همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور خبر داد: تا پایان مهر ماه جاری شهریه مهدهای کودک استان تهران اعلام می‌شود.

وی افزود این شهریه بر اساس قیمت تمام‌شده و رتبه‌بندی مهدهای کودک در شش طبقه و بین 33 تا 187 هزار تومان تعیین شده است.

به گزارش ایسنا، محمد حسین جوادی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی «کودک» برگزار شد، با بیان این که بر اساس رتبه‌بندی صورت گرفته 25 درصد مهدهای کودک استان تهران بی‌ستاره هستند، افزود: شهریه این گونه مهدها در سال جاری نسبت به سال گذشته تغییری نکرده و همچون سال گذشته از 33 هزار تومان آغاز می‌شود و سقف شهریه دریافتی در این گونه مهدهای کودک به 96 هزار تومان می‌رسد.

وی ادامه داد: 28 درصد مهدهای کودک یک ستاره، 31 درصد دو ستاره و 10 درصد سه ستاره هستند.

مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر این که شهریه تعیین شده مهدهای کودک استان تهران که در شش طبقه تعیین شده است، با موافقت سازمان بازرگانی استان و نماینده سازمان بهزیستی در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: بنابراین شش نوع شهریه برای مهدهای کودک استان تهران لحاظ شده است که مدیران تمامی مهدهای کودک موظف هستند، رتبه و شهری مهدهای کودک را نصب‌العین والدین قرار دهند.

وی با بیان این که 95 درصد از مهدهای کودک کنونی خصوصی هستند، در مورد شهریه مهدهای کودک سایر استان‌ها، تصریح کرد: کمیته‌های تخصصی استانی موظف به تعیین شهریه مهدهای کودک هر استان هستند، این در حالیست که به زودی شهریه مهدهای تمامی استان‌ها بر اساس درجه‌بندی آن‌ها بر روی سایت اینترنتی سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد.

جوادی درباره برخورد با مدیران متخلف مهدهای کودک، ادامه داد: علاوه بر بخش نظارتی سازمان بهزیستی بر نحوه عملکرد مهدها، بخش خصوصی را نیز وارد امر نظارت کرده‌ایم که بر همین اساس فرایند برخورد با متخلفان از تذکر شفاهی تا تعطیل مهدکودک ادامه دارد.
به گفته وی، همچنین بر اساس برنامه‌ریزی‌ صورت گرفته، مهدهای کودک بی‌ستاره از امسال نمی‌توانند، برنامه‌های فوق برنامه در مهدهای کودک خود داشته باشند.

مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در ادامه در مورد پرداخت کمک هزینه شهریه مهد کودک کودکانی که والدین آن‌ها از توانایی مالی مناسبی برخوردار نیستند، به ایسنا گفت: در این رابطه 40 میلیارد ریال برای برخورداری کودکان خانواده‌های دهک‌های پایین درآمدی لحاظ شده است که با محدودیت موجود با سرانه 10 هزار تومان در سال جاری به آن‌ها اختصاص می‌یابد.

وی تاکید کرد: در این رابطه شهریه مهدکودک این دسته از کودکان به خانواده‌های آن‌ها ارائه نمی‌شود، بلکه سازمان بهزیستی این کمک هزینه را به مهد کودک می‌پردازد.

جوادی در ادامه در این باره که آیا سرانه 10 هزار تومانی یاد شده کفاف پرداخت شهریه مهدهای کودک را می‌دهد، پاسخ داد: اغلب این کودکان در روستامهدها و یا مناطق حاشیه شهرها به سر می‌برند که شهریه مهد کودک در این گونه مکان‌ها چندان بالا نیست، لذا مبلغ یاد شده کفاف شهریه چنین مهدهایی را می‌کند. این در حالیست که شاید یارانه 10 هزار تومانی پاسخگوی نیازهای شهریه مهدهای کودک تهران نباشد که در این رابطه با هماهنگی سازمان بهزیستی، مهدهای کودک و خانواده‌های نیازمند می‌توانند از خدمات مهدهای کودک تحت پوشش بهزیستی بهره‌مند شوند.

وی با بیان این که بخش عمده‌ای از خانواده‌های نیازمند در روستاها و مناطق آسیب‌خیز زندگی می‌کنند، خاطر نشان کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته سال گذشته میانگین شهریه مراکز استان‌ها 32 هزار تومان بوده که بهزیستی یک سوم این رقم را به خانواده‌های نیازمند کمک کرده است.

به گفته مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، در این رابطه سال گذشته 60 هزار کودک تحت پوشش طرح پرداخت کمک هزینه شهریه مهدهای کودک قرار گرفتند که با اعتبار لحاظ شده برای سال جاری پیش‌بینی می‌شود، 40 هزار نفر تحت پوشش قرار گیرند.

وی همچنین تاکید کرد: طی سال آینده در مورد فعالیت مهدهای کودک که همچنان فاقد ستاره مانده باشند، تجدید نظر می‌کنیم. ممکن است دلیل بی‌ستاره بودن مهد کودکی این باشد که آن‌ها نتوانسته‌اند، مستندات لازم برای دریافت ستاره را به موقع به کمیته ارزیابی ارائه دهند که با تذکرات لازم این موضوع به آن‌ها گوشزد می‌شود، به طوری که سال آینده در رویکردمان نسبت به این گونه مهدها تجدید نظر می‌کنیم.

به گفته جوادی در استان تهران بیش از یک‌هزار و 100 مهد کودک وجود دارد که از این تعداد تنها 609 مهد کودک رتبه‌بندی شده‌اند، اما به دلیل این که سیستم ارائه خدمات در روستا مهدها و مناطق آسیب خیز متفاوت است، روستامهدها و مهدهای کودک مناطق آسیب‌خیز نیازی به دریافت ستاره ندارند.

وی با تاکید بر ممنوع کردن مهدهای کودک در استفاده از مربیان فاقد گواهی آموزشی از خانواده‌ها خواست تا در صورت اطلاع از چنین موضوعی مراتب امر را به اطلاع سازمان بهزیستی برسانند. 

 وی در ادامه این نشست خبری از آغاز طرح ارائه یک وعده غذای گرم در روستا مهدها و مهدهای کودک مناطق آسیب‌خیز و حاشیه‌ای شهرها در سراسر کشور از فردا چهاردهم مهر به مدت 110 روز تا پایان اسفند ماه سال جاری خبر داد.

جوادی در این رابطه نیز با ارائه گزارشی، توضیح داد: اعتبار لحاظ شده این طرح در سال 85، 500 میلیون تومان بود که هم اکنون رقم آن حدود 9 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، به طوری که امسال 163 هزار و 637 کودک سه تا شش سال از این طرح بهره‌مند می‌شوند.
به گفته وی، در حال حاضر 14 هزار مهد کودک در سراسر کشور فعال است که هفت هزار مهد در روستاها واقع شده‌اند.

مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: طرح ارائه یک وعده غذای گرم در سال گذشته در 90 درصد از روستا مهدها و 10 درصد از مناطق آسیب‌خیز شهری اجرا شد که امسال این طرح ادامه دارد.

وی با بیان این که سال گذشته 208 هزار نفر تحت پوشش طرح یاد شده قرار گرفتند، بیان کرد: این در حالیست که عملکرد استان‌ها پوشش جمعیتی بالغ بر 208 هزار نفر را نشان می‌دهد، این در حالیست که اعتبار امسال برای پوشش 163 هزار نفر در نظر گرفته شده است که با صرف اعتبارات استانی در این محل افراد بیشتری تحت پوشش قرار می‌گیرند.

جوادی در ادامه این نشست به موضوع ساماندهی محتوای آموزشی مهدها برای گروه‌های سنی زیر سه سال اشاره کرد و ادامه داد: امسال محتوای آموزشی تخصصی برای کلیه مهدهای کودک کشور برای گروه سنی زیر سه سال در کشور تهیه و اجرا می‌شود که این برنامه برای گروه سنی سه تا شش سال هم تهیه و در سال آینده اجرایی می‌شود. 

 اجرای برنامه‌های ورزشی در مهدهای کودک از دیگر موارد یاد شده توسط مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی سراسر کشور بود که در این رابطه، اظهار کرد: برنامه‌های ورزشی مهدهای کودک به صورت سلیقه‌ای اجرا می‌شد که در این زمینه طرحی را با کمک دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز و در سال جاری به پایان رساندیم که بر اساس آن مقرر شد، این طرح در سه ماهه سوم امسال به صورت پایلوت در چهار استان گلستان، سمنان، تهران و اصفهان آغاز و سال آینده در سراسر کشور اجرایی ‌شود.

وی با اشاره به پیشبرد برنامه‌های حوزه کودکان و نوجوانان بهزیستی بر اساس قوانین برنامه چهارم توسعه، خاطر نشان کرد: در برنامه چهارم توسعه در مورد درصد کودکانی که باید تحت پوشش مهدهای کودک قرار گیرند، اشاره نشده بود، این در حالیست که سازمان بهزیستی بر اساس برنامه‌ها و اهداف پیش‌بینی کرده بود، 20 درصد کودکان سه تا شش سال را تحت پوشش قرار دهد که امسال به این رقم دست یافته است.

به گفته جوادی، این در حالیست که بر اساس برنامه پنجم توسعه باید 40 درصد کودکان تحت پوشش برنامه‌های مهدهای کودک قرار گیرند.

وی اضافه کرد: بر اساس مطالعات سازمان بهزیستی در سال گذشته، تقریبا 30 درصد از کودکان سه تا شش سال از خدمات فرهنگی، تربیتی و آموزشی مهدهای کودک و پیش دبستانی‌ها استفاده کردند، لذا 70 درصد مابقی بهره‌ای از این خدمات نبرده‌اند.
مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، دلیل این امر را این گونه مطرح کرد: ممکن است همه والدین علاقمند به دریافت خدمات مهدهای کودک نباشند، چرا که برخی از آن‌ها معتقدند، مهد کودک باعث جدایی کودک از خانواده‌ می‌شود.

وی ادامه داد: با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش و 19 موسسه قرآنی فعال محتوای آموزشی قرآنی یکسانی تهیه شده است که تا پایان امسال به مهدهای کودک ارائه می‌شود.

جوادی خطاب به خانواده‌ها گفت: سازمان بهزیستی هیچ توصیه‌ای برای نگهداری کودکان زیر سه سال ندارد و بهتر است مادران در صورت امکان کودکان زیر سه سال خود را در خانه بزرگ کنند، این در حالیست که همچنین توصیه می‌کنیم، فرزندان بالای سه سال خود را وارد مهدهای کودک کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این در حالیست که باید گفت برای کودکان زیر سه سال محتوای آموزشی ویژه‌ای تهیه و به 29 استان کشور ارائه شده و از هفته آینده ارائه این آموزش‌ها در استان تهران نیز اجرایی می‌شود

کد خبر 92071

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز