گروه بین‌الملل: خشم فلسطینی‌ها و برگزاری تظاهرات گسترده در اعتراض به ادامه محاصره مسجدالاقصی از سوی نظامیان رژیم صهیونیستی باعث هراس مقام‌های این رژیم از آغاز انتفاضه‌ سوم شده است.

روز گذشته همزمان با تظاهرات مردمی در نقاط مختلف فلسطین، رژیم صهیونیستی با اعلام وضعیت فوق‌العاده در بیت‌المقدس ، نظامیان خود را به حال آماده‌باش درآورد.

نظامیان رژیم صهیونیستی از نخستین ساعات بامداد روز گذشته شهر قدس و مسجدالاقصی را به محاصره کامل خود درآوردند و مانع از ورود فلسطینی‌های زیر 50 سال به داخل بخش قدیمی شهر قدس و مسجدالاقصی برای برگزاری نماز جمعه شدند.

هواپیماهای گشتی رژیم صهیونیستی هم بر فراز این شهر به پرواز درآمدند و استقرار شمار زیادی از نیروهای پلیس، یگان مرزی و یگان ویژه رژیم اشغالگر قدس، این شهر را تبدیل به یک پادگان نظامی کرد.

به‌دنبال این مسئله، یک منبع سیاسی بلندپایه رژیم صهیونیستی با توجه به افزایش خشم و انزجار فلسطینی‌ها، از نگرانی دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نسبت به احتمال وقوع انتفاضه سوم خبر داد.

وی گفت: کابینه رژیم صهیونیستی افزایش خشم و اعتراض فلسطینی‌ها در قبال تحولات موجود در بیت‌المقدس را تهدیدی برای احتمال وقوع انتفاضه سوم می‌داند.

حاتم عبدالقادر، مسئول پرونده بیت‌المقدس در تشکیلات خودگردان فلسطین هم در گفت‌وگو با دیلی‌تلگراف هشدار داد که اقدامات رژیم صهیونیستی باعث خشم تمامی فلسطینی‌ها شده است و این مسئله می‌تواند به انتفاضه سوم منجر شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در روزهای اخیر بی‌حرمتی به مسجدالاقصی حال و هوای انتفاضه دوم را به میان فلسطینی‌ها‌ بازگردانده است.

در سال 2000 در نتیجه دیدار تحریک‌آمیز آریل شارون نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی انتفاضه دوم مردم فلسطین آغاز شد. در روزهای اخیر تلاش نظامیان رژیم صهیونیستی و یهودیان افراطی برای اشغال مسجدالاقصی باعث خشم فلسطینی‌ها شده و 200 نمازگزار فلسطینی بیش از 5 روز است که برای مقاومت در برابر صهیونیست‌ها در این مسجد تحصن کرده‌اند.

رژیم صهیونیستی در 2 هفته اخیر در حمایت از یهودیان افراطی در حملات خود ده‌ها فلسطینی را زخمی و اقدام به بازداشت صدها نفر از تظاهرات‌کنندگان کرده است.
تظاهرات روز گذشته فلسطینی‌ها به دعوت جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) صورت گرفت.

حماس در بیانیه‌ای با اشاره به کوتاهی تشکیلات خودگردان فلسطین در دفاع از حرمت قبله نخستین مسلمانان روز جمعه را روز خشم و انزجار از رژیم صهیونیستی اعلام کرد. این جنبش از فلسطینی‌ها خواست با شرکت در تظاهرات گسترده حمایت خود را از قدس شریف و مسجد مبارک‌الاقصی که در معرض اقدامات یهودی‌سازی‌ و هتک حرمت رژیم صهیونیستی قرار دارد اعلام کنند.

جنبش فتح هم در بیانیه‌ای خواستار اعتصاب سراسری در اراضی فلسطینی با هدف یاری رساندن به بیت‌المقدس در برابر اقدامات رژیم صهیونیستی شده است.

همچنین اتحادیه عرب روز پنجشنبه در نشست اضطراری خود برگزاری نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل برای بررسی وضعیت خطرناک در بیت‌المقدس را خواستار شد.

اتحادیه عرب در پایان نشست خود که در سطح نمایندگان دائمی این اتحادیه در قاهره برگزار شد، گروه کشورهای عربی حاضر در سازمان ملل را مسئول پیگیری نشست‌ ویژه و فوری مجمع عمومی سازمان ملل برای بررسی تحولات نگران‌کننده اخیر در مسجدالاقصی و قدس اشغالی کرد.

شرکت‌کنندگان در این نشست همچنین اقدامات اشغالگران را بیانگر موضع مخالف کابینه افراط‌گرای رژیم صهیونیستی در قبال تلاش‌های در حال جریان جهت احیای فرایند صلح خاورمیانه دانسته و در پایان نشست خود حمایت‌های همه‌جانبه مادی و معنوی خود را از ساکنان فلسطینی بیت‌المقدس جهت ممانعت از اقدام اشغالگران و یهودیان تندرو در هتک حرمت مسجدالاقصی اعلام کردند.

شرکت‌کنندگان در این نشست همچنین محاصره بیت‌المقدس و مسجدالاقصی از سوی رژیم صهیونیستی و اجرای سیاست تبعیض نژادی از سوی اشغالگران علیه ساکنان فلسطینی بیت‌المقدس را محکوم کرده و لغو فوری محاصره علیه مسجدالاقصی را خواستار شدند.

سوئد به‌عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا هم از رژیم صهیونیستی خواسته است تا به اقدامات تحریک‌آمیز در بیت‌المقدس پایان داده و جلوی وقوع مشکلات جدید بر سر راه فرایند صلح را بگیرد.

احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز از رژیم صهیونیستی خواست که با توجه به جایگاه مهم مسجدالاقصی نزد مسلمانان و مسیحیان به این مکان مقدس احترام بگذارد. رهبران عربستان و سوریه هم در مذاکرات خود در دمشق بر ضرورت رویارویی با اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مسجدالاقصی، بیت‌المقدس و همچنین اقدامات تجاوزگرانه دائمی علیه فلسطینی‌ها تاکید کردند.

این در حالی است که آمریکا با ادامه حمایت خود از اقدامات اسرائیل درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین را برای میانجیگری جهت متوقف ساختن اقدامات رژیم صهیونیستی در بیت‌المقدس و مسجدالاقصی رد کرد.

گفته می‌شود تشکیلات خودگردان فلسطین با هشدار درباره آغاز انتفاضه سوم از دیپلمات‌های آمریکایی خواسته‌اند که اسرائیل را برای متوقف کردن اقدامات خود تحت فشار قرار دهند که این مسئله از سوی آمریکا رد شده است.

کد خبر 92413

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز