گروه بین‌الملل: ادامه حملات طالبان و جریان افراط به مراکز دولتی پاکستان سبب نگرانی شدید دولتمردان اسلام آباد نسبت به ادامه این روند و تبعات آن شد. دیروز در اثر حمله انتحاری در شهر پیشاور در شمال غرب پاکستان، دست‌کم 11 نفر کشته و 11 نفر دیگر مجروح شدند.

به گزارش شبکه تلویزیونی بی‌بی سی، این حمله در نزدیکی پادگان‌های ارتش رخ‌داد. به گفته پلیس محلی، 3 نظامی در میان کشته شدگان دیده می‌شوند ولی بیشتر قربانیان غیرنظامی‌اند.

تصاویری که از تلویزیون پاکستان پخش شد، نشان می‌دهد که چندین خودرو منهدم شده و به یک مسجد خساراتی وارد شده است. پیشاور که مرکز ایالت سرحد شمال غرب پاکستان است در سال‌های اخیر به کرات صحنه بمب‌گذاری و حملات مسلحانه بوده است. این شهر که در کنار جاده منتهی به افغانستان قرار دارد از نظر استراتژیکی مهم است و راه ورود به مناطق قبایلی پاکستان است.

از نظر بسیاری این مناطق پناهگاه اصلی جریان افراط پاکستان است. حمله اخیر به پیشاور یک روز پس از آن صورت گرفت که در جریان یک رشته حمله به نیروهای امنیتی این کشور حدود 40 نفر کشته شدند.

در جریان حمله  شبه نظامیان به دفاتر سازمان تحقیقات فدرال (FIA)، و همچنین2 مرکز آموزشی نیروهای پلیس در لاهور، دست کم 26 نفر کشته شدند.

در شهرستان کوهات، در شمال غربی پاکستان نیز یک بمب‌گذار انتحاری سوار بر یک خودرو، به یک پاسگاه پلیس حمله کرده و باعث کشته شدن 11 نفر شد. بیش از 150 نفر در حملات 2هفته اخیر در پاکستان کشته شده‌اند. بسیاری طالبان پاکستان را مسبب این حملات می‌دانند.

2هفته پیش طالبان هشدار داد که درصورتی که عملیات نظامی ارتش پاکستان علیه آنان متوقف نشود، دست به حملات تازه‌ای خواهد زد.

دست پنهان نظامیان

حملات انتحاری و انفجارهای چند روزگذشته در شهرهای لاهور و پیشاور دولت و ساختارهای امنیتی این کشور را با وضعیت پیچیده‌ای مواجه کرده است. تلاش دستگاه‌های امنیتی برای جلوگیری ازحملات وانفجارها تاکنون نتیجه بخش نبوده ضمن آنکه طالبان محلی تاکید کرده‌ است که اینگونه اقدام‌ها ادامه خواهد یافت.

درواقع دولت و ارتش پاکستان به نوعی حالت انفعال دچار شده و قدرت طلبی طالبان که حملاتش را علیه ماموران پلیس و نظامیان دولتی معطوف کرده، آشکارا دولت اسلام آباد را تضعیف و رهبران این کشور را به چالش جدی دعوت کرده است.

مکان‌های هدف گرفته شده ازسوی طالبان محلی ازجمله مقر فرماندهی ارتش در راولپندی و مرکز تحقیقات فدرال درلاهورازجمله نقاطی است که به راحتی دسترسی به این مکان‌ها امکان پذیر نیست و هدف قرار دادن آنها نشان از حضور این جریان‌ها در ساختارهایی است که شاهرگ امنیتی پاکستان محسوب می‌شوند.

این موضوع نشان می‌دهد طالبان پاکستان ضمن استفاده از عوامل داوطلب انتحاری از شبکه بسیار قدرتمندی در داخل مراکز نظامی و امنیتی بهره‌مند است و به راحتی می‌تواند به اجرای برنامه‌های خود اقدام کند. برخی معتقدند شکاف بین ارتش و دولت درباره کمک‌های آمریکا موسوم به لایحه کری- لوگار باعث شده بخش‌های ناراضی نظامیان به‌ویژه سازمان اطلاعات ارتش(آی.اس.آی) به‌طور مستقیم فضا را به‌شدت امنیتی کرده تا بتواند درمیان‌مدت مسئله آصف علی زرداری رئیس‌جمهوری پاکستان را حل کنند.

شکاف موجود بین جناح راست و چپ حزب حاکم (مردم) از یکسو و اختلافات پیچیده بین احزاب مخالف دولت از جمله مسلم‌لیگ شاخه نواز، این ایده را تقویت کرده که فرمول منهای یک(حذف زرداری)می تواند باردیگر موقعیت نظامیان دولتی را بازگرداند.

مشت آهنین رهبر جدید

افزایش انفجارهای اخیر در پاکستان یکی از نتایج انتصاب رهبر جدید طالبان پاکستان است که در مقایسه با رهبر قبلی بسیار خطرناک‌تر به شمار می‌رود. با افزایش قدرت مانور طالبان و جریان افراط در پاکستان به‌نظر می‌رسد زمام امور از دست دولت خارج شده و حتی وزیر کشور پاکستان نیز اذعان کرده که نیروهای امنیتی این کشور آمادگی لازم را برای مقابله با چنین حملاتی ندارند.

این انفجارها نتیجه انتخاب رهبر جدید طالبان پاکستان است که گفته می‌شود بسیار خطرناک‌تر از بیت‌الله محسود است که اخیرا کشته شد. بسیاری معتقدند رهبر جدید طالبان پاکستان شخصی است که پیش‌بینی اقدامات وی بسیار دشوار است.

کد خبر 92882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز