گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: براساس دستورالعمل پیشگیری از آنفلوانزا، هر روز دانش‌آموزان هنگام ورود به مدرسه باید غربالگری شوند تا از ورود دانش‌آموزان مشکوک به مدرسه جلوگیری شود.

این در حالی است که در اغلب مدارس از غربالگری خبری نیست.مدیر برنامه آنفلوانزا و مراقبت بهداشت مرزی وزارت بهداشت در این باره به همشهری گفت: کارکنان مدارس برای انجام غربالگری آموزش دیده‌اند و این کار هر روز باید توسط 2 نفر از کارکنان مدرسه انجام شود.

محمود سروش تصریح کرد: هنگام غربالگری اگر دانش‌آموزی علائم بیماری دارد باید تا زمان مراجعه والدین برای بردن وی به مراکز درمانی در اتاقی نگهداری شود.

وی در واکنش به اینکه چرا در اغلب مدارس دانش‌آموزان غربالگری نمی‌شوند با تعجب گفت: آیا این کار خیلی سخت است که هر روز دمای بدن دانش‌آموزان با گذاشتن پشت دست روی پیشانی بررسی شود. از آنها پرسیده شود آیا گلویت می‌سوزد یا درد می‌کند، آب‌ریزش بینی دارد، سر درد دارد، سرفه یا حالت استفراغ دارد یا نه؟

بسیاری از مدارس دستورالعمل آنفلوانزا را اجرا نمی‌کنند. برخی از آنها اطلاعی از مفاد دستورالعمل ندارند و برخی هم آن را دریافت نکرده‌اند. سروش تصریح کرد: آنفلوانزای نوع A در کشور ما وارد مرحله پاندمی شده‌است و هم‌اکنون با شیوع رو‌به افزایش این بیماری روبه‌رو هستیم.

دکتر رضا رستم‌آبادی، متخصص کودکان نیز به همشهری گفت: براثر کوتاهی مسئولان مدارس در اجرای دستورالعمل‌ پیشگیری از آنفلوانزای نوع A در مدارس، شاهد شیوع این بیماری در بین دانش‌آموزان هستیم.

گواهی استراحت پزشکی نیازی به تأیید ندارد

برخی از مدیران مدارس گواهی استراحت پزشکی را برای تأیید همراه دانش‌آموز به مراکز بهداشتی‌درمانی ارجاع می‌دهند که این امر موجب اعتراض خانواده‌ها شده‌ است.

دکتر رستم‌آبادی با اشتباه خواندن ارجاع گواهی استراحت پزشکی برای تأیید به مراکز بهداشتی و درمانی معتقد است که این کار زیر سؤال بردن پزشکان است. مدیر برنامه آنفلوانزا و مراقبت بهداشت مرزی وزارت بهداشت نیز اعلام کرد: گواهی استراحت پزشکی معتبر است و نیازی به تأیید مراکز بهداشتی‌درمانی ندارد.

هر مدرسه، یک اتاق نگهداری

به گفته سروش در هر مدرسه باید یک اتاق برای نگهداری دانش‌آموزانی که هنگام غربالگری دارای علائم بیماری بوده‌اند اختصاص یابد.در این اتاق دانش‌آموزان تا زمان رسیدن والدین‌شان نگهداری شوند. هر چند در کمتر مدرسه‌ای این اتاق ایجاد شده‌است. در مدارس دولتی به‌دلیل تراکم دانش‌آموزی، اتاق خالی وجود ندارد و مدارس غیر‌دولتی هم حکایت دیگری دارد؛ اکثر مدارس این اتاق را ایجاد نکرده‌اند.

توصیه به دانش‌آموزان

در دستورالعمل پیشگیری از آنفلوانزا به دانش‌آموزان توصیه شده از تماس با افراد سرماخورده خودداری کنند و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی حتماً دست خود را بشویند.

معلمان نیز ملزم هستند درصورت مشاهده هر‌‌گونه موارد مشکوک در دانش‌آموز سرماخورده از جمله تب‌، سردرد، سر‌گیجه و استفراغ‌، حتماً موضوع را به مراقبان بهداشت اطلاع دهند و دانش‌آموز بیمار را به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی راهنمایی کنند.

مدیران مدارس نیز باید به دانش‌آموزان اطلاع‌رسانی کاملی را از طریق مراقبان بهداشتی درباره راه‌های انتقال ویروس آنفلوانزای نوع A و رعایت بهداشت فردی انجام دهند و در کنار شیرهای آب مدارس حتماً صابون و یا مایع ‌دستشویی برای شستن دست‌ها قرار دهند.

درحالی‌که وظایف حساسی به عهده مراقبان بهداشت مدارس است اما اغلب مدارس مراقب یا مربی بهداشت ندارند.  باید به ازای هر 750 دانش‌آموز یک مربی بهداشت در مدارس فعالیت کند که هم‌اکنون 3 هزار و 700 مربی بهداشت در آموزش و پرورش مشغول به‌کارند.

توصیه به اولیا

کارشناسان به اولیا‌ی دانش‌آموزان توصیه کردند که درصورت ابتلای‌ فرزندان‌شان به این بیماری حتماً در منزل استراحت کنند؛ چرا که ممکن است دانش‌آموز مبتلا، بیماری خود را به دانش‌آموز دیگری که بیماری زمینه‌ای نیز دارد انتقال دهد و وی را به فرم‌های شدید این بیماری مبتلا کند.

کد خبر 93568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز