می‌کرد و در این صورت آنری به او می‌گفت که هند بوده. همه مردم اروپا این بازی و اتفاقات آن را دیدند. فرانسه در دوبلین بازی خوبی انجام داد، ولی این بار بهتر بازی کردیم و در مجموع دو بازی شایسته رفتن به جام‌جهانی بودیم.»

لی‌دیکسون و امانوئل پتی، دو همبازی سابق آنری در آرسنال هم با توجه به شناخت‌شان از مهاجم فرانسوی، نظرات جالبی درباره این گل دارند. دیکسون می‌گوید: «من شش سال در آرسنال در کنار آنری بازی کردم و اطمینان می‌دهم که او مثل روشنایی روز صادق است. ولی مردم با دیدن این گل می‌گویند که او تقلب کرده. او واقعا بازیکن بزرگی است و یکی از بهترین بازیکنان تاریخ لیگ برتر به شمار می‌رود. ولی مردم او را با گل فرانسه مقابل ایرلند به یاد می‌آورند و این ناراحت‌کننده است.

امروز بسیاری از هواداران آرسنال که به رادیو زنگ می‌زدند، می‌گفتند که نظر آنها نسبت به تیری تغییر کرده. این ناراحت‌کننده است ولی او در یک لحظه جنون‌آمیز، خودش را در این موقعیت قرار داد. ماجرا در کسری از ثانیه اتفاق افتاد و مهار توپ با دستش کاری غریزی بود که همه ما درون زمین انجام داده‌ایم. ولی بخش دوم که توپ را جلوی پایش انداخت عمدی بود و شهرت او را خدشه‌دار می‌کند.» پتی اما در دفاع از هموطنش می‌گوید که هر بازیکن دیگری در موقعیت آنری چنین کاری را می‌کرد.

کد خبر 95688

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز