دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۴
۰ نفر

مهدی کشوریان: ترمیم آسفالت خیابان‌ها و معابر شهری یکی از برنامه‌های همیشگی شهرداری تهران است که در ایام مختلف سال به صورت پیوسته انجام می‌گیرد

اما قابل توجه شمال‌روهای حرفه‌ای؛ این‌که بزرگراه تهران -کرج در دست تعمیر است و کارگران هم حسابی مشغول کار هستند. با آغاز فصل مدارس و پایین آمدن دمای هوا و موسم بارندگی، طبیعتا چون سفر و مسافرت کم می‌شود، زمان مناسبی برای ترمیم آسفالت بزرگراه تهران–کرج فراهم شده است. این پروژه که به‌تازگی آغاز شده، به‌زودی به اتمام خواهد رسید.

حتما گاهی موقع تعویض لاستیک خودرو پیش خود‌تان آسفالت خیابان‌ها و بزرگراه‌ها را نفرین کرده‌اید. آمار هم می‌گوید کیفیت پایین آسفالت معابر یکی از عوامل موثر در استهلاک بالای لاستیک خودروها و هم‌چنین عامل بروز برخی تصادفات رانندگی محسوب می‌شود. از این‌رو حفظ و نگهداری آسفالت معابر شهری از نکات با اهمیت در خدمات شهری برشمرده می‌شود.

بزرگراه تهران - کرج پل ارتباطی پایتخت با شهرهای غربی و شمالی کشور است که آسفالت آن به مرور زمان مستهلک شد و اکنون زمان آن فرارسید تا مورد مرمت قرار گیرد. بنابراین قسمت‌های مختلف آن که در 2منطقه تهران واقع شده‌اند، از سوی شهرداری‌های این مناطق بررسی و مرمت آن آغاز شده است.

 بخشی از این بزرگراه پرتردد که در تمامی ‌ایام سال ترافیک آن ملموس و البته آزاردهنده است، در منطقه22 شهرداری تهران قرار دارد که معاونت فنی و عمرانی این منطقه مسئولیت مرمت آسفالت این بخش را عهده‌دار شده است. بزرگراه تهران–کرج با مسافتی در حدود 30کیلومتر روزانه پذیرای خیل میلیونی خودروهایی است که به سمت تهران سرازیر می‌شوند.

به همین دلیل در بخشی که شرایط مساعد نباشد، امکان بروز حادثه وجود دارد. بنابراین مساعد کردن شرایط این بزرگراه که ابتدایی‌ترین آن ترمیم آسفالت کف‌آن است، امری ضروری به حساب می‌آید، اما به دلیل قرار گرفتن بخشی از این بزرگراه در تهران و بخش دیگر در کرج کار مرمت و بازسازی آن مستلزم هماهنگی شهرداری‌های این 2شهر است تا به طور یکنواخت تمامی ‌این مسیر شرایط مساعدی برای تردد پیدا کند.

البته بخشی از آن هم در حوزه وزارت راه قرار دارد که مسئولیت مرمت و بازسازی آن نیز برعهده این وزارتخانه قرار دارد. از این‌رو بازسازی کامل آسفالت این بزرگراه هماهنگی جمعی را می‌طلبد که البته تا حدودی به‌وجود آمده و امروز کار مرمت و بازسازی آسفالت بخشی از این بزرگراه آغاز شده است.

ورود آسفالت به تهران

پدیده چندان تازه‌ای هم نیست این آسفالت. آسفالت در ایران پیشینه‌ای نزدیک به 70سال دارد. در سال‌1310 زمانی که ملک فیصل، پادشاه وقت عربستان قصد ورود به تهران را داشت، بلدیه تهران به تکاپو افتاد تا خیابان‌های شهر را از شکل و شمایل نامناسب خارج کند و از این‌رو آسفالت که مدرن‌ترین روش در خیابان‌سازی بود در تهران به کار گرفته شد.

 در مدت زمان اندکی خیابان‌های، باب‌همایون و میدان امام‌خمینی(ره) امروز و ابتدای خیابان‌لاله‌زار آسفالت شد تا میهمانان به راحتی از این مبادی عبور کنند. بعدها خیابان ولیعصر و تئاترشهر نیز آسفالت شد تا این خیابان‌ها به عنوان اولین خیابان‌های تهران باشند که آسفالت شده‌اند. به مرور زمان آسفالت به عنوان صنعت در سراسر ایران جایگاه خود را یافت.

آسفالت بزرگراه تهران - کرج مرمت می‌شود

معاون فنی و عمرانی منطقه22 از مرمت آسفالت بزرگراه تهران-کرج در محدوده این منطقه خبر داد. سعید ابریشمی‌راد، معاون فنی و عمرانی منطقه با اعلام این خبربه همشهری مسافر گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل پاییز و شروع بارندگی‌ها و به منظور امنیت بیشتر شهروندان از هشتم مهرماه عملیات مرمت آسفالت بزرگراه تهران-کرج در محدوده شهرداری منطقه22، حد فاصل پل‌کوهک(بهنوش) تا پل کن بعد از بلوار غربی استادیوم در 2باند شمال و جنوب آغاز شده است.

 ابریشمی‌راد درباره دلایل مرمت آسفالت این بزرگراه  بیان کرد: به دلیل فرسودگی آسفالت بزرگراه تهران-کرج و تردد زیاد خودروها احتمال بروز خطراتی در این مسیر وجود دارد که با مرمت آسفالت محدوده‌های مختلف این خطرات کاهش می‌یابد. از این‌رو براساس هماهنگی‌های انجام گرفته آسفالت بخشی از این بزرگراه برعهده شهرداری منطقه22 گذاشته شده تا مرمت و بازسازی شود.

ویژگی‌های بزرگراه تهران - کرج

حال که گذری براسامی اولین خیابان‌های آسفالت شده تهران داشتیم بد نیست مروری هم داشته باشیم بر تاریخ احداث بزرگراه تهران–کرج که قرار است مرمت و آسفالت بخش اعظمی از آن به‌زودی تمام شود. بزرگراه تهران-کرج آزادراهی است که با پهنای ۳باند در هر مسیر در حدود 43سال قبل ساخته شد. هدف از احداث این مسیر، ایجاد ارتباط آسان تهران و حومه غربی خود و سکونت جمعیت مازاد تهران در حومه غربی است.

این بزرگراه در 20آذر1387 چهل و دومین سالروز تاسیس خود را تجربه کرد، در 42سال پیش کل هزینه ساخت این بزرگراه 60میلیون تومان شد. در این مسیر 2پمپ بنزین وجود دارد که در 2طرف مسیر و تقریباً در اواسط آن استقرار یافته‌اند. امتداداین بزرگراه به قزوین رسیده که در ادامه مسیر 2شاخه می‌شود؛ یک مسیر به رشت و دیگری به تاکستان و زنجان.

20روز 3میلیارد تومان

پروژه مرمت و بازسازی آسفالت بزرگراه تهران–کرج که در محدوده منطقه22 واقع شده نزدیک به 20روز زمان خواهد برد. ابریشمی‌راد در این‌باره گفت: بازه زمانی که برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده است 15 الی 20روز است که در این مدت می‌توانیم کار مرمت و بازسازی را به اتمام برسانیم.مسیری که قبل از محدوده منطقه 22 واقع شده توسط وزارت راه مرمت شده و روکش آن کشیده شده است.

 در ادامه کار ما آغاز شده و امتداد مرمت این بخش از بزرگراه برعهده ما قرار داده شده است. برای این پروژه نیز نزدیک به 3میلیارد تومان بودجه اعلام کردیم که از سوی شهرداری تامین اعتبار شده است. گفتنی است با مرمت و بازسازی این قسمت از بزرگراه تهران-کرج مابقی بزرگراه نیز مورد بازسازی قرار می‌گیرد و تا پایان سال نیز کار آسفالت این مسیر به اتمام خواهد رسید.

همشهری مسافر

کد خبر 92702

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز