یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

گروه سیاسی: پس از نزدیک به 5 روز کش وقوس مجلس و دولت درباره تاسیس صندوق هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها، بالاخره نمایندگان به دولت اجازه دادند

صددرصد درآمد حاصل از هدفمندکردن یارانه‌ها را در قالب قانون بودجه هزینه کند، این موضوع (مناقشه مجلس و دولت)  به اختلاف نظر نمایندگان در داخل صحن علنی کشیده شد.

نمایندگان اقتصاددان مجلس مصوبات 17 آبان صحن علنی را مغایر با مصوباتی می‌دانستند که هفته گذشته به تصویب رسیده و آن را تعبیر به مفاهمه مجلس با دولت در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها دانستند.

این اختلاف نظر با ایراد اصلاحاتی روی ماده 16 لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها آغاز شد و نمایندگان منتقد، آن را بازگشت به ماده 13 تعبیر کردند که محل منازعه دولت و مجلس در جلسه علنی 12 آبان‌ماه شده بود.

در آن جلسه محمود احمدی‌نژاد به‌صورت سرزده وارد صحن علنی شد و از اینکه نمایندگان اجازه تاسیس صندوق هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها را به دولت نداده، انتقاد کرد. در ماده 13 دولت مکلف شده بود تمام منابع حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را به حساب خاصی به نام هدفمند کردن یارانه‌ها نزد خزانه داری کل واریز کند.

محمدرضا خباز، احمد توکلی، حسن ونایی، جهانبخش محبی‌نیا و محمد‌مهدی مفتح معترضین جلسه دیروز بودند.خباز سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در شان مجلس نیست که مصوبه پیشین خود را زیر سؤال ببرد از ابوترابی‌فرد خواست تا این لایحه را بار دیگر به کمیسیون ویژه بازگرداند.

حسن ونایی، نماینده ملایر نیز کنایه‌ای به ابوترابی فرد  زد که «مدیریت حضرتعالی قابل درک است» اما با اصلاح اینچنینی ماده 16، کل ماده 13 و تبصره یک آن حذف می‌شود. این کنایه را البته احمد توکلی نیز در قالب دیگری به رئیس جلسه علنی17 آبان گفت و خطاب به ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: علاقه شما به افزایش مواد تفاهمی با دولت مورد تقدیر است.

وی با بیان اینکه گویا شما می‌خواهید تناقض در مصوبات مجلس را صددرصد کنید، خاطرنشان کرد: هر بلایی که دلتان خواست سر این قانون آورده‌اید و در حال حاضر نیز به‌دنبال تغییر ماهیت ماده 16 و تعمیم آن به کل لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها هستید.
خباز، نماینده مردم کاشمر نیز اصلاحات این ماده را مغایر با ماده13 دانست و وقتی ابوترابی آن را وارد ندانست از روی عصبانیت فریاد زد: عجب!

رفع تعارض‌ها

17 آبان غلامعلی حداد عادل، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس که کمتر پیش می‌آید در جمع خبرنگاران حاضر شود، درحاشیه جلسه علنی درباره هدفمندکردن یارانه‌ها گفت: تلاش این است که بین مجلس و دولت همکاری خوبی در زمینه‌ رفع تعارض‌ها در لایحه‌ هدفمندکردن یارانه‌ها به‌وجود آید و من هم احتمال می‌دهم که این موضوع به‌خوبی جمع شود.

حدادعادل در پاسخ به سؤالی درخصوص تلاش‌های آقامحمدی، نماینده رهبر معظم انقلاب برای نزدیکی دولت و مجلس در این لایحه، عنوان کرد: آقای آقامحمدی از قبل هم فعال بودند تا بتوانند نظریات مجلس و دولت را به هم نزدیک کنند.

بالاخره معرفی وزیران

بالاخره پس از 2 ماه و 5 روز از آخرین جلسه رای اعتمادی که در مجلس برگزار شد، روز گذشته نامه معرفی 3وزیر وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، رفاه و نیرو در مجلس اعلام وصول شد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، صادق محصولی و مجید نامجو به‌عنوان وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، رفاه و نیرو معرفی شدند. در هنگام خواندن نام حاجی بابایی فریاد چهار- چهار به معنای موافق از داخل صحن بلند شد. این اتفاق درباره صادق محصولی، وزیر سابق کشور که هم‌اکنون به‌عنوان گزینه وزارت رفاه مطرح شده است برعکس بود و نام او با فریاد دو- دوی نمایندگان به معنای مخالف همراه شد.

12 شهریور مجلس در جلسات رای اعتماد سوسن کشاورز، فاطمه آجرلو و محمد علی آبادی را برای تصدی پست وزارت در وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، رفاه و نیرو مناسب ندانست و رای عدم‌اعتماد به آنها داد. جلسه رای اعتماد وزیران جدید 24 آبان برگزار می‌شود.

میرتاج الدینی استعفا داد

محمدرضا میرتاج‌الدینی که نامش برای تصدی پست معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری مطرح شده است بالاخره کاری را انجام داد که محمد ابراهیم نکونام پیش از این نکرده بود. میرتاج الدینی از نمایندگی مجلس استعفا داد تا درصورت رای مجلس به استعفای وی به معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری برسد.

پیش از این ابراهیم نکونام که با ریاست صادق لاریجانی بر قوه قضاییه نامش برای معاون اولی لاریجانی مطرح شده بود، نمایندگی مجلس را بر آن پست قضایی ترجیح داده بود. نامه استعفای میرتاج‌الدینی روز گذشته اعلام وصول شد و بررسی استعفایش در جلسه 24آبان همراه با جلسه رای اعتماد صورت می‌گیرد. در هنگام خواندن نامه میرتاج‌الدینی فریاد دو- دوی نمایندگان به معنای مخالف بلند شد.

کد خبر 94751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز