یکشنبه ۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

گروه بین الملل: موافقت نسبی فتح و حماس با طرح مصر برای آشتی ملی امیدها را برای آشتی ملی گروه‌های فلسطینی زنده کرده است.

جنبش فتح با اعلام برخی ملاحظات موافقت خود را با این طرح اعلام کرده و گزارش‌ها نشان می‌دهد که به احتمال زیاد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) هم با حل شدن مسائل خود در این زمینه با این طرح موافقت خواهد کرد.

به همین منظور روز گذشته هیاتی از حماس به ریاست خالد مشعل ، رئیس دفتر سیاسی این جنبش عازم قاهره شد تا بار دیگر با عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعاتی مصر درباره جزئیات این طرح مذاکره کند؛مسئله‌ای که سخنگوی این جنبش آن را بیانگر جدیت حماس برای بررسی طرح قاهره دانست.

فوزی برهوم، سخنگوی حماس روز گذشته تاکید کرد که هدف از سفر مشعل به قاهره، ارائه و بررسی طرح پیشنهادی مصر است. وی اعلام کرد حماس در پاسخ خود به طرح پیشنهادی مصر تلاش کرده است که شرایط لازم را برای موفقیت گفت‌وگوی ملی گروه‌های فلسطین و پایان شکاف داخلی درنظر گرفته و زمینه را برای مشارکت واقعی تمامی گروه‌های فلسطینی در اداره امور داخلی فراهم کند.

این در حالی است که شواهد نشان می‌دهد که حماس با مطرح کردن ملاحظات خود در این باره به احتمال زیاد با طرح پیشنهادی مصر موافقت خواهد کرد.

موسی ابومرزوق، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرده است که پیشنهادهای مصر برای مصالحه گروه‌های فلسطینی، گام مهمی به حساب می‌آید که در راستای اتحاد گروه‌های فلسطینی و پایان‌دادن به چنددستگی آنها در جهت منافع فلسطین است.

با وجود این وی تاکید کرده است که حماس برای دادن پاسخ مثبت به پیشنهادهای مصر ملاحظاتی دارد که در سفر خالد مشعل و هیات همراه وی مطرح خواهد شد. منابع نزدیک به دو طرف فتح و حماس اعلام کرده‌اند که مهم‌ترین ملاحظاتی که دوطرف دارند درخصوص مسئله انتخابات، امنیت و کمیته‌ گروه‌های فلسطینی است که اداره اوضاع فلسطین را تا زمان انتخابات بر عهده خواهد داشت.

ملاحظات فتح بر مسئله مشخص شدن زمان دقیق انتخابات در طرح مصر متمرکز شده است.این جنبش اعلام کرده است که در این طرح تنها به برگزاری انتخابات در نیمه نخست سال 2010 بدون اعلام تاریخ دقیق آن اشاره شده است. درحالی‌که براساس قانون باید تاریخ انتخابات تعیین شود.

مسئله دیگری که جنبش فتح مطرح کرده است مسئله کمیته‌ گروه‌های فلسطینی است که نظارت بر نوار غزه را بر عهده خواهند داشت. فتح بر لزوم شناخت موضع‌گیری سیاسی و مرجعیت این کمیته‌ تاکید کرده است.

جنبش حماس هم ملاحظات خود را در 3محور شامل برگزار نشدن انتخابات قبل از پایان یافتن اختلافات، تدابیر امنیتی و فعالیت کمیته گروه‌های فلسطینی مطرح و تاکید کرده است که انتخابات در فلسطین نباید قبل از برقراری آشتی ملی برگزار شود و کمیته‌ گروه‌های فلسطینی با هدف اداره کرانه باختری و نوار غزه به‌صورت مشترک تشکیل شود.

مصر در طرح پیشنهادی خود برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی فلسطین در نیمه سال 2010 و استقرار 3هزار نیروی امنیتی مشترک در نوار غزه را مطرح کرده است.

درحالی‌که تاکنون 7 دور مذاکرات فتح و حماس با میانجیگری دولت مصر با شکست مواجه شده است بسیاری امیدوارند که توافق بر سر پیش نویس توافقنامه پیشنهادی مصر به‌مدت‌ها اختلاف‌ میان گروه‌های فلسطینی پایان دهد.

طرح 6 بندی مصر برای احیای روند صلح

تلاش‌ها برای آشتی ملی در حالی ادامه دارد که احمد ابوالغیط وزیر امور خارجه مصر در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاکید کرد که اسرائیل عزم و اراده سیاسی لازم را برای از سرگیری مذاکرات جدی صلح با فلسطینی‌ها ندارد.

وی تاکید کرد که طی هفته‌ها و ماه‌های آینده باید اقدامات گسترده و مهمی برای از سرگیری مذاکرات صلح انجام شود که این اقدامات بسیار ضروری است.

ابوالغیظ اعلام کرد که اسرائیل ثابت کرده است که دارای عزم لازم برای دستیابی به راهکار نهایی صلح نیست. وی در سخنرانی خود در نیویورک تاکید کرد: اسرائیل باید فعالیت‌های شهرک‌سازی‌اش را به‌طور کامل در تمامی اراضی اشغالی فلسطین از جمله بیت‌المقدس شرقی متوقف سازد.

وزیر امور خارجه مصر اعلام کرد: این اقدام به اعتمادسازی بین طرفین برای ادامه مذاکرات درخصوص راهکارهای نهایی صلح کمک می‌کند. وی همچنین طرح 6 ‌بندی مصر را برای ازبین‌بردن رکود موجود در فرایند صلح مطرح کرد که ضرورت پایبندی رژیم صهیونیستی به توقف کامل شهرک‌سازی‌‌ها در اراضی اشغالی از جمله بیت‌المقدس شرقی، نظارت سازمان ملل بر حل و فصل نهایی بحران فلسطین و اسرائیل برای جلوگیری از اتلاف وقت، ورود جدی اسرائیل به مذاکرات صلح براساس چارچوب زمانی مشخص با هدف اعتمادسازی متقابل و حمایت از تلاش‌ها برای تحقق صلح از بندهای مهم آن به حساب می‌آید.

با وجود درخواست بین‌المللی، رژیم صهیونیستی تاکنون از توقف شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی امتناع کرده است. درحالی‌که آمریکا هم پیش از این توقف شهرک‌سازی‌ها را شرط اصلی برای از سرگیری مذاکرات صلح اعلام کرده بود به تازگی مقام‌های این کشور با ادامه مخالفت‌های رژیم صهیونیستی با این مسئله این پیش شرط خود را حذف کرده‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در دیدار با مقام‌های عالی‌رتبه کشورهای عربی از آنها خواست تا ضمن عادی‌سازی‌ روابط با رژیم صهیونیستی از تشکیلات خودگردان فلسطین برای ازسرگیری مذاکرات صلح با این رژیم حمایت کنند، حتی اگر شهرک‌سازی‌‌های اسرائیل در کرانه باختری متوقف نشود.

حمله پلیس رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها در مسجدالاقصی

حمله نیروهای رژیم صهیونیستی با استفاده از نارنجک‌های بی‌حس‌کننده و گلوله‌های پلاستیکی به فلسطینی‌ها در مسجدالاقصی باعث زخمی شدن 12 نفر شد.

به گزارش الجزیره، مسلمانان فلسطینی در حال مقاومت در مقابل ورود گروه زیادی از صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی بودند که نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی علیه آنها وارد عمل شدند و علاوه بر زخمی کردن 12 نفر از فلسطینی‌ها 8 نفر دیگر را هم دستگیر کردند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که تعداد زیادی از نیروهای رژیم صهیونیستی وارد بیت المقدس شرقی شده‌اند و به احتمال زیاد بار دیگر به نمازگزاران مسلمان حمله خواهند کرد.

کد خبر 91384

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز