گروه ادب و هنر - کامران محمدی: همزمان با روز بزرگداشت حافظ، در یک اتفاق عجیب و بی‌سابقه، درهای حافظیه به روی گردشگران و دوستداران این شاعر پرطرفدار شیرازی، بسته شد.

این اتفاق که ظاهرا به بهانه هماهنگی برای برگزاری برنامه سالروز حافظ صورت گرفته است سبب شد از یک روز پیش از روز حافظ، یعنی یکشنبه، درهای آرامگاه او در شیراز بسته شود و مردم پشت درهای آرامگاه تجمع کنند.

جالب‌تر اینکه بدون هیچ اعلام و تذکری، مسئولان تصمیم گرفته بودند برای حضور علاقه‌مندان در مراسم کارت‌های ویژه‌ای صادر کنند و تنها افراد دارای این کارت‌ها مجاز به ورود باشند.

مهر از قول یک شهروند شیرازی می‌نویسد: «همه‌ساله در روزهایی از سال به‌خصوص در سالروز خواجه راز،  هر جا که باشم خودم را به حافظیه می‌رسانم تا زیارتی کنم و انرژی از دست رفته را بازیابم اما امروز آنچنان احساس سرخوردگی کردم که درمانده شدم.

البته ما بسیار خوشحالیم از اینکه برای گرامیداشت حافظ برنامه‌ای برگزار کنند که البته امیدواریم درخورشان باشد اما این امر نباید باعث شود مردم از حافظ محروم شوند.»

برنامه‌ای که برای حافظ در نظر گرفته شده بود، روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور، استاندار فارس، امام جمعه شیراز و نمایندگان مجلس در جوار آرامگاه حافظ برگزار شد و برای امروز نیز مراسم گلباران آرامگاه حافظ و نشست‌های تخصصی حافظ‌پژوهی در نظر گرفته شده است.

در تهران اما همه آنچه در این ایام انجام گرفته است، همایشی دو روزه است به نام «گفت‌وگو با حافظ» که عصر روز یکشنبه، یک روز پیش از روز حافظ به پایان رسید. در این نشست که در شهر کتاب مرکزی برپا شد، غلامحسین ابراهیمی دینانی، آیدین آغداشلو، سعید حمیدیان، سیدحسن شهرستانی، محمدجواد عظیمی، علی‌اکبر احمدی دارانی، کوروش کمالی سروستانی و علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی شهر کتاب سخنرانی کردند.

نماینده مردم شیراز بدون اشاره به کم‌کاری‌ها و بی‌برنامگی‌های بزرگداشت حافظ، بدون اشاره به اینکه هنوز حتی یک تندیس نمادین شایسته از حافظ نداریم و بدون اشاره به اینکه چه کارهایی انجام گرفته و خواهد گرفت، در سخنانی کلی، تنها گفت: «تدبیر مدیران فرهنگی توأم با تلاش فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی می‌تواند غبار از چهره‌ حافظ بزداید، تا راه بهره‌مندی از شعر دلنشین که در زلال وحی سرچشمه دارد، هموار شود.»سیداحمدرضا دستغیب (علی‌اصغر) در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: «جای تأسف دارد اگر امروز فرهنگ ملل دیگر بخواهد جانشین فرهنگ این مرز و بوم شود و بزرگانی چون حافظ و سعدی در هجوم بی‌توجهی و نامهربانی نسل آینده کنار روند.»

البته دستغیب کمی هم از خود و دیگران انتقاد کرد. او گفت: «کم‌کاری و ناکارآمدی ما در شناساندن مفاخر فرهنگی خود به جهانیان جای تأمل و نگرانی دارد.

درحالی‌که حافظ 6 قرن پیش می‌دانسته تربت پاکش زیارتگه رندان جهان خواهد شد؛ اما گویا ما بر این باور نیستیم که حافظ و سایر بزرگان این آب و خاک می‌توانند جلوه‌های بدیع فرهنگی و هنری خود را آنگونه که شایسته است، به جهانیان و علاقه‌مندان ایران‌زمین ارائه کنند.»

بزرگداشت حافظ در شوشتر

اما می‌توان به این هم امیدوار بود که برای نخستین بار مراسم بزرگداشت حافظ در شوشتر برگزار می‌شود. دبیر اجرایی ستاد برگزاری سالگرد حافظ به فارس گفت: برای نخستین بار در شهرستان شوشتر بزرگداشت شاعر توانای ایران حافظ شیرازی گرامی داشته می‌شود.
ابوالقاسم غلام‌حیدر افزود: این همایش باید در محلی ادبی و فرهنگی برگزار می‌شد، از این‌رو قلعه سلاسل که یکی از بناهای تاریخی شهرستان شوشتر است، برای مکان برگزاری همایش انتخاب شد.

به گفته او این مراسم در فضای آزاد اجرا می‌شود و اجرای موسیقی سنتی، شعرخوانی و نقد و تحلیل اشعار در برنامه‌های این همایش پیش‌بینی شده است.

کد خبر 92724

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز