همشهری آنلاین: معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزازت بهداشت یا توجه به شروع فصل سرد و همه‌گیری آنفلوآنزای A از مدارس و ادارات خواست در دوره بیماری دانش‌آموزان یا کارکنان به آنها مرخصی بدهند.

به گزارش ایسنا دکتر نبوی با اشاره به همه‌گیری آنفلوآنزا A در نیمکره شمالی زمین همزمان با فصل سرد سال، گفت: با شروع فصل سرد سال، موارد آنفلوانزا و  دنبال آن عوارض ناشی از آن مانند ذات‌الریه بیشتر خواهد شد؛ بنابراین لازم است که مراقبت‌های لازم در زمینه پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا از سوی افراد صورت گیرد و مدارس و ادارات مختلف نیز به دنبال ابتلا دانش‌آموزان یا کارکنان به آنفلوآنزا A با مرخصی‌های آنها موافقت کنند.

 روی، افراد بالای 65 سال به ویژه سالمندان بالاتر از 80 سال را به دلیل احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های قلبی-عروقی از اولویت‌های دریافت واکسن آنفلوآنزای فصلی دانست و گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزای فصلی برای افراد مختلف اشکالی ندارد اما با توجه به تولید محدود این واکسن، گروه‌های پرخطر مانند سالمندان بالای 65 سال، کودکان زیر پنج سال و بیماران قلبی، دیابتی و تحت شیمی درمانی در اولویت دریافت واکسن قرار دارند.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت گفت: واکسن آنفلوآنزای فصلی به بیماران خاص به صورت رایگان ارایه می‌شود. دیگر افراد نیز می‌توانند واکسن مربوطه را با تجویز پزشک و به صورت آزاد در سطح داروخانه‌ها تهیه کنند.

همچنین دکتر علیرضا مغیثی، مدیر برنامه‌های انسانی و بین‌الملل محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به فاز 6 پاندمی آنفلوآنزا نوع A، کنترل عوامل محیطی را از جمله مسایل مطرح در پیشگیری از انتقال این ویروس عنوان کرد و گفت: در زمان پاندمی آنفلوآنزا A لازم است که با کنترل عوامل محیطی، انتقال ویروس به افراد را کاهش داد و زنجیره انتقال آن را قطع کرد.

وی گفت: در مورد بیماری‌های واگیر از جمله آنفلوآنزا A سه موضوع، منبع یا مخزن بیماری، محیط انتقال و میزبان بیماری، مطرح است. بی‌تردید منبع بیماری قابل کنترل نیست. در مورد پیشگیری از ابتلا انسان (میزبان بیماری) نیز واکسن لازم است که در رابطه با آنفلوآنزا A واکسن مورد تایید سازمان جهانی بهداشت هنوز در دست نیست؛ بنابراین مهم‌ترین راه کنترل این ویروس، کنترل آن در محیط است. 

دکتر مغیثی با اشاره به این که ویروس آنفلوآنزا A یک روز پیش از ظهور علایم و پنج روز پس از آن قابل انتقال است، ادامه داد: بر این اساس دستورالعمل‌های کشوری برای مکان‌های مختلف تجمع از جمله خوابگاه‌های دانشجویی، پادگان‌ها، مدارس، مهد کودک‌ها، سرای سالمندان، سیستم حمل و نقل شهری و ... تهیه و ابلاغ شده و در قالب دو کارگاه کشوری در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور مورد بحث قرار گرفته است. در مجموع به منظور توانمندسازی دانشگاه‌های علوم پزشکی در جهت مقابله با ویروس آنفلوآنزای A در زمان اپیدمی، اقدامات لازم صورت گرفته است.

وی در این زمینه ادامه داد: در مجموع دستورالعمل‌های گندزدایی و پیشگیری از انتقال آنفلوآنزا A در مکان‌های مختلف، بر اساس نوع انتقال در گروه‌های مختلف و سن کاربر متفاوت است. به عنوان مثال در مهدکودک‌ها علاوه بر شست‌وشوی مرتب دست‌ها و حفاظت شخصی کودک که از وظایف مربی مهد است، احتمال انتقال ویروس از هوا کم‌رنگ‌تر از دیگر مکان‌هاست و بیشتر اسباب بازی‌ها و اشیایی که میان کودکان در تبادل است، مد نظر قرار گرفته است.

مدیر برنامه‌های انسانی و بین‌الملل محیط و کار وزارت بهداشت، شست‌وشوی مرتب دست‌ها به مدت 15 تا 20 ثانیه را از اصول اولیه کاهش انتقال آنفلوانزا A عنوان کرد و افززود: خوشبختانه ویروس آنفلوآنزا A به راحتی با استفاده از انواع پاک‌ کننده‌ها از بین می‌رود. همچنین این ویروس در دمای 70 تا 75 درجه سانتیگراد و رطوبت معمولی قابل انتقال نیست؛ بنابراین ویروس آنفلوآنزا A از طریق خوردن غذاهای پخته منتقل نمی‌شود.

کد خبر 91776

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز