گروه ورزشی: از لحظه تعلیق فوتبال ایران از حضور در میادین بین‌المللی تلاش گسترده‌ای در وهله نخست برای رفع محرومیت تیم امید برای حضور در بازی‌های آسیایی آغاز شد که خوشبختانه در 48 ساعت قبل از شروع رقابت‌های فوتبال این رایزنی‌ها نتیجه داد و مقامات فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا با حضور تیم ایران موافقت خود را اعلام داشتند.

البته این موفقیت ثمره همبستگی چندین گروه بود که با محوریت دولت کار خود را در راستای برداشتن موانع تعلیق آغاز کرده‌اند ولی هنوز برای برطرف کردن اصل مشکل تلاش‌ها ادامه دارد.

از یک‌سو رئیس مرکز توسعه ورزش قهرمانی و سرپرست فدراسیون فوتبال همراه با یکی از افراد مورد وثوق فیفا عازم بروکسل شدند و از سوی دیگر با توجه به حضور سپ‌بلاتر رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال در دبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران با همراهی و حمایت رئیس فدراسیون فوتبال امارات به این کشور سفر کرد تا به‌نوعی در مذاکره با ارشدترین مقام اجرایی فیفا با رفع تعلیق موقت شرایط لازم را برای اجرای اساسنامه فیفا در کشورمان فراهم سازد.

به هر شکل موافقت با اعزام تیم امید نشانه خوبی تلقی می‌شود که به‌زودی شاهد برطرف شدن کامل مشکلات تیم‌های فوتبال ایران در عرصه بین‌المللی باشیم. گفته می‌شود در صورت به‌ثمر رسیدن نتایج نشست‌های آغاز شده و توافق فیفا و شکستن رأی قبلی فرصت زمان‌بندی شده‌ای در اختیار مسئولان ورزش ایران قرار می‌گیرد تا با تدوین اساسنامه جدید و لحاظ کردن قوانین مورد نظر فیفا کشورمان از محرومیت خارج شود.

مشورت بلاتر با بن‌همام

سپ بلاتر در نشست خبری ویژه مراسم SOCCEREX دیروز در دبی درباره تعلیق فعالیت‌های بین‌المللی فوتبال ایران و حضور تیم امید در بازی‌های آسیایی اظهارنظر کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در دبی‏، ‎ بلاتر در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره تعلیق فوتبال ایران گفت: «ما ایران را برای بی‌احترامی‌اش به قوانین به حالت تعلیق در‌آوردیم. ما برای آنها دوازده دسامبر را تعیین کرده بودیم تا اساسنامه‌ خود را تغییر دهند اما، به سبب دخالت دولت در کار فدراسیون، فوتبال این کشور را به حالت تعلیق درآوردیم.»

رییس فیفا درباره حضور تیم امید در بازی‌های آسیایی دوحه گفت: «پس از درخواست سازمان تربیت بدنی ایران و مشورت با محمد بن همام (رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا) درباره حضور تیم امید تصمیم گرفتیم که این تیم را به این رقابت‌ها بفرستیم. اکنون هم سفیر ایران در حال مذاکره با نمایندگان ما در بروکسل درباره این مشکل است.»

همچنین بلاتر هشدار داد که مشکل تعلیق فوتبال ایران حل نشده است و ممکن است دامنگیر این تیم در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا شود: «اگر اساسنامه ایران تا دوازده دسامبر تغییر نکند این تیم رقابت‌های جام ملت‌های آسیا را از دست خواهد داد.»

مجوز خاص

فیفا با مجوز خاص اجازه حضور تیم ملی امید را در بازی‌های آسیایی دوحه صادر کرد.
آندریاس هرن سخنگوی فیفا با اعلام این مطلب گفت: فدراسیون فوتبال ایران در آخرین نامه ارسالی خود به فیفا تعهد داده بود که ظرف یک ماه آینده تمامی شرایط و خواسته‌های فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا را محقق کند.

وی در ادامه افزود: محرومیت نامحدود هرگونه فعالیت ایران در مجامع بین‌المللی تا تحقق خواسته‌های فیفا به قوت خود باقی است. در حال حاضر مذاکرات مقامات ورزشی و فدراسیون فوتبال ایران با سپ‌بلاتر رئیس فیفا و مقامات کنفدراسیون فوتبال آسیا در سطوح بالا همچنان برای حصول نتایج بهتر ادامه دارد.

قرعه‌کشی جدید

درحالی‌که روزهای قبل اعلام شد تیم تاجیکستان جانشین ایران در بازی‌های آسیایی دوحه خواهد شد با رأی تازه فیفا بار دیگر جدول گروه‌بندی رقابت‌های این بازی‌ها دستخوش تغییرات شد و تیم ملی ایران در گروه چهارم به‌عنوان سرگروه با هند، هنگ‌کنگ و مالدیو در یک گروه قرار گرفت. رقابت‌های فوتبال بازی‌های آسیایی سه روز زودتر از مراسم افتتاحیه از امروز آغاز می‌شود.

تیم ملی ایران فردا در اولین دیدار خود به مصاف مالدیو می‌رود. نحوه صعود تیم‌ها به مرحله بعدی بازی‌های آسیایی این‌گونه است که تیم‌های اول هر گروه به‌علاوه دو تیم برتر دوم گروه‌ها به مرحله یک‌‌چهارم نهایی راه‌می‌یابند و بازی‌ها از این مرحله به‌صورت حذفی برگزار می‌شود. در رقابت‌های این دوره تیم‌های قدرتمندی چون قطر، کره‌جنوبی، بحرین، کویت، چین، ژاپن و کره‌شمالی حضور دارند که در گروه‌بندی بازی‌ها، تیم ملی امید ایران به‌نسبت سایر مدعیان با تیم‌های ضعیف‌تری همگروه شده است.

رنه سیموئز سرمربی تیم ملی امید 18 بازیکن را برای شرکت در بازی‌های آسیایی دیروز با خود به دوحه برد. اسامی نفرات اعزامی به‌ این شرح است:

حسن رودباریان و خسرو حیدری (پاس)، علیرضا حقیقی، شیث رضایی، مهرداد اولادی و احسان خرسندی (پرسپولیس)، سیدجلال حسینی و محسن ارزانی (سایپا)، جلال اکبری و محمد نوری (سپاهان)، حسین ماهینی (استقلال اهواز)، مازیار زارع (ملوان)، محمدغلامی ،میلاد نوری (پیکان)، اسماعیل غروی (شموشک)، سعید چاجویی (استقلال اهواز)، بهشاد یاورزاده (استقلال)، عادل کلاه‌کج و پژمان منتظری (فولاد خوزستان).آرش برهانی

کد خبر 9554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز