جمعه ۱۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۷
۰ نفر

فرانک عطیف: عینک اشک آور، خلافکاران المپیک را نشانه رفته‌اند و پهنای باند در کیف.

عینک اشک آور

اگر خوره کتاب و بازی‌های ویدئویی هستی حتماً حتماً این خبر را بخوان.

حواست هست که افراط در خواندن کتاب (پشت سرهم) و انجام بازی‌های ویدئویی و در نتیجه کاهش پلک‌زدن چشم‌ها را خشک می‌کند؟

خوب، یک شرکت ژاپنی برای این خشکی چشم‌ راه‌حلی درست کرده است. بله درست کرده، یعنی دست به کار شده و یک عینک مخصوص  و بسیار پیشرفته ساخته‌ که «عینک‌ چشمک‌زن» نام دارد و اشک به چشم آدم می‌آورد.

کار آن به این صورت است که حسگر موجود در این عینک وقتی ببیند صاحبش بیش از پنج ثانیه است که پلک نزده و همین‌طور به کامپیوتر چشم دوخته، دست به کار می‌شود و با نمایش مایع کریستالی روی شیشه جلوی چشم، فضا را مه‌آلود می‌کند و بعد صاحب عینک چشمک‌زن برای پاک کردن لنز و رفع مه فقط کافی است چشمش را باز و بسته کند. همین، به سادگی یک چشم به هم زدن.

خلافکاران المپیک را نشانه رفته‌اند 

پلیس می‌گوید شبکه‌های بین‌المللی خلافکاران اینترنتی خودشان را برای المپیک 2012 لندن آماده می‌کنند. «ژانت ویلیامز» کمیسر پلیس می‌گوید پلیس مشغول بررسی فعالیت‌های چندین شرکت و گروه اصلی از مزاحمان و خلافکاران اینترنتی است.

پلیس معتقد است سارقان و مزاحمان اینترنتی احتمال دارد برای حمله‌های الکترونیک به بخش فروش و رزرو بلیت و بحث‌های حمایت مالی از مسابقه‌ها و تیم‌ها نیز خودشان را آماده کنند.

پلیس برای جلوگیری از خلاف‌های الکترونیک به بررسی شرکت‌هایی می‌پردازد که احتمال می‌رود با نام و مشخصات ساختگی تأسیس شده یا بشوند تا بتوانند در طول بازی‌های المپیک انواع فعالیت‌های خلاف را سازماندهی کنند.

به همین دلیل پلیس انگلیس گروه ویژه‌ای را ایجاد کرده تا تهدیدهای الکترونیکی و اینترنتی در مورد بازی‌های 2012 را شناسایی کنند.

در ماه‌های اخیر برخی شبکه‌ها بیمارستان‌های لندن، اداره‌های پلیس و شرکت‌های مهم خصوصی و نیز فروشگاه‌های آن‌لاین و مشهور را هدف قرار داده‌اند.هر سال سه میلیون سرقت و خلاف آن‌لاین در انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند رخ می‌دهد یعنی در هر 10 ثانیه یک خلاف.

پهنای باند در کیف

وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد مثل بلایای طبیعی امکان ارتباط با دنیای خارج از واقعه آن‌قدر مهم است که می‌تواند به نجات افراد بیشتری منجر شود.

در چنین زمان‌هایی وقتی شبکه‌های تلفن از کار بیفتند آنهایی که در منطقه گرفتار شده‌اند یا در محل زندگی‌شان اتفاق بدی افتاده است شاید چندین روز طول بکشد تا حتی بتوانند خانواده‌هایشان را از حال و اوضاع خود با خبر کنند. برای رهایی از چنین مشکلاتی و ایجاد راهی برای کمک‌رسانی بهتر یک کارشناس ارتباطات بی‌سیم به نام «مایک‌اوت مسگینه» راه‌حلی آسان پیدا کرده تا با تولید یک «مجموعه (کیت) شبکه امداد» تقریباً از هر نقطه‌ای در دنیا بشود به اینترنت وصل شد؛ مجموعه‌ای کاملاً قابل حمل برای اتصال به اینترنت.

کل این کیف را می‌توان در یک کوله‌پشتی حمل کرد. با استفاده از مجموعه مورد نظر سرعت اینترنت آن‌قدر بالا خواهد بود که بتوانی فایل‌های ویدئویی سایتی مانند یوتیوب را هم تماشا کنی.

البته هر چیزی هزینه‌ای دارد و انتقال داده معمولاً بین حدوداً سه هزار تا شش هزار تومان برای هر مگابایت اطلاعات هزینه دارد که به ارائه کنندگان خط اینترنت ماهواره‌ای پرداخت می‌شود.

هزینه پرتاب و نگهداری ماهواره در فضا بالاست و صاحبان ماهواره‌ها این هزینه‌ها را با دریافت پول از مشترکان خدماتشان جبران می‌کنند. در عین حال بالا بودن هزینه باعث می‌شود تا افراد برای خدمات ضروری به اینترنت وصل شوند و خط زیاد شلوغ نشود.

در این کیف چندین وسیله سبک وجود دارد که با کنار هم قراردادنشان ارسال و دریافت عکس، فیلم و نامه الکترونیکی و برقراری  تماس تلفنی امکانپذیر می‌شود.

دسترسی سریع به اینترنت در زمان وقوع فاجعه می‌تواند امدادرسانی مؤثرتر و هدفمندتر را در پی داشته باشد. افرادی که در منطقه فاجعه دیده هستند می‌توانند امداد را به سمت محل‌ها و افرادی که بیشتر از بقیه به کمک احتیاج دارند، راهنمایی کنند. در ضمن می‌شود به خانواده‌ها و دوستانی که خارج از محل آسیب دیده هستند خبر سلامتی اعضای خانواده‌شان را داد.

تماس افراد آسیب‌دیده با خانواده‌هایشان در خارج از محل فاجعه مفهومی تازه در امدادرسانی به مکان‌های فاجعه دیده است.

وسیله اصلی در برقراری این ارتباط دریافت کننده (رسیور) امواج ماهواره است که هر جایی به جز قطب شمال و جنوب، کار می‌کند.

دریافت کننده به یکی از سه ماهواره‌ای که دور زمین می‌چرخد، وصل می‌شود تا یک خط اینترنت بگیرد. سپس می‌شود این دستگاه را به کابل‌های شبکه داخلی، یک ارائه کننده خدمات اینترنتی استاندارد یا وسیله‌های مشابه وصل کرد.

ساخت چنین مجموعه‌هایی از پنج، شش سال پیش آغازشده اما نمونه‌های قبلی هم گران‌تر بودند، هم به اندازه این یکی کوچک و قابل حمل نبودند. با وجود چنین ابزاری سازمان‌های امداد رسان می‌توانند یک شبکه ایجاد کنند و افراد از تلفن همراه یا لپ‌تاپ به اینترنت دسترسی داشته باشند.

کد خبر 94368

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز