دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۴
۰ نفر

گروه ورزشی: در مسابقه‌ای که روسیه به هیچ وجه شایسته شکست نبود، آلمان با فرصت‌طلبی سنتی‌اش به پیروزی رسید تا در مسکو صعود به جام جهانی را جشن بگیرد.

گل دقیقه 35 کلوزه برای کسب 3 امتیاز بازی کافی بود چراکه مهاجمان روس در نیمه‌دوم فرصت‌های زیادی را در رویارویی با رنه آدلر دروازه‌بان آماده آلمان از دست دادند. آرنه فردریش که پس از اخراج بواتنگ در اواسط نیمه دوم به عنوان مدافع راست به زمین آمد، در دقایق پایانی در محوطه جریمه مرتکب خطایی شد که داور از اعلام آن خودداری کرد.

یواخیم لو سرمربی آلمان که تیمش با این پیروزی صدرنشین گروه چهار شد، می‌گوید: «تیم منظم بازی کرد و ما شایسته صعود به جام جهانی بودیم.» هیدینک هم که تیمش با این نتیجه باید در پلی‌آف بازی کند، گفت: «البته نمی‌توانیم از نتیجه خوشحال باشیم ولی تیم در نیمه‌دوم شخصیتش را نشان داد.

در استفاده از فرصت‌هایمان و همچنین ضدحملات موفق نبودیم ولی هنوز می‌توانیم در پلی‌آف ماه نوامبر صعود کنیم.»ایتالیا دیگر قدرت سنتی اروپا هم به لطف تساوی 2 بر 2 در دوبلین توانست صدرنشینی گروه 8 و سهمیه جام جهانی را به دست آورد. سنت لجر در دقیقه 87 ایرلند جنوبی را برای دومین بار پیش انداخت تا هواداران این تیم به خلق یک شگفتی امیدوار شوند ولی جیلاردینو در دقیقه 90 گل تساوی و سرنوشت‌ساز ایتالیا را به ثمر رساند.

جووانی تراپاتونی، سرمربی ایتالیایی ایرلند که تیمش با این تساوی حالا باید در پلی‌آف بازی کند، می‌گوید: «از این نتیجه ناراحتم. هدف ما پیروزی بود، ولی در 3 دقیقه پایانی نیاز
به تجربه داشتیم. ما تیم جوانی هستیم و این درس مهمی برای ماست.» مارچلو لیپی سرمربی ایتالیا هم گفت: «از بازی امشب کاملا راضی‌ام. ما ممکن بود ببازیم و شکست می‌توانست بی‌عدالتی بزرگی باشد. بازیکنان با کیفیت و شخصیت بالایی بازی کردند. همچنین می‌خواهم یادآوری کنم که در دو بار قبلی که یک بازی مانده به پایان صعود کردیم، توانستیم قهرمان جام جهانی شویم.»

همه چیز به نفع پرتغال در گروه A که وضعیت پیچیده‌ای داشت، دانمارک با پیروزی یک بر صفر مقابل سوئد خیالش بابت صعود به جام جهانی را راحت کرد و همسایه‌اش را در آستانه حذف قرار داد. در جدال دو قدرت فوتبال اسکاندیناوی، تک‌گل یاکوب پولسن در دقیقه 79 سرگروهی دانمارک را تضمین کرد و سوئد را به رتبه سوم گروه فرستاد. مورتن اولسن، سرمربی دانمارک پس از این موفقیت گفت: «این فوق‌العاده است. ما بازی بهتری انجام دادیم، بنابراین شایسته پیروزی بودیم.» سوئد در دقایق پایانی با چهار مهاجم بازی کرد ولی نتوانست از شکست فرار کند.

پرتغال هم که کمی دیرتر بازی می‌‌کرد از این نتیجه به بهترین شکل استفاده کرد و با پیروزی 3 بر صفر مقابل مجارستان به رتبه دوم گروه صعود کرد. رونالدو پس از مصدومیتش تنها 25 دقیقه در زمین دوام آورد ولی توانست سازنده گل اول برای سیمائو باشد. پرتغال در دقایق پایانی نیمه‌دوم هم توانست توسط لیدسون و سیمائو به گل‌های بعدی برسد.

پرتغال که در شروع مرحله مقدماتی نتایج بسیار ضعیفی گرفته بود، چهارشنبه‌شب با پیروزی مقابل مالت، آخرین تیم گروه می‌تواند به مرحله پلی‌آف برسد و موجب حذف سوئد شود. کارلوس کروش که در این بازی پس از مدت‌ها از پدرو مندز استفاده می‌کرد در تمجید از هافبک دفاعی رنجرز گفت: «مندز نمایشی عالی داشت. من روی تجربه او حساب می‌کردم. وقتی مشخص شد تیاگو نمی‌تواند بازی کند، نیاز به بازیکنی باتجربه و کیفیت مندز داشتیم تا با تیم سرسخت مجارستان مقابله کنیم.» کروش همچنین گفت که برای بازی آخر تیمش، رونالدو را در اختیار ندارد.

فرانسه در پلی‌آف

پیروزی 5 بر صفر فرانسه مقابل جزایر فارو هم برای سرگروهی کافی نبود چراکه صربستان هم رومانی را با نتیجه مشابه شکست داد و به جام جهانی صعود کرد ولی مردان دومنک با این نتیجه توانستند رتبه دوم گروه 7 را تضمین کنند و به پلی‌آف برسند. ژینیاک (دوگل)، گالاس، آنلکا و بن‌زما برای فرانسه گلزنی کردند. دومنک با رضایت از عملکرد تیمش گفت: «ناراحتی ما از امتیازاتی است که در بازی‌های قبلی از دست دادیم.» رادومیر آنتیچ هم که توانسته صربستان را برای اولین بار پس از استقلال به جام‌جهانی برساند، گفت: «ما برگ جدیدی در تاریخ فوتبال صربستان نوشتیم و اقتداری که در مرحله مقدماتی نشان دادیم، ما را متقاعد می‌کند که به آینده‌ای درخشان فکر کنیم.»

حسرت اسلواکی

اسلواکی که با یک تساوی خانگی مقابل اسلوونی هم می‌توانست برای اولین بار
به جام جهانی صعود کند، با شکست 2 بر صفر در وضعیت خطرناکی قرار گرفت. برتری 5 امتیازی اسلواکی نسبت به اسلوونی با این شکست به 2 امتیاز کاهش یافت و آنها برای صعود مستقیم چهارشنبه‌شب باید در خاک لهستان به پیروزی برسند، چراکه اسلوونی در مصاف با سن مارینو قطعا پیروز خواهد شد.

لهستان در گروه 3، پنجم است و شانسی برای صعود ندارد، ولی در مقابل تماشاگران خودی حریف آسانی برای اسلواکی نخواهد بود.انگلیس که با 8 پیروزی متوالی و اطمینان از صعود به اوکراین رفته بود، با شکست یک بر صفر کرواسی را در آستانه حذف قرار داد. اخراج دقیقه چهاردهم روبرت گرین، دروازه‌بان انگلیس شروع لحظات دشواری برای مردان کاپلو بود و اگر درخشش دیوید جیمز نبود دروازه این تیم بیش از یک بار باز می‌شد. اوکراین با این پیروزی به رده دوم گروه 6 صعود کرد و با پیروزی در بازی آخر مقابل آندورا به پلی‌آف صعود می‌کند.در گروه 5 هم پیروزی 2 بر صفر بوسنی در زمین استونی صعود این تیم به پلی‌آف را تضمین کرد.

ترکیه هم با شکست 2 بر صفر در خاک بلژیک وداع تلخی با جام جهانی داشت. اسپانیای صعود کرده هم در خاک ارمنستان به دشواری با نتیجه 2 بر یک پیروز شد. در گروه دو، سوئیس با پیروزی 3 بر صفر مقابل لوکزامبورگ، حالا برای صعود تنها به یک تساوی در بازی آخر نیاز دارد. یونان در این گروه دوم است.

کد خبر 92631

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز