سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۴:۲۸
۰ نفر

ترجمه سپیده حسینعلی عراقی: با فرارسیدن تعطیلات قصد سفر دارید و باید در جاده رانندگی کنید؛ به محض آنکه خود را پشت فرمان ماشین می‌بینید دیگر فرد همیشگی نیستید

پرخاشگر شده یا حتی کلمات زشت بر زبان می‌آورید و دوستانتان از رانندگی خطرناک شما به وحشت افتاده و شما را سرزنش می‌کنند.

هرساله تعداد تصادفات با اتومبیل همه‌جا مورد بحث قرار می‌گیرد. شما جزو افرادی هستید که فکر می‌کنید گویی تصادف فقط برای دیگران اتفاق می‌افتد. با این‌حال، چنانچه رفتارتان در موقع رانندگی را تغییر ندهید، به‌زودی ممکن است شامل حال شما هم بشود. بنابراین چگونه خود را اصلاح کنیم؟

اتومبیل، قسمتی از خود فرد

قدرت اتومبیلتان چنان حس قدرتی به شما می‌دهد که حاضر نیستید با آن مخالفتی کنید.  به‌غرش درآوردن موتور اتومبیل حتی اگر به این قیمت تمام شود که با سرعتی غیرمجاز برانید لذت و حال و هوایی به شما می‌دهد که تنها حضور اتومبیلی دیگر مانع از آن می‌شود که کاملا از قدرت موتور اتومبیلتان لذت ببرید. این بدان معناست که به محض آنکه پشت فرمان اتومبیل‌تان قرار می‌گیرید با آن یکی می‌شوید؛ سرعت آن‌، نشانگر شور و حرارت شما و نرمی‌اش بیانگر مهارت شماست. از نظر شما اتومبیلتان علاوه بر اینکه وسیله نقلیه است مانند جان دوم هم می‌ماند و تمجید، خشم یا ترسی که از طریق رانندگی در دل دیگران ایجاد می‌کنید، نوعی تسلط به شمار می‌رود. تا زمانی که متوجه این رابطه که با موتور اتومبیلتان حفظ کرده‌اید نباشید، مشکل می‌توانید رفتارتان را تغییر دهید.

حقوق شهروندی و علائم جاده‌ها را رعایت کنید

در این مورد هیچ تردیدی وجود ندارد که هر فردی بیش از سایرین عجله دارد و دلایل خوبی دارد تا هر چه زودتر به مقصدش برسد؛ با این‌حال اگر هر راننده به جای آنکه زیگزاگ براند تا جایی در صف گیر بیاورد  یا به جای سبقت گرفتن بدون دید‌، رانندگی با سرعت خیلی بالا و یا منحرف کردن اتومبیلی که سرعت کمتری نسبت به او دارد از مسیر اصلی‌اش‌، از ریسک کردن دوری می‌کرد سفر‌ها تلفات کمتری به همراه داشت. قوانین حاکم بر جاده حاوی یک معنا هستند و این بدان معنا نیست که هر فرد از خودش چیزی درآورد بلکه بر عکس باید این قوانین را رعایت کند. در ضمن، زمانی‌که لازم نیست از آن استفاده کنید، اتومبیلتان را داخل پارکینگ بگذارید و پیاده یا با دوچرخه از خانه خارج شوید. در این حالت کمتر دچار استرس می‌شوید.

رفتارهای رانندگان خارج از مرزها

برحسب اتفاق، در کشورهای لاتین رانندگی‌های خطرناک بسیار رایج است. در کشورهایی که به‌رخ‌کشیدن مردانگی و قدرت بدنی نسبت به زنان به‌شدت ممنوع است، رانندگان احترام بیشتری به قوانین رانندگی می‌گذارند؛ به‌طور‌ی‌که در آمریکای شمالی، به‌شدت جلوی خلاف و سرپیچی از علائم رانندگی را می‌گیرند و شهروندان در تخطی از ممنوعیت‌ها درنگ می‌کنند. در آمریکا و کانادا، مصرف‌کنندگان با خرید اتومبیل‌های عظیم‌الجثه و گرانقیمت، قدرت و توانایی خود را تأیید می‌کنند اما برای اثبات قدرت و مردانگی‌شان نیازی به تند راندن یا به‌خطرانداختن زندگی‌شان ندارند.

در اینجا قبل از آنکه پشت فرمان بنشینید، برای حفظ آرامش توصیه‌هایی را در اختیارتان قرار می‌دهیم:

- دوری از برخی مواد دارویی
شاید سیگارکشیدن شما را آرام کند اما اجازه نمی‌دهد از مسیر لذت ببرید. قهوه خواب‌آلودگی را از بین می‌برد اما موجب عصبانیت می‌شود؛ از این‌رو، در مصرف مواد محرک اعتدال را رعایت کنید.

- موزیک باعث آرامش خلق‌وخو می‌شود.
در طول راه، موسیقی‌ای را انتخاب کنید که خستگی را از بدنتان دور کند نه‌آنکه موجب برانگیختگی و تحریک شما شود. برای رویارویی با ترافیک، خود را مجهز به سی‌دی یا نواری کنیدکه حاوی جوک و مطالب خنده‌دار است زیرا با وجود استرسی که در اطراف موج می‌زند، شما را به خنده می‌اندازد.

- اول بچه‌ها
قبل از آنکه کودکانتان بی‌قرار و ناآرام شوند، به فکر سرگرم‌کردن آنها باشید؛ بعضی از آنها دوست دارند کتاب بخوانند، بعضی دیگر دوست دارند در مورد گردشی که می‌روند داستانی بشنوند، بچه‌های دیگر ترجیح می‌دهند نقاشی بکشند  یا با عروسکشان بازی کنند و.... می‌توان به صندلی ماشین کیسه‌ای وصل کرد تا کودک اسباب‌بازی‌هایش را در آن بیندازد  یا سینی‌های کوچکی که به صندلی ماشین متصل می‌شوند و کودک می‌تواند روی آنها نقاشی کند. چنانچه کودکتان در ماشین بیمار شد سطلی پلاستیکی در کنارش قرار دهید. از قبل برایش به فکر دستمال و لباس برای پاک‌کردن و تعویض باشید و داروهایی را که برای دل به‌ هم‌خوردگی در راه از داروخانه تهیه کرده‌اید،طبق دستور،مصرف کنید.

- توقف و استراحت ضروری است
در نیمه راه به فکر توقفگاه باشید. سفر طولانی شما فقط به معنای کورس‌گذاشتن و مسابقه نیست بلکه روشی خوشایند برای کشف دیدنی‌های توریستی است. چنانچه مسیر خیلی طولانی بود، حداقل هر 2ساعت، یک توقف داشته باشید.

Doctissimo.fr

کد خبر 107138

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز