همشهری آنلاین: عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی گفت: برای جلوگیری از سوء‌استفاده‌های تبلیغاتی، نام شرکت‌ هواپیمایی و نوع هواپیما را می‌توان در قرارداد آژانس‌ها با مشتری مشخص کرد، چون این حق مشتری است که از این موضوع پیش از سفر مطلع باشد.

خسرو شهروی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به بخش‌نامه‌ی اخیر سازمان هواپیمایی درباره‌ی ممنوع شدن اعلام نوع هواپیماها توسط دفاتر خدمات مسافرتی، اظهار داشت: به‌نظر می‌رسد، این درخواست شرکت‌های هواپیمایی برای حفظ منافع خودشان باشد، چون اگر این کار را انجام ندهند، دفاتر خدمات مسافرتی خدمات هر هواپیما یا شرکت هوایی را می‌فروشند.

وی ادامه داد: این حق مشتری است که بداند، نوع هواپیما چیست و حتما باید در قراردادی میان آژانس‌ها و مشتری، نوع هواپیما لحاظ شود تا اگر تخلفی انجام شد، مشتری به‌راحتی بتواند پی‌گیری کند. این‌که مسافر نداند، قرار است با چه هواپیمایی سفر کند، کار خوبی نیست.

این مدیر دفتر خدمات مسافرتی گفت: مردم هنوز نسبت به وضعیت هواپیماها نگران‌اند و تقریبا همه ترجیح می‌دهند، با ایرباس و بویینگ به سفر بروند. بنابراین نباید آن‌ها را از حق قانونی‌شان محروم کرد.

شهروی بیان کرد: اعلام شدن نوع هواپیما در دنیا مسأله‌ی خاصی نیست، چون کشورهای دیگر مانند ایران با فرسایش ناوگان هوایی مواجه نیستند و طبق قانون، آن‌ها باید برای هواپیماهای خود عمری را قائل شوند.

او هم‌چنین درباره‌ی دیگر بخش‌نامه‌ی سازمان هواپیمایی مبنی بر قابل استرداد بودن بلیت‌های چارتر، گفت: این اقدامی ارزنده در حق مسافر است. در گذشته، دفاتر خدمات مسافرتی مجبور بودند، وقتی ظرفیت پرواز چارتری را می‌خرند، به هر نحوی حتا با تخفیف‌های بالا، بلیت‌ها را بفروشند و اگر مشتری نمی‌توانست از آن پرواز استفاده کند، دیگر پولش قابل بازگشت نبود.

شهروی افزود: با این بخش‌نامه، دیگر تخفیف‌های غیرمنطقی، سوخت شدن پول مشتری و آژانس و هم‌چنین بازار سیاه اتفاق نمی‌افتند. البته سازمان هواپیمایی در کنار این دستور باید شرایط استرداد بلیت و کف قیمت آن‌ را هم مشخص کند، چون در این صورت، این بخش‌نامه مؤثرتر خواهد بود. 

کد خبر 99803

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز