گروه اجتماعی: در پی حوادث اخیر (از ریل خارج‌شدن قطار مشهد-تهران و سانحه هواپیمای توپولف در فرودگاه مشهد)، گروه نظرسنجی تلفنی مرکز آموزش و پژوهش همشهری، یک نظرسنجی را سامان داد و طی آن نظر مردم تهران را درباره حوادث جاده‌ای، ریلی و هوایی جویا شد.

براساس نتایج این نظرسنجی تلفنی که 600 نفر از مردم مناطق گوناگون تهران در آن مورد پرسش قرارگرفتند، 34درصد پاسخگویان بیش از 3بار و بیشتر در سال، 26درصد 2بار و 19درصد یک‌بار به مسافرت می‌روند.

از این میان 12درصد هواپیما، 13درصد قطار، 12درصد اتوبوس و 59درصد وسیله نقلیه شخصی را به‌عنوان وسیله سفر انتخاب می‌کنند.از پاسخگویان خواسته شد میزان اعتماد خود به سفر با انواع وسیله‌های دردسترس را با نمره‌هایی از یک تا 20 اعلام کنند.

بر این اساس مسافرت با وسیله نقلیه شخصی با کسب میانگین 17، بالاترین اعتماد مردم را به‌دست آورد و سپس مسافرت با قطار، میانگین اعتماد 15 را به‌خود اختصاص داد. میانگین اعتماد پاسخگویان به مسافرت با اتوبوس و هواپیما به‌ترتیب 12 و 10 بود.

براساس بخش دیگری از این نظر سنجی تلفنی، از پاسخگویان خواسته شد میزان اعتمادشان به ایمنی جاده‌ها را نیز با اعداد بین یک تا 20 بیان کنند. میانگین امتیاز داده شده به جاده‌های کشور از نظر ایمنی عدد 13است و این در حالی است که 35درصد پاسخگویان برای بیان میزان اعتماد خود عددهای 11 تا 15 را انتخاب کرده‌اند.

در بخش دیگری از این نظرسنجی از پاسخگویان پرسیده شد تا چه مدت پس از وقوع یک حادثه و انتشار اخبار مربوط به آن، از سفر با آن وسیله خودداری می‌کنند؟ پاسخ‌ها چنین بود: یک تا 3 ماه (8درصد)، 4 تا 6 ماه (6درصد)، 7 ماه تا یکسال (6درصد)، یک تا 2 سال (8 درصد)، تا زمان فراموش کردن حادثه (12درصد)، دیگر با آن وسیله سفر نمی‌کنم ( 17 درصد)، حوادث تأثیری بر تصمیم من ندارد(27 درصد)، بستگی به فوریت سفر دارد (16 درصد).

وقتی از پاسخگویان پرسیده شد که اگر در هنگام تهیه بلیت متوجه شوید که هواپیما از نوع پرحادثه است، آیا باز هم اقدام به خرید بلیت می‌کنید؟ 72درصد پاسخگویان اظهار کردند که اقدام به خرید بلیت نمی‌کنند. دانستن این موضوع تأثیری بر 14درصد پاسخگویان ندارد و 9درصد نیز با توجه به فوریت سفر تصمیم می‌گیرند که بلیت تهیه کنند یا نه؟ البته 5درصد نیز پاسخ دادند: نمی‌دانند.

بخش پایانی این نظرسنجی تلفنی، به بررسی علل وقوع حوادث از نگاه پاسخگویان اختصاص داشت. براین اساس از نظر 24درصد پاسخگویان فرسودگی ناوگان‌ها، 23درصد ضعف مدیریت، 16 درصد ضعف تجهیزات و تحریم کشور، 8درصد عدم‌تبحر نیروی انسانی، 6درصد بی‌توجهی به سلامت مسافران، 4درصد استاندارد‌نبودن راه‌ها و جاده‌ها و یک درصد نیز سایر عوامل از جمله تقدیر یا عمدی بودن حوادث را علل وقوع آنها به شمار آورده‌اند، البته 18درصد نیز با اعلام نمی‌دانم به این پرسش پاسخ داده‌اند. نتایج کامل این نظرسنجی در روزهای آینده به چاپ خواهد رسید.

کد خبر 101255

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز