یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

گروه شهری: سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه آنچه قانون در مورد مترو می‌گوید همان چیزی است که اکنون در حال اجراست و طبق مصوبات مجلس است، گفت:

 دولت وقتی به 100درصد وظایفش عمل نمی‌کند نباید انتظار 100درصدی داشته باشد.

به‌گزارش‌همشهری، دویست‌وسی‌وششمین جلسه شورای شهر تهران به‌دلیل بررسی مسائل اخیر پیش آمده در مترو حالت فوق‌العاده به‌خود گرفت.حاصل مذاکرات این جلسه که محمد باقر قالیباف شهردار تهران نیز در آن شرکت داشت از سوی سخنگوی شورای شهر به خبرنگاران اعلام شد.

به گفته خسرو دانشجو، براساس قانون 50 درصد بودجه مترو توسط دولت و50 درصد توسط شهرداری تهران قابل تامین است تا صرف عملیات عمرانی و خدمات‌رسانی به مردم شود اما سخنگوی شورای شهر با درنظرگرفتن سخنان اخیر ریاست‌جمهوری درباره مترو تاکید کرد: قطعا اگر دولت بخواهد تمام بودجه مترو را تامین کند ما استقبال خواهیم کرد.

دانشجو افزود: مقایسه آماری در اکثر کشورها نشان‌دهنده آن است که دولت در سرمایه‌گذاری در مباحث زیرساختی و کلانشهری نقش سازنده‌ای دارد. وی با اشاره به اینکه تهران از ناحیه عوارض پرداختی ساکنان آن اداره می‌شود، گفت: مدت‌هاست مسئولان شهری بر این نکته تاکید دارند که تهران به‌عنوان پایتخت کشور هزینه‌های اضافی را بر دوش شهروندانش تحمیل می‌کند و این خارج از انصاف است.

وقتی‌پول‌نرسد،خروجی صفراست

سخنگوی شورای شهر تهران همچنین به نیابت از اعضای شورای شهر بر ضرورت همکاری دولت با شهرداری تاکید کرد و افزود: حتی اگر فرض کنیم که برای ساخت هر کیلومتر مترو در خوشبینانه‌ترین شکل آن حداقل 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز باشد، تامین این میزان اعتبار به‌تنهایی از عهده شهرداری تهران خارج است.

به گفته دانشجو، تهران در افق برنامه باید 217 کیلومتر مترو بسازد تا درمیان انواع ناوگان حمل‌ونقل عمومی بتواند به سهم 30 درصدی خود و با سرفاصله‌های 2 دقیقه در جابه‌جایی مسافران برسد. این درحالی است که وقتی پولی به این مجموعه نرسد خب، معلوم است خروجی‌اش صفر خواهد شد.

چالش‌جدی،تامین منابع‌مالی‌ است

وی ادامه داد: ما بیشتر در تامین منابع مشکل داریم تا مدیریت مترو؛ بنابراین باید به تامین منابع بخش حمل‌ونقل عمومی توجه شود.به اعتقاد این عضو شورای شهر تهران وقتی به مترو به‌عنوان دستگاه مجری تکلیف می‌شود که سالانه باید فلان میزان به خطوط خود اضافه کند بلافاصله تکالیف دستگاه‌های دیگر برای تامین اعتبار و بودجه مطرح می‌شود که این هم جز در سایه تعامل دولت و مدیریت شهری میسر نیست و غیر از این، قطعا هیچ راهکار دیگری برای نیل به برنامه‌های مترو وجود ندارد.

دانشجو در عین حال از احتمال شکل‌گیری کمیته‌ای شامل تعدادی از اعضای شورای شهر به‌منظور تعامل با دولت، شهرداری و مترو با هدف پیگیری مشکلات اخیر به‌وجود آمده در مترو خبر داد که تصمیم‌گیری نهایی درمورد آن قرار است به جلسه روز سه‌شنبه (فردا) موکول شود.

این گروه درواقع به بررسی این مهم خواهند پرداخت که آیا دولت و شهرداری کاملا به وظایف خود در تامین بموقع منابع مالی مترو عمل کرده‌اند یا خیر؟واینکه‌ میزان کمک‌هایی که تا‌کنون از سوی دولت و شهرداری به مترو اختصاص یافته نیز به‌صورت دقیق مشخص شود.

دانشجو در پاسخ به این سؤال همشهری که فرازهایی از سخنان اخیر رئیس‌جمهوری صراحتا به اعلام آمادگی دولت در تقبل مستقیم مدیریت مترو و گرفتن آن از شهرداری تهران بود، گفت: چالش جدی ما در تامین منابع مالی است نه مدل مدیریتی، ضمن اینکه براساس مصوبه هیات دولت و مجلس شورای اسلامی قانونا اداره مترو برعهده شهرداری است.

وی حتی عزل و نصب مدیرعامل مترو را نیز طبق روال مرسوم برعهده شهردار تهران دانست و یادآور شد: قطعا تغییر مدل اداره مترو نیز نیاز به زیرساخت‌های قانونی دارد و دولت محترم هم قاعدتا باید به این قضیه توجه ویژه داشته باشند.

کد خبر 95294

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز