مدیرکل سلامت شهرداری تهران از آموزش و اطلاع‌رسانی 2 هزار ائمه جماعت و خدام مساجد شهر تهران و 95 هزار راننده تاکسی برای پیشگیری از آنفلوانزای‌نوع A طی هفته‌های آینده خبر داد

به‌گزارش‌ایسنا عباس استاد تقی‌زاده از آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای پیشگیری از آنفلوانزای نوع A در کمیسیون سلامت شهرداری تهران که با حضور محمدهادی ایازی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، گویا رئیس مرکز بیماری‌های وزارت بهداشت، گلمکانی مشاور شهردار در امور سلامت، ناصری رئیس بهداشت و طب کار مترو، سید‌حسینی مدیر آموزش سازمان بحران، صنعی معاون اجتماعی بهشت زهرا و فراهانی رئیس فرهنگسرای سالمند برگزار شد، خبر داد.

وی گفت: اداره کل سلامت شهرداری تهران با هماهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران طی هفته‌های آینده برای پیشگیری از آنفلوانزای نوع A به 2 هزار روحانی و ائمه جماعت آموزش 2 ساعته می‌دهد.

تقی‌زاده آموزش و اطلاع‌رسانی2 ساعته به ناوگان تاکسیرانی تهران را از دیگر مصوبات کمیسیون سلامت شهرداری تهران بیان کرد و افزود: باتوجه به اینکه 95 هزار تاکسی در ناوگان حمل‌ونقل تاکسیرانی فعالیت می‌کنند به 95هزار راننده تاکسی به صورت غیرمتمرکز از طریق خانه‌های سلامت مناطق 22گانه در این زمینه آموزش داده می‌شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شد برچسب‌هایی برای پیشگیری و اطلاع‌رسانی آنفلوانزای نوع A در تاکسی‌ها تهیه و نصب شود.

تقی‌زاده با اشاره به نصب 10هزار پوستر داخل اتوبوس‌ها طی روزهای گذشته، تصریح کرد: اداره کل سلامت شهرداری تهران با همکاری شرکت اتوبوسرانی به رانندگان برای نحوه تهویه هوای اتوبوس آموزش خواهد داد.

اقدامات پیشگیرانه

مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران با اشاره به روند فعالیت‌های این اداره کل برای مقابله و پیشگیری از احتمال شیوع آنفلوانزای نوع A گفت: باتوجه به روند رو به رشد شیوع این بیماری، اداره کل سلامت اقدامات گسترده‌ای برای مقابله با این بیماری انجام داده است.

دکتر عباس استاد تقی‌زاده درخصوص اطلاع‌رسانی همگانی و تولید انیمیشن‌های مرتبط به تولید 10 عنوان انیمیشن اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون نخستین انیمیشن با موضوع آنفلوانزای نوع A در نوبت پخش از رسانه ملی است.

وی تصریح کرد: تهیه 3 میلیون و 900 هزار نسخه کتابچه با موضوع پیشگیری از بیماری آنفلوانزای نوع A و توزیع در سطح مدارس شهر تهران و سایر اماکن عمومی نظیر پایانه‌های مسافربری، میادین میوه‌وتره‌بار، اتوبوسرانی، پیک بادپا، مرکز معاینه فنی خودروها و غیره از جمله اقدامات مؤثر در این حوزه است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران از تهیه، چاپ و توزیع 20هزار نسخه برچسب روش صحیح شستن دست‌ها به‌منظور نصب در سرویس‌های بهداشتی مدارس و اماکن عمومی خبر داد و خاطرنشان کرد: 210هزار نسخه پوستر با موضوع پیشگیری از بروز بیماری آنفلوانزای نوع A به‌منظور توزیع در سطح مدارس تهران و اماکن عمومی نظیر اتوبوسرانی و 100هزار نسخه بروشور اطلاع‌رسانی به‌منظور توزیع در سطح مناطق 22گانه شهرداری و سایر سازمان‌ها تهیه و چاپ شده است.

وی چاپ و نصب بنر و استندهای تبلیغاتی با موضوع پیشگیری از بروز بیماری آنفلوانزای نوع A در سطح شهر را در راستای اقدامات اداره کل سلامت شهرداری برشمرد و عنوان کرد: این اداره با سازمان میوه‌وتره‌بار جهت چاپ پیام‌های پیشگیرانه روی نایلون‌های توزیع میوه هماهنگی کرده است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران اضافه کرد: با سازمان‌های شهرداری تهران در جهت استفاده از تمامی ظرفیت‌های تبلیغاتی در حوزه پیشگیری از این بیماری تعامل شده و اقدامات اجرایی با برخی از این سازمان‌ها نظیر پایانه‌های مسافربری درون شهری و برون شهری شروع شده است.

وی با اشاره به حضور سلامت‌یاران در مدارس به‌منظور آموزش دانش‌آموزان اضافه کرد: کارگاه‌های آموزشی ویژه سلامت یاران مناطق و مربیان بهداشتی مدارس در کلیه مناطق برگزار می‌شود.

تقی‌زاده به تهیه 6 هزار عدد اسپری ضد‌عفونی‌کننده دست بدون نیاز به آب و توزیع در سطح شهرداری و همچنین مدارس منطقه 6 اشاره کرد و افزود: همچنین نسبت به توزیع مایع صابون از طریق مناطق 22 گانه شهرداری در سطح سرویس‌های بهداشتی مدارس و اماکن عمومی هماهنگی‌های لازم به‌عمل آمده وهم‌اکنون این موضوع در حال انجام است.

وی ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه عموم مردم در سطح فرهنگسراها با همکاری فرهنگسرای سلامت و برگزاری کارگاه آموزشی ویژه کارکنان شهرداری را می‌توان در ادامه اقدامات انجام شده توسط اداره کل سلامت شهرداری تهران برای مقابله و پیشگیری از آنفلوانزای نوع A برشمرد.

توصیه به زنان

مرضیه وحید دستجردی در حاشیه هشتمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هر فرد مبتلا به این بیماری می‌تواند 2/1 فرد سالم را بیمار کند و عوارض بیماری هم شدید است؛ به‌طوری که فرد بیمار ممکن است دچار عوارضی مانند تب بالا، دردهای استخوانی، عضلانی و ناراحتی تنفسی شود و در مواقع نادر حتی منجر به مرگ بیمار می‌شود.

‌وی خواستار رعایت بیشتر بهداشت برای پیشگیری از آنفلوانزای نوع A شد و افزود: درصورتی که هر فرد به آنفلوانزا مبتلا شد در خانه بماند و استراحت کند و مردم برای رعایت بهداشت از دست دادن با یکدیگر خودداری کنند و سلامت خانواده‌ خود و دیگران را در معرض خطر قرار ندهند.

وحید دستجردی گفت: دوره کمون آنفلوانزای نوع A ‌یک تا 8 روز طول می‌کشد و هیچ علامتی ندارد و در دوران کمون ویروس از فرد به فرد دیگر منتقل می‌شود. وی همچنین اضافه کرد: زنان باردار بیش از دیگران بهداشت را رعایت کنند و درصورت بیماری ‌حتماً به پزشک مراجعه کنند.

تا زمانی که خطر شیوع بیماری آنفلوانزای نوع A در کشور وجود دارد خانم‌ها تا حد ممکن از باردارشدن بپرهیزند.

کد خبر 94555

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز