گروه بین الملل: پس از یک هفته حملات شبه‌نظامیان طالبان که باعث کشتار و خونریزی در نقاط مختلف پاکستان شد

و بسیاری از مراکز حساس و نظامی این کشور را هدف قرار داد، ارتش پاکستان بامداد روز گذشته با بیش از 30هزار نیروی نظامی عملیات گسترده‌ای را آغاز کرد تا نشان دهد که توجهی به تهدیدهای طالبان ندارد.

روز گذشته در عملیاتی که بسیاری آن را نوعی جنگ تن به تن با طالبان در مرز با افغانستان می‌دانند نظامیان پاکستانی با پشتیبانی نیروی هوایی از شمال، شرق و غرب وارد منطقه قبیله نشین وزیرستان جنوبی شدند تا یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های طالبان را تحت کنترل خود درآورند.

این حمله در همان ساعات اولیه ده‌ها کشته در هر دوطرف به جا گذاشته‌ است.
دولت پاکستان از روز گذشته در وزیرستان جنوبی حکومت نظامی اعلام کرده است و هزاران نفر از غیرنظامیان از این منطقه فرار کردند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد بیش از 80 هزار غیرنظامی تاکنون از وزیرستان جنوبی گریخته‌اند و آژانس‌های امداد سازمان ملل اعلام کرده‌اند که به‌زودی افراد بیشتری از خانه‌های خود آواره خواهند شد.

ارتش پاکستان از چند روز پیش وعده داده‌بود که در عملیاتی گسترده به جنگ با 10 هزار شبه‌نظامی این منطقه می‌رود اما حملات یک هفته گذشته طالبان باعث شد تا سیاستمداران پاکستانی جلسات بحران تشکیل دهند و در نهایت در نشست جمعه شب با حضور یوسف رضا گیلانی نخست‌وزیر پاکستان دستور این حمله صادر شد.

این نشست که به ریاست نخست‌وزیر پاکستان برگزار شد، بیش از 4ساعت طول کشید و رهبران تمامی احزاب سیاسی این کشور در آن حضور داشتند.

ژنرال اشفق کیانی، فرمانده ارتش پاکستان پس از ارائه گزارش خود به دولت و رهبران احزاب این کشور در این جلسه اعلام کرد که مقام‌های ارشد پاکستان موافقت خود را با حملات ارتش اعلام و همگی بر این مسئله که شبه نظامیان طالبان تهدیدی جدی برای حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان هستند تاکید کرده‌اند.

دفتر یوسف رضا گیلانی هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک توافق ملی برای حفظ کشور و پاکسازی پاکستان از این عناصر وجود دارد.

انفجارهای پی‌در‌پی و حملات انتحاری طالبان در نقاط مختلف پاکستان در 10 روز گذشته بیش از 150 کشته در این کشور به جا گذاشته است. ارتش پاکستان حملات هوایی و توپخانه‌‌ای خود را طی روزهای اخیر برای نابودی مواضع شبه‌نظامیان به‌شدت افزایش داده بود اما تهدیدهای طالبان باعث منصرف شدن مقام‌های پاکستانی از حمله گسترده زمینی به وزیرستان جنوبی نشد.

شبه نظامیان طالبان با حملات خود در روزهای اخیر به‌دنبال تاثیر گذاشتن بر افکار عمومی این کشور بودند اما به‌نظر می‌رسد تلاش آنها بیشتر باعث مصمم‌تر کردن نظامیان پاکستان برای آغاز این عملیات گسترده شد و فرمانده ارتش این کشور اکنون از ریشه کن کردن طالبان سخن می‌گوید.

وزیرستان جنوبی پایگاه مهم و مخفیگاه امن حکیم‌الله محسود، رهبر طالبان پاکستان به حساب می‌آید. وزیرستان شمالی و جنوبی یک منطقه کمربندی را تشکیل می‌دهد که نفوذ شبه‌نظامیان در آنها بسیار زیاد است و طالبان عملیات فراوانی را از این منطقه در پاکستان و شرق افغانستان سازماندهی می‌کند.

دولت پاکستان از مدت‌ها پیش از سوی واشنگتن برای وارد کردن ضربه‌ای کاری به طالبان تحت فشار بوده است و اکنون آمریکایی‌ها امیدوار هستند که عملیات گسترده در وزیرستان مشکلات این کشور در افغانستان را کمتر کند.

هر چند شروع عملیات پاکستان پیش از آغاز زمستان احتمال موفقیت آن را بالا می‌برد اما بدون شک پایان تهدیدهای طالبان نخواهد بود. شبه‌نظامیان طالبان همیشه مدتی پس از حملات گسترده تجدید نیرو کرده و بار دیگر عملیات تروریستی خود را از سر گرفته‌اند.

به‌نظر می‌رسد دولت پاکستان اکنون بیشتر در فکر امنیت نیروهای آمریکایی است و مردم این کشور در میان آتش این درگیری قرار دارند. حملات ارتش، غیرنظامیان را آواره می‌کند و بیشتر کشته‌شدگان عملیات شبه‌نظامیان طالبان هم مردم پاکستان هستند.

وزیرستان جنوبی؛پایگاه امن طالبان

- جمعیت وزیرستان جنوبی حدود 500 هزار نفر است که بیشتر آن را قبایل پشتون تشکیل می‌دهند؛قبایلی که مخالف هر نوع دخالت نیروهای خارجی در پاکستان هستند.
-این منطقه با افغانستان، وزیرستان شمالی، سرحدات شمال غربی و بلوچستان هم‌مرز است.

- شبه نظامیان طالبان در این منطقه کنترل زیادی بر غرب و مرکزمنطقه مرزی با وزیرستان شمالی دارند.

- ارتش پاکستان پیش از این در سال 2004 هم به این منطقه حمله کرده بود؛عملیاتی که خسارات بسیاری برای نظامیان این کشور تا زمان امضای توافق صلح به‌دنبال داشت.

- نیروهای طالبان در وزیرستان جنوبی 10 تا 20 هزار نفر تخمین زده می‌شود هر چند احتمالا شبه نظامیان ازبک هم که تعداد آنها تا 5 هزار نفر تخمین زده می‌شود از طالبان حمایت خواهند کرد.

کد خبر 93008

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز