گروه بین‌الملل: ترکیه بار دیگر در مقابل رژیم صهیونیستی ایستاد تا بتواند جای خود را بیشتر از گذشته در میان کشورهای اسلامی باز کند.

روز گذشته این کشور به‌طور رسمی لغو رزمایش مشترک سالانه خود را در اعتراض به جنایت‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

در حالی که رزمایش 12روزه عقاب آناتولی هر سال با حضور نظامیان ترکیه، آمریکا، ایتالیا و رژیم صهیونیستی برگزار می‌شد ترکیه این بار خواستار حذف اسرائیل از جمع شرکت‌کنندگان در این رزمایش مشترک شد؛ مسئله‌ای که بار دیگر تیره شدن روابط میان دوطرف را نشان داد.

رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد که رزمایش عقاب آناتولی که قرار بود از روز دوشنبه در ترکیه انجام شود بعد از تصمیم دولت ترکیه مبنی بر حذف اسرائیل از فهرست شرکت‌کنندگان به فرصتی دیگر واگذار شده است.

این رزمایش هوایی هر سال بر فراز خاک ترکیه برگزار می‌شود اما تصمیم دولت اردوغان این بار نشان داد که دولت او حاضر نیست مانند دولت‌های سکولار گذشته این کشور جهت دوستی با اسرائیل تلاش کند.

در هفته‌های گذشته شایعه تعویق این رزمایش قوت گرفته بود اما این بار هم حمایت آمریکا از اسرائیل باعث لغو کامل این تمرین نظامی شد. آمریکا با اشاره به کنار گذاشته شدن رژیم صهیونیستی از سوی مقام‌های ترکیه، اعلام کرد که در این رزمایش شرکت نمی‌کند و همین مسئله باعث لغو کامل این رزمایش شد.

در سال‌های گذشته ترکیه تنها کشور اسلامی بود که روابطی نزدیک با اسرائیل داشت و حتی سال گذشته آنکارا میزبان مذاکرات غیرمستقیم سوریه و رژیم صهیونیستی بود. دولت رجب طیب اردوغان اما تصمیم گرفته است دیگر روند گذشته را تکرار نکند و محبوبیت خود را در میان مردم مسلمان ترکیه با ایستادگی در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی بیش از گذشته کند.

اوج تنش میان ترکیه و رژیم صهیونیستی در اجلاس داووس مشخص شد؛ زمانی که نخست‌وزیر ترکیه به‌شدت در مقابل خبرنگاران به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه واکنش نشان داد. استقبال بی‌نظیر ترک‌ها از اردوغان در فرودگاه آنکارا نشان داد که بازگشت از راه گذشته در روابط با رژیم صهیونیستی از سوی مردم این کشور هم تایید شده است.

ترکیه از آن زمان انتقادهای خود از دولت اسرائیل را ادامه داد. هر چند از آن زمان دو طرف مناسبات دیپلماتیک و نظامی خود را حفظ کردند اما هیچ دیداری در سطح بالا میان دو طرف انجام نشده است.

حتی احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه چندی پیش سفر خود را به سرزمین‌های اشغالی به خاطر مخالفت اسرائیل با دیدار او از غزه لغو کرد تا بیش از گذشته سردی روابط دوطرف آشکار شود. لغو رزمایش مشترک با اسرائیل از سوی ترک‌ها اکنون باعث خشم رژیم صهیونیستی شده است و مقام‌‌های این رژیم دیگر به‌طور واضح فهمیده‌اند که ترکیه اکنون دیگر می‌خواهد یک کشور تمام‌عیار اسلامی باشد. به احتمال زیاد دیگر هیچ جنگنده‌ای که غزه را بمباران کرده است اجازه نخواهد داشت که از فراز خاک ترکیه بگذرد.

رزمایش‌ جنجالی

در سال ١٩٩٦ ترکیه و اسرائیل نخستین پیمان نظامی خود را امضا کردند که به موجب آن نیروهای هوایی 2‌کشور اجازه پیدا کردند در فضای هوایی یکدیگر رزمایش‌های مشترک انجام دهند. رزمایش عقاب آناتولی نخستین بار در سال ۲۰۰۱ با حضور ترکیه، اسرائیل و آمریکا برگزار شد.

این رزمایش 2 هفته طول کشید و در آن بالگردهای اف - ۱۶ اسرائیل و تانکرهای سوخت‌رسانی این رژیم در آن شرکت کردند. در آن زمان دولت لائیک ترکیه به‌دنبال گسترش روابط خود به‌ویژه همکاری‌های نظامی با اسرائیل بود اما این اقدام از همان زمان اعتراض‌های مردم ترکیه را به‌دنبال داشت.

رژیم صهیونیستی آخرین بار در سال ۲۰۰۸در این رزمایش حضور داشت و در ژوئن گذشته در این رزمایش غایب بود.

کد خبر 92608

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز