همشهری آنلاین: آیت‌الله صادق لاریجانی با حضور در سازمان بازرسی کل کشور در جمع اعضای این سازمان سخنانی ایراد کرد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی با حضور در سازمان بازرسی کل کشور به مناسبت سالروز تاسیس این سازمان که اولین حضورش در یکی از دستگاه‌های تابعه قوه قضاییه محسوب می‌شود، با تسلیت شهادت امام جعفر صادق (ع) توجه و تذکر دادن به خود را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: امروزه همه‌ ما گرفتار روزمره‌گی هستیم و فرصت‌ها را پی در پی از دست می‌دهیم. آن هنگام است که غفلت کردن عادت می‌شود و شکستن و بیرون آمدن از آن دشوار خواهد بود.

وی با بیان اینکه قطعا یکی از بهترین راه‌های وصول به حق توسل به ائمه‌ اطهار است، تصریح کرد: باید برای گرفتاری‌ها و روزمره‌گی‌ها مانعی ایجاد کرد. باید از این ایام استفاده کرده و قطعا یکی از برکاتش توجه به خود است. هنگامی که در کوران حوادث قرار می‌گیریم باید توجه داشته باشیم که در محضر خداوند تنها با کوله‌باری از اعمال خود هستیم.

رئیس قوه‌ قضاییه، با مهم برشمردن نظارت بر قوای مجریه و قضاییه، تاکید کرد: نظارت برای قانونمنداری است و متاسفانه هنوز قانونمنداری به یک فرهنگ تبدیل نشده است؛ در میان مردم عادی و گاهی در میان مسئولان کسانی هستند که از فرار از قانون خوشحال می‌شوند. ما باید در بعد فرهنگی در باب نظارت کار کنیم.

آملی لاریجانی بعد تقنینی و فرهنگی و اجتماعی را دو ابعاد نظارت برشمرد و تاکید کرد: برای هر فرد نمی‌توان یک پاسبان، نیروی انتظامی یا ناظر قرار دهیم. قانونمداری باید سخن همه‌ی ما باشد. ممکن است ما تشخیص دهیم که قانونی درست نیست ولی بنا بر این نیست که هر کس تشخیص و مصلحت‌سنجی خود را ملاک قرار دهد.

رئیس قوه‌ قضاییه، عمل به قانون را یکی از ارکان مهم عدالت دانست و افزود: یکی از مجاری حصول عدالت عمل به قانون است. اگر مسوولی راه فرار از قانون را ببینند این خود خلاف عدالت است. در قوه‌ی قضاییه حدود 10 دستگاه نظارتی وجود دارد که البته هر کدام در جنبه‌ای فعالیت می‌کنند. یکی از این دستگاه‌ها سازمان بازرسی کل کشور است.

آملی لاریجانی با اشاره به تشکیل شورای نظارتی، گفت: ما نمی‌توانیم شورای نظارتی درست کنیم که تصمیماتش حاکم بر اعضای ناظر باشد ولی همکاری کردن کار بسیار مهمی است. نظارتی که قانون برای سازمان بازرسی کل کشور در نظر گرفته بسیار عام است و برای کمتر نهاد و سازمانی چنین حیطه‌ی نظارتی قائل شده است. به ویژه در اصلاحیه‌ی قانون سازمان بازرسی کل کشور مطرح شده که نظارت قبل و حین نیز می‌تواند باشد.

رئیس قوه‌ قضاییه، در ادامه‌ سخنانش با بیان این‌که می‌خواهم دو تذکر بدهم، گفت: برای اینکه قانون فایده داشته باشد باید اراده‌ی اجرای قانون نیز وجود داشته باشد. اگر برای سازمان بازرسی چنین شان نظارتی قائل شده‌اند همه باید محکم بایستند.

آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه تا زمانی که توان دارم قول می‌دهم برای دفاع از شان سازمان بازرسی بایستم و کمک کنم تا این سازمان وظایف خود را انجام دهد، افزود: فکر نمی‌کنم در این رابطه کمبود قانونی وجود داشته باشد. فقط اراده می‌خواهد که بخشی از این اراده داخل قوه‌ قضاییه است. مصرانه می‌خواهم که محکم در این رابطه بایستند.

وی ادامه داد: اگر به مدیر و مسئولی ایراد وارد است باید محکم بایستند اگر چه ممکن است هزینه‌ای داشته باشد که این هزینه را می‌دهیم.

رئیس قوه‌ قضاییه، با اشاره به اختیارات و وظایف سازمان بازرسی کل کشور گفت که نباید از این اختیارات و وظایف به عنوان حربه‌ی سیاسی استفاده شود. روبه‌روی شما عموما قوه‌ی مجریه قرار دارد و عرض من این است که باید محکم ایستاد ولی سیاسی‌کاری درست نیست. ممکن است سلایق ما متفاوت باشد ولی دولت قانونی است و ما باید به آن کمک کنیم.

آملی لاریجانی با اشاره به اینکه نباید چوب لای چرخ دولت گذاشته شود، تاکید کرد: این وظایف و اختیارات برای اجرای قانون و حسن اجرای امور است.

وی تاکید کرد: بنابراین باید محکم در مقابل آنچه خطاست ایستاد و ان‌شاءالله این کار را خواهیم کرد و بنده نیز به ریاست سازمان بازرسی و سایر همکاران در این سازمان اطمینان می‌دهم که پای نظارت‌های شما بایستم اما نباید از این قدرت و اختیار بهره‌برداری‌های دیگر شود.

رئیس قوه‌ قضاییه، مجددا تاکید کرد در بخشی که خلاف می‌بینیم باید محکم بایستیم و از سر و صداها نهراسیم و از طرفی نباید کار سیاسی کنیم و به دولت ضربه وارد کنیم. کار قوه‌ی مجریه کوچک نیست. ما نباید مانع جلویش بگذاریم زیرا به اندازه‌ی کافی مانع دارد. ما باید بر اساس قانون کار کنیم.

پس از اتمام اظهارات آیت‌الله صادق آملی لاریجانی با اهدای لوحی که مزین به آیه‌ شریفه‌ای از قرآن کریم بود از خدمات آیت‌الله محقق داماد، حجت‌الاسلام و المسلمین نیازی و حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی روسای پیشین سازمان بازرسی کل کشور تقدیر به عمل آمد.

از آیت‌الله محقق داماد که در این جلسه حضور نداشت، غیابا تقدیر شد.

کد خبر 92680

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز