فیفا فوتبال ایران را از تمامی فعالیت‌های بین‌المللی در زمینه فوتبال محروم کرد.

به گزارش ایسنا، کمیته اضطراری فیفا که متشکل از رئیس فیفا و یک نماینده از هر شش کنفدراسیون است چهارشنبه اول آذر تصمیم گرفت که فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران را به دلیل آنچه "دخالت دولت در امور فوتبال" خواند که بر خلاف ماده‌ی 17 اساسنامه فیفاست از تمامی فعالیت‌های بین‌المللی محروم کند.

کمیته اضطراری فیفا پس از این که تشخیص داد وضعیت فدراسیون فوتبال ایران با موضوع استقلال فدراسیون‌های عضو در اساسنامه‌ی فیفا مغایر است، چنین تصمیمی را اتخاذ کرد.

طبق اساسنامه‌ی فیفا فدراسیون‌ها باید مستقل و خارج از مسیر تصمیم‌گیری دولت‌های کشورشان در تغییر مدیریت فدراسیون باشند.

کمیته اضطراری فدراسیون جهانی فوتبال برای خارج شدن ایران از این محرومیت سه موضوع را مطرح کرد که این سه موضوع اینچنین است:

  1. تشکیل کمیته ساماندهی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران که ترکیبی از نفرات مستقل و مورد اعتماد فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا خواهند بود. نفرات کمیته فوق را این دو نهاد تعیین خواهند کرد.
  2. اساسنامه جدید اصلاح‌شده بر اساس اساسنامه‌ فیفا.
  3. برگزاری انتخابات جدید تحت نظر فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا پس از تأیید نهایی اساسنامه‌ای که در بالا به آن اشاره شد.

محمد بن همام، رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا و عضو کمیته اضطراری فیفا درباره محرومیت ایران، گفت: امیدواریم متولیان فوتبال ایران شرایط مطرح‌شده را بپذیرند که این مسأله نه تنها برای بهبود وضعیت فوتبال بلکه برای حضور تیم‌های فوتبال ایران در مسابقات مهم آسیایی اهمیت دارد.

مرداد 1385 فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به ایران مهلت دادند تا تاریخ 24 آبان 1385 محمد دادگان، رییس فدراسیون را بار دیگر به پست سابقش بازگردانند و اساسنامه را مطابق با اساسنامه فیفا کند.

فیفا و AFC اعلام کرده بودند که مقام دادگان و اعضای هیئت رییسه او را همچنان به رسمیت می‌شناسند و آنها دارای مشروعیت ریاست و اداره فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران می‌دانند.

مرداد ماه سال جاری فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا تا ‪ ۲۴‬آبان ماه به ایران مهلت داده بودند که محمد دادکان را بار دیگر به پست سابقش بازگردانند و اساسنامه فدراسیون را مطابق با اساسنامه فیفا اصلاح کنند.

کد خبر 9182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز