چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مسئول سمپوزیوم خشکی چشم در نوزدهمین کنگره سراسری چشم پزشکی ایران، با بیان اینکه کاربران رایانه در معرض خشکی چشم هستند، گفت:

پایین‌تر بودن سطح مانیتور از چشم‌ها(نگاه کردن از بالا به مانیتور) و پلک زدن مکرر هنگام کار با رایانه خشکی چشم بروز نمی‌کند.

به گزارش ستاد خبری نوزدهمین کنگره سراسری چشم پزشکی ایران، دکتر احمد خیرخواه، در تعریف خشکی چشم گفت: خشکی چشم به عارضه‌ای اطلاق می‌شود که میزان اشک موجود در چشم کمتر از مقدار طبیعی باشد. لازم به‌ذکر است که اشک  شامل سه لایه آبکی، چربی و موکوسی است.

وی با بیان اینکه هر لایه از اشک از بخش‌های مجزایی ترشح می‌شود، افزود: لایه آبکی از غدد اشکی اصلی و فرعی، لایه چربی از غدد چربی پلک و لایه موکوسی از سلول‌های پوششی سطح چشم ترشح می‌شود.

دکتر احمد خیرخواه، یادآورشد: آسیب هریک از این بخش‌ها به عارضه خشکی چشم منجر می‌شود.

مسئول سمپوزیوم خشکی چشم در نوزدهمین کنگره سراسری چشم پزشکی ایران، با بیان این نکته که جراحی‌های رفرکتیو برای اصلاح عیوب انکساری یکی از علت‌های خشکی گذرای چشم است،  گفت: بیماری‌های آلرژیک و استفاده از دارو برای درمان این بیماری‌ها از علل دیگر بروز خشکی چشم هستند.

وی، احساس خشکی چشم را شایع‌ترین علامت این بیماری برشمرد و افزود: گاهی خشکی چشم با تاری دید نوسان‌دار، احساس جسم خارجی در چشم، سوزش و خارش، حساسیت به نور و احساس سنگینی در اطراف پلک همراه است که البته نباید فراموش کنیم این دلایل می‌تواند به علت سایر بیماری‌ها نیز باشد به همین دلیل اصلی‌ترین توصیه ما در برخورد با هر ناراحتی چشمی، مراجعه به چشم‌پزشک است.

این فوق تخصص بیماری‌های سطح چشم، با بیان اینکه توجه به علایم و یافته‌های بالینی برای تشخیص خشکی چشم الزامی است، گفت: استفاده از قطره اشک مصنوعی(با تجویز پزشک) نخستین اقدام در درمان بیماران است اما اگر چشم به این درمان پاسخ نداد،

استفاده از داروهای ضدالتهابی، بستن راه خروجی اشک به بینی و اعمال جراحی برای کوچک کردن شکاف پلک از درمان‌های بعدی خشکی چشم است.

به گفته دکتر خیرخواه، درمان  انواع مقاوم خشکی چشم، اعمال جراحی پیشرفته مانند پیوند غدد اشکی یا بزاقی است.

کد خبر 94932

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز