دوشنبه ۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

احسان تقدسی: 1- در کشورهایی که دمکراسی کمتر جایی در تفکرات سیاستمدارانش دارد، گاه تأثیر و نفوذ اموات در سیاست بیش از تأثیر زندگان است؛ پاکستان از این دست کشورهاست.

بی‌نظیر بوتو رهبر فقید حزب مردم پاکستان با گذشت نزدیک به 2 سال از مرگش همچنان جزو تأثیرگذارترین سیاستمداران پاکستان است. جنجالی که این روزها برای کاهش اختیارات آصف علی زرداری به راه افتاده و چیزی نمانده تا زرداری را از تخت به زیر کشد، حاصل دسته‌گلی است که بوتو - همسرش - 3سال پیش به آب داد تا پرویز مشرف را به زیر بکشد و اینک از گذر ایام گریبان همسرش را گرفته است.

2- نواز شریف و بی‌نظیر بوتو در سال 2006 منشوری به نام منشور دمکراسی برای لغو متمم 17 قانون اساسی پاکستان امضا کردند تا پرویز مشرف را آرام‌آرام ضعیف‌تر از گذشته کنند.

متمم 17 قانون اساسی به رئیس‌جمهوری پاکستان اختیار انحلال مجلس از سویی و برکناری نخست‌وزیر را از سوی دیگر می‌دهد. یکسال پس از این توافق بوتو به طرز معماگونه‌ای کشته شد و نوازشریف که آن روزها به واسطه خشم مشرف همچون آوارگان، روزی در ریاض و روزی در دوبی می‌چرخید، ماند تا اینک با استناد به همان توافق با بوتو گریبان زرداری را بفشارد و خواستار تعدیل اختیاراتش شود.

3- پرویز مشرف در زمستان حکومتش آتشی را روشن کرد که عرصه سیاست پاکستان را هنوز می‌سوزاند. فرمانی که وی برای آشتی ملی در اکتبر 2007 اعلام کرد فرصتی 2 ساله داشت تا اینک مخالفان زرداری با استناد به همین قانون خواستار برکناری وی و یا حداقل تعدیل اختیاراتش شوند.

فرمان آشتی ملی مشرف 8041 نفر را مشمول خود قرار داد که از آن میان نزدیک به 248 نفرشان هم‌اینک در رأس امور پاکستانند و اگر قرار باشد دوباره به واسطه اتهامات اثبات‌شده و نشده گذشته خود مورد تعقیب دستگاه قضایی پاکستان قرار گیرند باید فاتحه دولت فعلی پاکستان را خواند.

زرداری مهم‌ترین چهره از این جمع 248 نفری است که مخالفانش بیش از همه او را می‌آزارند؛ والا کسانی همچون رحمان ملک (وزیر کشور) و چوهدری احمد مختار( وزیر دفاع)، حسین حقانی(سفیر در آمریکا)، و... هم هستند که هرکدام برای دولت پاکستان به منزله پایه‌های آن هستند.

4- یک ماه پیش و همزمان با سررسید فرمان آشتی مشرف، رسانه‌های پاکستان با فشار نظامیان این کشور جریان‌سازی‌ علیه مشمولان فرمان آشتی ملی مشرف و در رأس آنها زرداری را آغاز کردند و در یک کلام خواستار استعفای این افراد از مناصب خود شدند.

افکار عمومی پاکستان اینک به لطف رسانه‌های این کشور از شنیدن خبر استعفای زرداری از ریاست جمهوری شوکه نخواهد شد. در سوی دیگر، مخالفان برکناری آصف‌علی زرداری معتقدند که برکناری زرداری به ارتش اجازه خواهد داد تا بار دیگر افسار غول سرکش سیاست پاکستان را در دست گیرد؛ چیزی که محال نیست.

5- رهبران حزب مردم بیش از دیگران نگران آینده سیاسی خود هستند و از همین روست که گفته‌ها و شنیده‌ها حاکی از تصمیم آنان بر معامله زرداری است. اسم رمز فرمول منهای یک که این روزها درمیان طیفی از سیاستمداران پاکستان در دولت و خارج از آن شنیده می‌شود یک معنا دارد و آن حذف زرداری از عرصه سیاست پاکستان است.

بخشی از حمایت یوسف رضا گیلانی نخست‌وزیر پاکستان از این جریان اگر چه به‌دلیل خصومت شخصی وی با زرداری است اما همزمان نشان از معامله‌ای بزرگ در پس پرده دارد تا همچنان حزب مردمی‌ها سکاندار دولت پاکستان باشند.

6- آصف علی زرداری میلیاردری است که نیازی به سمت‌های حکومتی ندارد و تنها شاید دست و پایش را برای افزایش ثروت خود بسته است. هنوز خیلی‌ها در پاکستان وی را مرد 10درصدی می‌دانند و منظورشان هم 10درصد‌هایی است که زرداری در دوران وزارت سرمایه‌گذاری( دوره نخست‌وزیری بوتو) از همه قراردادها از آن خود می‌کرد. فرمول منهای یک و حذف زرداری از عرصه سیاست پاکستان (که به نوعی پایان بوتوها هم هست) خیلی‌ها را راضی می‌کند اما شاید زرداری خود راضی‌ترین فرد این معامله بزرگ باشد.

کد خبر 96435

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز