علی ابراهیمی: پس از آنکه سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در موضوع برنج‌های وارداتی با موضع‌گیری‌های متفاوت و متضاد خود تعجب همگان را برانگیخت

دیدگاه چندی پیش رئیس این سازمان مبنی بر اینکه شاید بهتر باشد نظارت بر استاندارد مواد غذایی از حیطه اختیارات سازمان مذکور خارج شود،  نوعی عقب‌نشینی مجدد از وظایف قانونی سازمان استاندارد بوده و جای تامل بسیار دارد.

1- گرچه مواضع پیشین مدیرکل استاندارد استان تهران در زمینه تاکید بر دیدگاه‌های قبلی خود در خصوص  آلودگی 13 نوع برنج وارداتی با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده اما عقب‌نشینی رئیس مؤسسه استاندارد و مجبور کردن مهدی پورهاشم به گرفتن روزه سکوت با توجه به اظهار نظر صریح رئیس سازمان استاندارد نکته قابل توجهی است.

2- در شرایطی که نظارت بر کیفیت محصولات وارداتی یا تولید داخل از جمله وظایف ذاتی سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی محسوب می‌شود و طی سال‌های اخیر کوتاهی این سازمان در عمل به وظایف خود به بهانه‌های مختلف مانند نبود تجهیزات یا اختیارات قانونی لازم، موجب شده تا خسارات سنگینی به مصرف‌کنندگان به‌دلیل استفاده از کالاهای فاقد استاندارد و کیفیت لازم وارد شود.

3- این دیدگاه نظام‌الدین برزگری در حالی مطرح شده است که در 2 موضوع پرچالش آلودگی برنج‌های وارداتی یا سوسیس‌کالباس‌های غیراستاندارد نیز سازمان استاندارد برخلاف وظایف ذاتی خود، همواره دنباله‌رو برخی دستگاه‌های دیگر مانند وزارت بهداشت بوده است.

4- با پذیرش دیدگاه اخیر رئیس سازمان استاندارد در زمینه واگذار شدن نظارت مواد غذایی به سایر دستگاه‌ها و رویه اتخاذ شده در این سازمان در برخورد با تخلفات، بعید نیست که درصورت شگل‌گیری چنین چالش‌هایی در برخی محصولات صنعتی و عقب نشینی مجدد سازمان مذکور، دیگر وظیفه‌ای برای این سازمان باقی نماند و اختیارات خود را به سایر دستگاه‌ها واگذار کند.

5- بهتر نیست برخی مسئولان با عذرخواهی از بعضی موضع‌گیری ‌ها  در موضوع برنج‌های آلوده وارداتی حتی درصورتی که ناشی از تعجیل برخی دستگاه‌های زیرمجموعه آنها تلقی شود  به‌جای حل مسئله، صورت مسئله را پاک نکنند. گرچه با تداوم اینگونه برخوردها دیگر ضرورتی برای ادامه بقای بسیاری از سازمان‌های موازی نیز احساس نمی‌شود.

کد خبر 93018

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز