گروه بین‌الملل: با وجود حملات گسترده ارتش پاکستان به مواضع طالبان در وزیرستان جنوبی، طالبان با حمله به مجتمع نیروی هوایی پاکستان بار دیگر قدرت عملیاتی خود را به رخ دولت این کشور کشید.

همچنین در پی وقوع انفجارهای دیروز و ناآرامی‌های چند روز اخیر در پاکستان،  دولت این کشور دیروز تشکیل جلسه اضطراری امنیتی داد تا اوضاع کشور را بررسی کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، در هفتمین روز عملیات گسترده ارتش پاکستان علیه طالبان در وزیرستان جنوبی در حمله‌ یک عامل انتحاری به مجتمع نیروی هوایی پاکستان در شمال غرب این کشور 7 نفر کشته و 13 نفر زخمی شدند.

پلیس پاکستان اعلام کرد عامل انتحاری سوار بر دوچرخه، مواد منفجره همراه خود را در یک پست ایست و بازرسی در جاده‌ای منتهی به مجتمع هوانوردی پاکستان در شهر کامرا، واقع در 80کیلومتری غرب اسلام آباد، پایتخت این کشور منفجر کرد.

پایگاه هوایی که حمله‌ انتحاری در نزدیکی آن به وقوع پیوسته، مهم‌ترین مرکز نگهداری هواپیما و تحقیقات هوایی پاکستان است. برخی تحلیلگران نظامی خارجی اعلام کرده بودند که این مرکز احتمالا محل نگهداری هواپیماهایی است که می‌تواند کلاهک‌های هسته‌ای حمل کند. ارتش پاکستان در عین حال هرگونه ارتباط این تاسیسات را با برنامه هسته‌ای این کشور رد کرده است.

ارتش که محل نگهداری تاسیسات تسلیحاتی هسته‌ای خود را فاش نساخته وجود تجهیزات هسته‌ای در این مرکز را تکذیب کرده است. اکبرعباس، از افسران پلیس پاکستان، طالبان را مسئول این حمله‌ انتحاری دانست. در میان 7 کشته‌ این حمله 2 سرباز دیده می‌شوند. در این حمله 13 نفرمجروح شدند.

روزگذشته همچنین در انفجار یک اتوبوس در منطقه مهمند 15نفر کشته شدند. این در حالی است که حمله شبه نظامیان طالبان به رستورانی در پیشاور هم باعث زخمی‌شدن بیش از 11نفر شد.

محدودیت در کمک به پاکستان

قانونگذاران آمریکایی لایحه‌ بودجه‌ پنتاگون را که مبتنی بر اعمال محدودیت‌های جدید درخصوص ارسال کمک به پاکستان است تصویب کردند.  این در حالی است که مقام‌های ارشد آمریکا با محدودیت‌های پیشین اعمال شده نیز مخالف هستند.

مجلس سنای آمریکا با 68 رای موافق در مقابل 29 رای مخالف لایحه‌ بودجه 680 میلیارد دلاری پنتاگون را برای سال مالی 2010 تصویب کرد.

این لایحه در مجلس نمایندگان آمریکا نیز با کسب 281رای در مقابل 146 رای به تصویب رسیده بود و هم‌اکنون برای تصویب نهایی باید به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا ارجاع داده شود. در لایحه‌ جدید محدودیت‌هایی نظیر کاهش ارسال تجهیزات نظامی به پاکستان درنظر گرفته شده است.

رابرت مینندز و باب کورکر از قانونگذاران آمریکایی از تلاش‌های پاکستان برای حذف شبه‌نظامیان از خاک خود قدردانی کردند اما درعین حال اظهار داشتند: مردم آمریکا باید اطمینان یابند که کمک‌های آمریکا در زمینه‌ جنگ علیه تروریسم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مینندز از قانونگذاران دمکرات اظهار داشت: جنگ در پاکستان برای امنیت کشور مهم است و ما باید اطمینان یابیم که حمایت‌های ما تلف نمی‌شود و یا اینکه در زمینه‌ دیگر صرف نمی‌شود.

وی افزود: براساس لایحه‌ جدید، مالیات دهندگان آمریکایی اطمینان خواهند یافت که مالیات‌های آنها برای اهداف‌شان هزینه می‌شود.

محکومیت حملات

آصف علی زرداری رئیس‌جمهوری پاکستان و سید یوسف رضا گیلانی نخست‌وزیر این کشور حملات دیروز را به‌شدت محکوم کردند.رهبران پاکستان در پیام‌های جداگانه‌ای، این حمله تروریستی را محکوم کردند و وعده دادند تلاش‌های عناصر تروریست را خنثی کنند. آنها تاکید کردند که دولت پاکستان از چنین اقدامات بزدلانه‌ای دلسرد نخواهد شد و تا از بین بردن تروریست‌ها و شبه‌نظامیان‌ آرام نخواهد گرفت.

کد خبر 93472

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز