همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه دیدار و دوطرف بر ارتقاء مبادلات تجاری دوکشور به 20 میلیارد دلار تاکید کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر ؛ در این دیدار که احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز حضور داشت دو طرف با ابراز خرسندی از روند رو به رشد مناسبات در زمینه‌های سیاسی؛ اقتصادی و فرهنگی و گفتگو و رایزنی درباره مسائل مهم منطقه‌ای و بین المللی؛ راه‌های گسترش و تقویت بیش از پیش همکاری‌ها را بررسی کردند.

منوچهر متکی در این دیدار با اشاره به همکار‌ی‌های گسترده تهران و آنکارا درزمینه‌های اقتصادی و تجاری اظهار داشت: مبادلات و همکاری‌های تجاری دو کشور در سال‌های اخیر از 4 میلیارد دلار به 11 میلیارد دلار افزایش یافته و این ظرفیت وجود دارد که این مبادلات را به بیش از 20 میلیارد دلار ارتقاء یابد.

وزیر امور خارجه با اشاره به پنجاهمین سال امضای قرار داد فرهنگی میان دو کشور افزود: توسعه و تقویت مناسبات و همکاری‌های فرهنگی موجب می‌شود که روابط دو کشور بیشتر به یکدیگر گره بخورد.

وی درباره تحولات منطقه‌ای با اشاره به رویکردهای اشتباه دولت بوش در افغانستان تصریح کرد: اگر در دوره جدید هم رویکردهای گذشته ادامه یابد؛ همان نتایج را بدنبال خواهد داشت؛ لذا لازم است کشورهای منطقه به منظور کمک به حل و فصل بحران‌ها و توسعه و رفاه منطقه همکاری‌های منطقه‌ای خود را ارتقاء بخشند.

وزیر امور خارجه با اشاره به نقش سازنده ترکیه در منطقه؛ ضرورت برون رفت از مشکلات جاری فلسطین را مورد تاکید قرار داد.

اردوغان نیز در این دیدار ضمن اظهار خرسندی از سومین سفر خود به ایران اظهار داشت : روابط ما در حوزه تجاری ؛ اقتصادی ؛ سیاسی و فرهنگی باید بیش از پیش گسترده شود و ترکیه آماده استفاده از حداکثر ظرفیت ها و امکانات خود برای گسترش مناسبات دو طرف به ویژه در عرصه تجاری و اقتصادی است.

وی افزود: ما در اجلاس ششم کمیته تجارت مرزی به منظور تسهیل مبادلات مرزی تغییراتی در قوانین به عمل آورده ایم از این رو سه بازارچه مرزی دو کشور فعال تر از گذشته خواهد شد.

اردوغان برگزاری اجلاس بیست و یکم کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در ترکیه را مهم توصیف کرد و افزود: هدف ارتقاء مبادلات تجاری دو کشور به 20میلیارد دلار دست یافتنی و حتی ظرفیت های متقابل دو کشور بیش از این میزان است.

نخست وزیر ترکیه دستیابی به فن آوری صلح آمیز هسته‌ای را حق همه کشورها دانست.

در این دیدار موضوع همکاری در زمینه انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه ازطریق ایران و انتقال گاز ایران به اروپا از طریق ترکیه از بحث‌های اصلی دو طرف بود و تلاش برای تسهیل در امور همکاری‌های گازی مورد توافق قرارگرفت.

دوطرف همچنین راه‌های رفع مشکلات در مرز در ارتباط با مسافر و کالا را مورد بررسی قرار داده و توافق کردند رایزنی‌ها در سطوح بالا در این باره استمرار یابد.

در این دیدار همچنین دو طرف بر ادامه و افزایش رایزنی‌های سیاسی به منظور تقویت مناسبات و همفکری در خصوص تحولات منطقه ای و بین المللی تاکید کردند.

کد خبر 93899

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز