دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

اعضای باند کلاهبرداری، بعد از آنکه طعمه‌های خود را در روزنامه‌ها شناسایی می‌کردند با چک‌های جعلی به سراغ آنها می‌رفتند و دست به کلاهبرداری‌ میلیونی می‌زدند

از اواخر تیرماه پارسال با گزارش شکایت‌های مشابه درباره کلاهبرداری با چک‌های جعلی، بازپرس شعبه 10 دادسرای ناحیه‌12 تهران تحقیقات خود را برای گشودن راز این پرونده آغاز کرد و به تیم ویژه‌ای از کارآگاهان اداره سیزدهم- مبارزه با جعل پلیس آگاهی تهران - ماموریت داد بررسی‌های خود را برای یافتن سرنخی از اعضای باند آغاز کنند.

با آغاز تحقیقات، کارآگاهان اداره سیزدهم دریافتند جاعلان، با جعل چک‌های بین بانکی و چک‌های رمزدار، اقدام به خریدهای میلیونی از مغازه‌داران مختلف پایتخت کرده‌اند و بدون برجای گذاشتن سرنخی از خود متواری شده‌اند.

در بازجویی از مالباختگان یکی از آنان به ماموران گفت: دی ماه 87، بعد از آنکه برای فروش 44 تخته فرش، در روزنامه‌ها آگهی دادم، مردی که خودش را امیری معرفی می‌کرد با من تماس گرفت و گفت قصد خرید فرش‌ها را دارد. این مرد که به‌نظر می‌رسید آدم متشخصی باشد، بعد از گرفتن آدرس، فردی را برای دیدن فرش‌ها و معامله آنها به مغازه‌ام فرستاد که با این فرد بر سر قیمت به توافق رسیدیم.

راز چک میلیونی

فردای آن روز ساعت 14:30 امیری دوباره با تلفن همراهم تماس گرفت و ادعا کرد که اکنون داخل بانک است و چک رمزداری با همان قیمت توافق شده، به نام من گرفته است. این مرد گفت که چک را اکنون به یکی از همکارانش می‌دهد تا برای من بیاورد و فرش‌ها را تحویل بگیرد.

ساعت 19 آن‌روز، مرد میانسالی با یک کامیون به مغازه من آمد و خود را همکار امیری معرفی کرد و چک رمزداری را که امیری به‌صورت تلفنی به من گفته بود به مبلغ 6 میلیون و 650 هزار تومان تحویل داد و پس از آن 44 تخته فرش را بار کامیون کرد و رفت.

فردای آن‌روز برای دریافت مبلغ چک به بانک رفتم اما آن‌وقت بود که متوجه شدم تماس گیرنده ناشناس یک کلاهبردار بوده که با نقشه‌ای حساب‌شده چک‌های رمزدار جعلی را به من داده است و من هم بدون آنکه حتی یک بار او را دیده   و یا اصالت چک را بررسی کرده باشم به وی و همدستش اعتماد کرده بودم.

در ادامه تحقیقات، این مرد و چند شاکی دیگر توانستند تصویر مردی را که برای بردن فرش‌ها آمده بود، چهره‌نگاری کنند.با این اطلاعات، ماموران به سراغ بانک اطلاعاتی مجرمان سابقه‌دار  رفتند و متوجه شدند همدست مرد کلاهبردار، یک متهم سابقه‌دار است که پیش از این نیز به اتهام صدور چک بلامحل دستگیر و روانه زندان شده، اما این متهم که می‌دانست پلیس در تعقیب اوست به سرعت مخفیگاه‌های خود را تغییر می‌داد.

3 ماه بعد

با گذشت 3 ماه از زمان شناسایی این متهم، کارآگاهان در جریان عملیات اطلاعاتی خود توانستند سرنخ‌هایی از پاتو‌ق‌های وی به‌دست آورند و با شناسایی او، سایر همدستانش را نیز ردزنی کنند.

با این اطلاعات، کارآگاهان اداره سیزدهم در عملیات‌های هماهنگ و همزمان شبانه مخفیگاه‌های متهمان را در نقاط مختلف تهران و کرج به محاصره درآوردند  و آنها را دستگیر کردند. با بازرسی مخفیگاه‌های متهمان، ماموران توانستند نمونه‌های اصلی‌ چک‌های جعل شده و مقدار زیادی از اموال مالباختگان را کشف و ضبط کنند.

در جریان بازجویی‌های پلیسی، 2 کلاهبردار اصلی باند به نام‌های محمدرضا و حسین، با اعتراف به جعل چک‌های بانکی و خرید اموال با این چک‌ها، درباره شگرد کلاهبرداری‌ها و نحوه شناسایی طعمه‌های خود گفتند: بعد از آنکه کسانی را که فروشنده اجناس مختلف بودند، در آگهی‌های روزنامه‌ها پیدا می‌کردیم به سراغ آنها می‌رفتیم و در ساعاتی که بانک‌ها تعطیل بود با آنها وارد معامله می‌شدیم و به آنها چک‌های بانکی جعلی می‌دادیم.

آنها هم بدون بررسی اصالت چک‌ها، اجناس را در اختیارمان می‌گذاشتند و ما هم این اجناس را به نصف قیمت به مالخرها می‌فروختیم و با پولش مخدر شیشه می‌خریدیم و مصرف می‌کردیم.

سرهنگ کارآگاه فریدون رهبریان، معاون مبارزه با جرایم خاص و رایانه‌ای پلیس آگاهی تهران بزرگ، روز گذشته با اعلام این خبر گفت: در بازرسی از مخفیگاه و دفاتر متهمان، اموال و اقلام مختلفی چون فرش، اتوبخار، موتور برق، لیفتراک، تجهیزات رایانه‌ای، لوازم ورزشی، پوشاک و... کشف شده که در حال حاضر بیشتر صاحبان این اموال شناسایی شده‌‌اند و اقدامات قانونی درخصوص تحویل اموال به صاحبان آنها در حال انجام است.

وی افزود: 2 متهم اصلی پرونده در سال‌های 71، 75 و 76 به اتهام کلاهبرداری و صدور چک بلامحل دستگیر و روانه زندان شده‌اند. معاون مبارزه با جرایم خاص و رایانه‌ای پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به شناسایی 15 مالباخته که 100 میلیون تومان از آنها کلاهبرداری شده است، گفت: بازپرس پرونده با صدور دستور انتشار تصویر بدون پوشش متهمان از مالباختگان احتمالی خواسته است برای طرح شکایت به شعبه 10 بازپرسی دادسرای ناحیه 12 تهران و یا اداره سیزدهم مبارزه با جعل و تزویر پلیس آگاهی تهران بزرگ مراجعه کنند.

کد خبر 94820

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز