حمید هیدارن: تکنولوژی روز دنیا این امکان را در اختیار مدیران قرار داده تا بتوانند به طور دقیق‌تر از اوضاع و احوال مجموعه‌های تحت کنترل خود باخبر شوند

در واقع باید به دنبال پدیده‌های جدید رفت و از آن‌ها استفاده کرد تا در سایه حرکت به روز با پیشرفت‌های علمی دنیا، بتوان میزان رضایت‌مندی مخاطبان و ارباب‌رجوع را افزایش داد. البته ابتدا میل به خدمت‌رسانی بهتر و کیفی‌تر باید در یک مدیر وجود داشته باشد تا در مراحل  بعد به سراغ راه‌های بهتر برای بهبود و بهره‌وری مجموعه خویش باشد.

پایانه‌ها و پارک‌سوارها محل تبادل سفرهای درون شهری و برون شهری هستند. اما این روزها که بحث حمل و نقل عمومی داغ‌تر از همیشه دنبال می‌شود و مردم با درک خدمات جدید ارایه شده توسط ارگان‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری تهران رغبت بیشتری به استفاده از امکانات موجود نشان می‌دهند، ارتقا سطح کمی و کیفی در پایانه‌ها و پارک‌سوارها خدمات سرلوحه مدیران مربوط قرار گرفته و این سازمان سعی دارد به نحوی در راه ایجاد آسایش و آرامش شهروندان پایتخت سهیم شود.

در بیان اهمیت نقش عملکردی پایانه‌ها و پارک‌سوارها همین بس که حدود 60 الی 65درصد حمل و نقل درون شهر از طریق اتوبوس‌ها و سیستم اتوبوس‌های تندرو انجام می‌شود و پارک‌سوارها و پایانه‌ها نقشی مهم در سوار و پیاده شدن مسافران این‌چنینی ایفا می‌کنند. ضمن این‌که مثلا در پایانه جنوب ایجاد  کریدور در ارتباطی بین سامانه مترو و پایانه باعث شده مردم استقبال بیشتری از وسایل نقلیه عمومی نشان دهند.

تمام این اماکن نیاز به کنترل و نظارت دارند و به همین دلیل قرار شده با استفاده از دوربین‌های مداربسته، نحوه خدمت‌رسانی به مردم و ایضا رفتار مسافران مورد ملاحظه قرار گیرد تا با تشخیص درست نواقص و کمبودها، تلاش برای ایجاد آرامش و آسایش بیشتر شهروندان لحاظ گردد.

رسیدگی به مشکلات در کوتاه‌ترین زمان ممکن

مهندس ولی آذروش، مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهر تهران  به همشهری مسافرمی‌گوید: در راستای نظارت بیشتر و مدیریت بهتر بر پایانه‌ها و پارک‌سوارها، دوربین‌های نظارتی در این اماکن نصب و راه‌اندازی شده‌اند. کنترل دقیق عملکرد اتوبوس‌ها، ورود و خروج آن‌ها به پایانه‌ها و هم‌چنین نحوه سوار و پیاده شدن مسافران بر روی سکوها، از جمله دیگر اهدافی است که ما را مصمم به مجهز ساختن پارک‌سوارها و پایانه‌ها به دوربین‌های مداربسته کرد تا در صورت بروز هرگونه مشکل بتوان در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای رسیدگی به مسایل مختلف اقدام کرد.

هم‌اکنون پایانه غرب به دوربین‌های نظارتی مجهز شده و نصب این قبیل دوربین‌ها در پایانه‌ جنوب نیز در دست اجرا است. برای پایانه‌های شرق و بیهقی هم برنامه‌های مفصلی داریم که در صورت تامین اعتبار لازم عملیات اجرایی نصب دوربین‌ها را در آن‌ها آغاز می‌کنیم.

پایانه غرب در اولویت قرار گرفت

بحث استفاده از دوربین‌های نظارت کنترلی در پایانه‌ها در راستای اجرای سیاست‌های کلان‌ شهرداری به منظور بهره‌مندی از سیستم‌های هوشمند جهت کسب اطلاع از عملکرد بخش‌های مختلف مطرح شده است. در این میان پایانه غرب به لحاظ حجم بسیار گسترده مسافرانی که به صورت شبانه‌روزی در آن رفت و آمد دارند، در اولویت قرار گرفت و سپس پایانه جنوب به دوربین‌های مداربسته مجهز شد.

 دوربین‌ها هم در محل تخلیه مسافران و هم در سکوی سوار شدن آن‌ها نصب گردیده و به این ترتیب مدیریت پایانه‌ها و پارک‌سوارها در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانند از وضعیت موجود در مجموعه‌های تحت سرپرستی خود مطلع شوند. البته پارک‌سوارها نیز در این میان مدنظر قرار گرفته‌اند چرا که بحث اصلی کنترل نحوه سوار و پیاده شدن شهروندان در سفرهای درون شهری و برون شهری می‌باشد.

رسیدگی به مسایل انضباطی و اخلاقی

در حال حاضر پایانه غرب پارک‌سوار آزادی به 6دوربین کاملا پیشرفته مجهز شده‌است. یک دوربین در محل تخلیه مسافران پایانه با چرخش 360درجه که مسافتی بالغ بر 5هزار مترمربع را به صورت کاملا شفاف و واضح تحت پوشش قرار داده  شده تا  از نقاط کور و شفاف پایانه تصویر می‌گیرد.

2دوربین در محل سکوهای سوار شدن مسافران تعبیه شده که زاویه چرخش آن‌ها هم 360درجه است و زمان استقرار اتوبو‌س‌ها در محل‌های ویژه را کنترل می‌کند. پایانه غرب دارای سرویس‌های شب‌رو متعددی بوده و روزانه 30هزارنفر از ساعت4 و نیم تا 7 نیم صبح از طریق آن منتقل می‌شوند. ضمن این‌که کنترل مسایل انضباطی و اخلاقی، مفاسد اجتماعی، سرقت‌ها، جرایم و مسایلی از این قبیل را نیز باید مدنظر قرار داد و به همین علت ایجاد سیستم نظارتی و کنترل مستمر آن‌چه در پایانه‌های این‌چنینی می‌گذرد، بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

کنترل ترافیک در پایانه‌ها و پارک‌سوارها

بخش دیگر کار این دوربین‌ها، شبیه همان عملکرد شرکت کنترل ترافیک شهرداری است. یعنی مسئولان مربوطه در پایانه‌ها و پارک‌سوارها با استفاده از اطلاعات تصویری به دست آمده از دوربین‌ها می‌توانند نحوه چینش اتوبوس‌ها، زمان رفت و آمد آن‌ها و نیز شکل سوار و پیاده شدن مسافران را طوری تنظیم کنند که هیچ‌گونه ترافیکی در داخل پایانه‌ها و پارک‌سوارها ایجاد نشود.

 اما 3دوربین هم در محل پارک‌سوار آزادی نصب شده است. از آن‌جایی که پایانه غرب و پارک‌سوار آزادی کنار یکدیگر واقع شده‌اند، رسیدگی به معضلات و مشکلات پارک‌سوار نیز امری بدیهی است. روزانه حدود یک میلیون نفر از شهروندان ساکن در شهرک‌های اقماری از طریق پارک‌سوار آزادی خود را به نقاط مختلف داخل و خارج شهر می‌رسانند که برای کنترل و نظارت بر عملکرد صاحبان خودروها، این مکان را نیز تحت پوشش نظارتی خود قرار داده‌ایم.

200میلیون تومان هزینه شد

آذروش هزینه کارهای انجام شده در پایانه غرب را حدود دو میلیارد ریال  عنوان کرد و افزود: البته تجهیزات مربوط به پارک‌سوار آزادی از قبل نصب شده بود و کارهای تکمیلی در آن صورت گرفته است. این دوربین‌ها همگی دارای چرخش 360درجه، پوشش تصویری کاملا شفاف، زوم بالا و کیفیت تصویر ممتاز بوده و حتی می‌توان شماره پلاک اتوبوس‌ها و خودروها را به وسیله آن‌ها تشخیص داد.

 دوربین‌ها در شلوغ‌ترین محل‌ها و جاهایی نصب شده که احتیاج به کنترل بیشتر آن‌ها احساس می‌شده است. با استفاده از سیستم فیبر نوری، امکان گسترش تعداد دوربین‌ها برای کنترل ورودی‌ها پایانه‌ها و پارک‌سوارها نیز وجود داشته و می‌توان از طریق دستگاه پردازش اطلاعات در دفتر مدیریت، تمهیدات لازم را به کار گرفت.

 ارتقای سطح آرامش و آسایش شهروندان

مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهر تهران در قسمت پایانی صحبت‌های خود تصریح کرد: افزایش ایمنی در اماکن مسافرتی و کنترل وضعیت ورود و خروج مسافران و اتوبوس‌ها به همراه ارتقا سطح سلامتی شهروندان از جمله مسایلی است که همیشه برای ما اهمیت داشته و در این راستا هر کاری که از دستمان برآید، انجام می‌دهیم.

 ارایه خدمات مطلوب کمی و کیفی به خصوص در زمان اوج سفرها در داخل سالن و خارج آن به مسافران وظیفه ما است. برنامه اصلی ما که امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور محقق شود، کسب اطلاعات لحظه به لحظه از وضعیت پایانه‌ها و پارک‌سوارها به واسطه تجهیز تمام آن‌ها به دوربین‌های نظارت کنترلی است.

این‌که مسافران بیش از حد استاندارد معطل اتوبوس نشوند و رانندگان خودروها نیز سر وقت وظایف خود را انجام دهند، یک توقع کاملا بجا و طبیعی است که باید برآورده شود و در کنار آن ارایه خدمات مطلوب به همراه ارتقا سطح ایمنی مسافرت‌های درون‌شهری و برون‌شهری هم مدنظر قرار گیرد.

همشهری مسافر

کد خبر 90870

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز