همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت 12 اکتبر (20 مهر) اعلام کرد که حدود 100 کشور فقیر در حال توسعه واکسن‌های آنفلوآنزای خوکی را به صورت هدایای بین‌المللی دریافت خواهند کرد.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه ماری - پل کینی،‌که رئیس واحد پژوهشی واکسن سازمان جهان بهداشت است،‌ در این باره گفت: "مدیرکل سازمان جهانی بهداشت به احتمال زیاد امروز فهرستی از کشورها را برای اهدای واکسن تایید کرد."

به گفته او این فهرست شاملا 100 کشور می‌شود و اولین تحویل‌ها در ماه نوامبر (نیمه آبان) انجام خواهد شد.

چندین میلیون دوز از واکسن از سوی شرکت‌های داروسازی اهدا خواهد شد و نیز گروهی از کشورهای ثروتمند به رهبری آمریکا وعده داده‌اند که 10 درصد از خریدهای واکسن‌های‌شان را به کشورهای فقیر اهدا کنند.

 این واکسن‌ها شامل 150 میلیون‌ دوز از دو سازنده واکسن سانوفی- آونتیس و گلاسکواسمیت‌کلاین (GSK) و نیز مقادیر نامشخصی از یک سازنده سوم، شرکتMedimmune، به شکل اسپری بینی و کشورهای ثروتمند است.

این واکسن‌های اهدایی برای مقابله تهدید ناشی از پاندمی آنفلوآنزا است که در ماه آوریل (فروردین) شروع شده است،‌ به کشورهای با درآمد کم و متوسط فرستاده می‌شود.

 این واکسن ها باید به دو درصد جمعیتی که در چهار یا پنج ماه آینده، به عنوان پرسنل بهداشتی شروع به کار خواهند کرد و گروه‌های آسیب‌پذیر برسند.

 کینی همچنین گفت وتولید جهانی واکسن آنفلوانزای A باید به بالاتر از حدی رسیده باشد که چند هفته پیش انتظار می‌رفت،‌ گرچه او ظرفیت کلی تولید نسبت به سه بیلیون دوزی که ماه گذشته در بوسیله سازمان جهانی بهداشت تخمین زده شده بود،‌ تغییر نداد.

 تنها دو هفته پیش بود که مارگرت چان، رئیس سازمان جهانی بهداشت بود تخمین تولید جهانی تولید واکسن را از پنج میلیون دوز به سه میلیون دوز در سال کاهش داد،‌که عمدتا به خاطر توانایی کمتر از حد انتظار گونه‌‌های "ویروس بذر" مورد استفاده برای ساختن واکسن بود.

کینی گفت تنها یک دوز واکسن ایمنی کافی در مقابل ویروس آنفلوآنزای خوکی را فراهم می‌آورد و تاکید کرد که دلیلی وجود ندارد که در مورد ایمنی واکسن‌های تاییدشده بوسیله ناظران بهداشت،‌ تردیدی وجود داشته باشد.

 به گفته سازمان جهانی بهداشت در چین پس از انجام 100000 واکسیناسیون، تنها یک در هزار نفر از گیرندگان واکسن دچار علائم جانبی "خفیف" مانند درد درد بازو در محل تزریق یا   تب شده بودند.

به گفته کینی این میزان از عوارض جانبی تاکنون "واقعا بسیار پایین" است.

 سازمان جهانی بهداشت پیش از این طرح‌‌هایی را اعلام کرده بود تا به کشورهای در حال توسعه که اغلب امکان مالی خریدن واکسن‌ها را ندارند‌،‌ کمک مالی شود، ‌و در چند ماه اخیر اهدای واکسن را هم مطرح شده بود.

 اما به تدریج شمار کشورهای مورد هدف در این برنامه افزایش یافت.

 گروه کارشناسان مستقل ایمنی‌سازی به نام SAGE قرار است که در اجلاسی 27 تا 29 اکتبر (5 تا 7 آبان) از جمله در مورد واکسیناسیون آنفلوآنزای A به تبادل نظر بپردازند.

کد خبر 92737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز