سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در ادامه جنگ تمام‌عیار طالبان در پاکستان، 2 انفجار در خوابگاه‌های دانشجویان پسر و دختر دانشگاه بین‌الملل اسلامی پاکستان در اسلام‌آباد منجر به کشته شدن 5 دانشجو و مجروح شدن 18 نفر دیگر شد

مقامات پاکستان می‌گویند که این انفجارها انتحاری بوده‌است.

به گزارش رویترز، این انفجارها ظهر دیروز نزدیک دانشکده شریعت دانشگاه بین‌الملل اسلامی اسلام‌آباد رخ داد. هنوز کسی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

حملات  2 هفته گذشته  طالبان در سراسر  پاکستان  بیش از 150 کشته از میان غیرنظامیان برجا گذاشته است.  مقامات پاکستانی روز دوشنبه از بیم حملات طالبان همه مؤسسات آموزشی و دانشگاه‌های این کشور را به‌مدت یک هفته تعطیل کردند.

در همین حال و همزمان با ادامه جنگ تن ‌به تن ارتش پاکستان با نیروهای طالبان در منطقه وزیرستان جنوبی، دیروز 2 مقام آمریکایی در اسلام‌آباد درباره روند این عملیات با مقامات پاکستانی گفت‌وگو کردند.

ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نظامیان آمریکایی در منطقه خاورمیانه و آسیای میانه و سناتور جان کری، رئیس دمکرات کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا با یوسف‌رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان دیدار کردند.

سناتور کری یکی از تدوینگران مصوبه اخیر کنگره آمریکاست که کمک‌های اقتصادی ایالات متحده به پاکستان را به یک و نیم میلیارد دلار در سال می‌رساند. موضوع این گفت‌وگوها ابلاغ نگرانی واشنگتن از روند جنگ با طالبان در پاکستان بوده‌است.

آمریکا می‌گوید در این جنگ، ارتش پاکستان بیشتر به‌دنبال اهدافی است که فقط برای پاکستان ناامنی ایجاد می‌کند و افراد و پایگاه‌هایی که مورد نظر آمریکاست و عامل حمله به افغانستان هستند، چندان مهم نبوده‌اند. اما پاکستان می‌گوید افراد مورد نظر آمریکا در خاک پاکستان نیستند. 

در همین حال نیروهای ارتش پاکستان درصدد به دست گرفتن کنترل یک قرارگاه اصلی طالبان در «کوتاکی» در وزیرستان جنوبی هستند.بنا بر گزارش‌ها، این نیروها دوشنبه شب توانستند برای مدت کوتاهی کنترل کوتاکی را به دست گیرند ولی اندکی بعد حمله متقابل طالبان به تخریب یک ایستگاه بازرسی ارتش و کشته شدن 7سرباز منجر شد.

ارتش پاکستان می‌افزاید کنترل مواضع کوهستانی استراتژیک در اطراف کوتاکی را به دست گرفته است. این شهر محل استقرار حکیم‌الله محسود، رهبر طالبان پاکستانی است.

مقامات محلی پاکستان از آوارگی دست‌کم 12 هزار و 700 خانواده در منطقه وزیرستان جنوبی خبر می‌دهند. شکیل قادرخان، مقام امدادرسان محلی در گفت‌وگو با خبرنگاران در پیشاور، مرکز استان سرحد شمال غربی پاکستان گفت: تاکنون 12 هزار و 700 خانواده یا 94 هزار نفر از وزیرستان جنوبی در5 مرکز ثبت‌نام از آوارگان در 2 منطقه دره اسماعیل خان و تانک حضور یافته‌اند.

دولت تدابیر امنیتی را در مناطق دره اسماعیل خان و تانک افزایش داده است تا صلح و ثبات را در این مناطق تضمین کند. این در حالی است که مقامات ارتش پاکستان می‌گویند حدود100 هزار نفر بر اثر درگیری‌های بین سربازان و شبه‌نظامیان در وزیرستان جنوبی آواره شده‌اند.

کد خبر 93323

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز