شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۵
۰ نفر

رضا ظریفی: تا آغاز تعطیلات نوروزی چند روزی بیشتر باقی نمانده است؛ تعطیلاتی که فرصت مناسبی است تا خانواده‌ها بتوانند کوله‌بار سفر را جمع و جور کنند و به راه بزنند.

 اما قصد سفر تازه آغاز راه است. برای بسیاری از ما پیش آمده که در ایام نوروز راهی را در پیش گرفته‌ایم تا به مقصدی برسیم اما سفر آنچنان که باید و شاید آرامش بخش نبوده است. مشکلات حمل‌ونقل، اقامت، افت کیفیت خدمات، شلوغی اماکن گردشگری و... مشکلاتی است که هر سال در ایام نوروز خودی نشان می‌دهند.

این بار رضا موسوی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور به‌عنوان رئیس ستاد تسهیلات سفر درباره اقدامات انجام شده با همشهری به گفت‌وگو نشست تا از برنامه‌ریزی ‌هایی بگوید که تا اجرایی‌شدن فاصله دارند.

  • با توجه به نزدیکی نوروز و افزایش ناگهانی میزان سفرهای مردم که هجوم به سایت‌های تاریخی و محیط‌های طبیعی را در بردارد چه برنامه‌ریزی یا هدف‌گذاری از سوی سازمان میراث فرهنگی تدوین شده است؟

نکته‌ای که اشاره کردید نه تنها برای من به‌عنوان معاون گردشگری بلکه برای همه مسئولان کشور، رسانه‌ها و همچنین دست اندرکاران بخش خصوصی گردشگری قابل توجه است. مردم ما به واسطه ایام نوروز که همه تعطیل هستند به سفر گروهی می‌روند که ما همیشه گفته‌ایم سفر گروهی ارزش بیشتری دارد چون تأثیر‌گذاری بالاتری دارد و موجب امنیت اجتماعی، رونق اقتصادی و ثبات فرهنگی می‌شود.اما برای اینکه سفر را همه مکانی و همه زمانی کنیم برنامه‌ریزی‌ قوی می‌خواهد که ما الان در حال انجام این کار هستیم.

  • این برنامه‌ریزی به چه صورت است؟

اگر ما معنای سفر را این‌گونه در نظر بگیریم که همه اقشار مختلف بتوانند در انتخاب زمان سهیم باشند و قیمت‌ها تعیین‌کننده زمان سفر باشد سفر، همه زمانی و همه مکانی می‌شود. به‌عنوان مثال شما زمانی که قصد دارید از یک هتل استفاده کنید باید ببینید که قیمت هتل چقدر است و شما چه تعطیلاتی دارید تا هنگام سفر جاذبه‌های گردشگری آن منطقه را هم ببینید. در حال حاضر قریب به اتفاق مردم کشور ما چون نقاط خاصی را می‌شناسند در نخستین روزهای نوروز به این مقاصد سفر می‌کنند؛ یا به مشهد می‌روند یا به قم و شیراز و اصفهان.

ما این مشکل را در سالیان گذشته داشتیم؛ یعنی سفر توزیع نشده بود اما وقتی که به سراغ آمار از استان‌های مختلف می‌رویم و به تفکیک بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که سفر توزیع شده اما در یکسری اماکن حجم بالاتری دارد. برای این موضوع ما بحث‌های تشویقی را در نظر گرفتیم. یعنی جامعه هتلداران استان‌های مختلف که تردد مسافر بیشتری دارند تا اقامت مسافر، برای اسکان برنامه گذاشته‌اند که اگر کسی در این هتل اقامت کند 10درصد تخفیف و اگر این اقامت به شب برسد تا 50 درصد هم تخفیف خواهیم داشت. حالا در نظر بگیرید ما در کنار اصفهان با حجم انبوه مسافر، شهرکرد را هم داریم که مسافر می‌تواند با یکساعت و نیم طی مسیر به اصفهان سفر کند.

یکسری سیاست‌های تشویقی ما باید به این شکل باشد که هنوز هم در دست بررسی بیشتر هستند اما برای اینکه بتوانیم سفر را در همه شرایط توزیع کنیم بحث 3نرخی شدن هتل‌ها را اعلام می‌کنیم. از سال آینده هتل‌ها نرخ خود را اعلام می‌کنند. یعنی نرخ هتل 3ستاره مشخص است اما مالک هتل اعلام می‌کند که الان در فصل اوج، این نرخ را دارم و در فصل کاهش مسافر این نرخ را و البته مالک باید این نرخ‌ها را از قبل به ما اعلام کند چرا که هتلدار می‌داند چه زمانی ایام اوج است و چه زمانی اصلا مسافر ندارد. باید این را به ما اعلام کند و مثلا بگوید که نرخ خدمات گروهی نیز این مقدار است. وقتی این نرخ اعلام شد براساس آن نرخ، مردم سفر را راحت‌تر انجام می‌دهند.

  • با این حساب بحث حضور نهادهای رسمی چطور خواهد شد؟

ما روی خدمات ارائه شده براساس نرخ نظارت می‌کنیم. کیفیت و خدمات جزو نظارت ما می‌شود. در این صورت عرضه و تقاضا هم زیاد می‌شود. یعنی اگر هتلی بخواهد رقابت کند نرخ را باید کاهش بدهد.

  • این امر درباره هتل‌هایی با درجه یکسان چطور خواهد بود؟

هتل‌های یکسان می‌توانند در یک شهر قیمت‌های یکسان نداشته باشند؛ این یعنی بازاریابی و ایجاد رقابت. وقتی رقابت ایجاد شد معنای هتل واقعی می‌شود. وقتی شما ببینید بین کیفیت، خدمات و قیمت تناسب نیست استفاده نمی‌کنید و در این حالت فرد هتلدار موظف است که خود را به کیفیتی برساند که مطلوب مسافر است. اما این به این معنا نیست که خوانندگان شما فکر کنند هتلداری که در روزهای عادی برای هتل 3 ستاره مثلا 40هزار تومان می‌گیرد در ایام نوروز ناگهان قیمت چند برابر دریافت کند. هتلدار باید نرخ یک‌ساله را به ما ارائه کند و برای هتل 3ستاره عرف داریم. ما روی خدمات و کیفیت نظارت می‌کنیم.

  • این نظارت از چه طریقی خواهد بود؟

آموزش کارگزاران درجه بندی از 18 اسفند شروع شده است. این موضوع فقط مربوط به درجه‌بندی است نه استاندارد‌سازی‌. بعد از این موضوع وقتی اختیارات را به اتحادیه هتلداران بدهیم ما از اتحادیه می‌خواهیم که قیمت این هتل چه کیفیت و خدماتی را در بر می‌گیرد. در این حالت شما اختیار دارید که کیفیت را در نظر بگیرید و از خدمات استفاده کنید. صنعت هتلداری باید با تعریف روز دنیا پیش برود.

  • این مباحث از اردیبهشت89 آغاز می‌شود. برای نوروز چه اقدامی شده است؟

 ما حدود 900 چادر اطلاع‌رسانی را در ورودی شهرها خواهیم داشت که اقلام تبلیغاتی و نقشه استان را خواهند داشت تا جاذبه‌های استان‌ها را هم بدانند. ما حدود 2هزار نقشه استانی را منتشر و آماده توزیع داریم. این غیر از تعداد نقشه‌هایی است که خود استان‌ها آماده خواهند کرد.

  • آیا این خدمات تا پایان تعطیلات کاهش نخواهند داشت؟

نه، این خدمات تا آخر ایام نوروز ثابت خواهند ماند. ستاد تسهیلات هم برنامه‌ریزی‌هایی کرده است. آموزش و پرورش یکی از نهادهای ستاد تسهیلات سفر است.  این نهاد برای اینکه مردم دچار مشکل نشوند 11 هزار مدرسه را که حدود 100هزار کلاس دارد برای اسکان فرهنگیان آماده کرده است که حدود 500 هزار نفر-  شب را در برمی‌گیرد. همه این کلاس‌ها هم تجهیز شده‌اند. هلال احمر 15 هزار نفر راهنما در کشور برای راهنمایی مسافران در نظر گرفته است. حدود 400 چادر نماز در ورودی شهرها در نظر گرفته شده است.

امکانات بسیار دیگری هم آماده و مهیا شده‌اند. این‌گونه نیست که بگوییم فقط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور کار کرده است. سازمان شهرداری‌ها، بوستان‌ها را آماده کرده‌اند و شهرداری‌ها به‌شدت در تلاش هستند. البته نواقصی هم داریم اما در کل کشور دستگاه‌های مختلف تمام توان خود را گذاشته‌اند تا مردم سفرهای خوبی داشته باشند.

  • پیش‌بینی شما درباره سفرهای نوروزی امسال چقدر است؟

با توجه به اینکه امسال تعطیلات از 27 اسفند آغاز خواهند شد، پیش‌بینی ما سفرهای بسیار بیشتری نسبت به پارسال است. راهنمایی و رانندگی کار خود را از 26 اسفند آغاز می‌کند. 

  • در بحث سفرهای نوروزی سازمان میراث فرهنگی چه اقداماتی را انجام خواهد داد؟

ما هر روز آمار را اعلام می‌کنیم که ورود مسافر به شهرها چقدر است. هدف از این کار هم پیش‌بینی امکانات مورد نیاز برای مسافران در مسیرها و شهرهاست. چادرها و 2میلیون بروشور را آماده کرده‌ایم؛ این غیراز سهمیه اختصاصی استان‌هاست. ما هم براساس نیازهای سال گذشته کارهایی انجام داده‌ایم. سال گذشته درباره بحث نفر - سفر خیلی صحبت شد و اعتراض داشتیم که با مسئله نفر- شب اقامت اشتباه گرفته شد. امسال با توجه به همین آماری که مشخص می‌کند مثلا 4 میلیون نفر از استان قزوین عبور خواهند کرد برنامه‌ریزی می‌کنیم.

  • اما معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان رئیس ستاد تسهیلات سفر چگونه بر انجام فعالیت‌ها نظارت می‌کند و مسئله اطلاع‌رسانی به مردم درباره اینکه چنین امکاناتی مهیا شده چگونه خواهد بود؟ شاید یک چادر در ورودی شهرها پاسخگوی خوبی نباشد چراکه مسافر خسته است و به این چادر توجه نمی‌کند.

در تمام استان‌ها این مورد شکل گرفته است. با توجه به همین مسئله که گفتید ما کیوسک‌های اطلاع رسانی را هم در شهرها مستقر کرده‌ایم. ما به اینها کیوسک‌های اطلاع رسانی و رزرواسیون خانه‌های استیجاری می‌گوییم که در حدود 15 استان 19 هزار خانه استیجاری را شناسایی کرده و به 6 هزار خانه هم مجوز بهره‌برداری داده‌ایم. در استان‌هایی که حجم مسافر زیاد است راهنمایان خانه‌های استیجاری را مستقر کرده‌ایم که با لباس مخصوص در شهر تردد می‌کنند.

در کنار اینها سایت‌های اینترنتی راه‌اندازی شده‌اند تا مردم از آنها استفاده کنند. شماره‌هایی هم برای افرادی در نظر گرفته‌ایم که در سفر دچار مشکل شده‌اند؛ شماره‌های 66582053 و 66582054 شماره‌های ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی هستند. شماره 09669 نیز به‌صورت رایگان در اختیار شهروندان است و قابلیت‌های بسیاری درباره اطلاع‌رسانی هم دارد. این شماره برای پیگیری مشکلات مردم در مسیر یا شهرهای مقصد است. هر مسافری در هر جای کشور اگر مشکلی داشت می‌تواند با این شماره تماس بگیرد تا بلافاصله همکاران بنده به آن رسیدگی کنند.

اگر از هتلی شکایت داشتند با این شماره با ما در میان بگذارند تا پس از پیگیری، پاسخ لازم را به همان شهروند اعلام کنیم.

کد خبر 103313

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز