همشهری آنلاین: شمار موار آنفلوآنزای خوکی در جهان در طول دو هفته با دست کم 24000 نفر افزایش از 343000 نفر گذشت و تعداد مرگ و میر ناشی از آن به بیش از 4100 نفر رسید.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا (CDC) دوشنبه 5 اکتبر (13 مهر) اعلام کرد: "سازمان‌های منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت تا به حال بیش از 343298 مورد ثابت شده در آزمایشگاه آنفلوآنزای 2009 H1N1 و دست کم 4108 مورد مرگ ناشی از آن را گزارش کرده‌اند که نسبت 20 سپتامبر (29 شهریور) دست کم 24373 مورد افزایش در مبتلایان و 191 مورد افزایش در موارد مرگ و میر را نشان می‌دهد."

 CDC می‌گوید این افزایش شدید در شمار موارد بیمار تنها نوک کوه یخ پاندمی آنفلوآنزای A است، "چرا که بسیاری از کشورها بر نظارت و تست آزمایشگاهی را تنها معطوف افراد مبتلا به بیماری شدید کرده‌اند."

 افرایش شمار مرگ‌ و میرهای ناشی از آنفلوآنزای جدید A یک اوج‌گیری را نسبت به ماه گذشته نشان می دهد، که سازمان جهانی بهداشت 500 مرگ جدید ناشی از آنفلوآنزای خوکی را در فاصله یک هفته گزارش کرد.

 این ویروس که برای اولین بار در ماه آوریل (فروردین)‌ در مکزیک ظاهر شد،‌ معمولا بیماری در حد همان آنفلوآنزای فصلی ایجاد می‌کند.

 بسیاری از افرادی که به علت آنفلوآنزای جدید درگذشته‌اند دچار بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند،‌ و بسیاری از آنها با باکتری‌های دیگر هم آلوده شده بودند، از  جمله باکتریای ایجادکنند ذات‌الریه.

 CDC می‌گوید ویروس آنفلوآنزای خوکی همچنان گونه غالب ویروس آنفلوآنزا درگردش در جهان است، و تقریبا دو سوم موارد آنفلوآنزای گزارش‌ده به سازمان جهانی بهداشت از میانه آوریل تا میانه سپتامبر (فروردین تا شهریور) از این نوع جدید بوده‌اند.

 بر اساس این گزارش با پایان یافتن فصل آنفلوآنزا در نیمکره جنوبی، شیوع آنفلوآنزای خوکی در این کشورها در حال کاهش یافتن است.

در مقابل در بخش‌های از نیمکره شمالی با آب و هوای معتدل، شیوع ویروس آنفلوآنزای آ با نزدیک شدن به فصل سرما در حال افزایش یافتن است.

 شرکت‌های داروسازی در سراسر جهان به شدت مشغول فعالیت هستند تا قبل از سرد شدن آب و هوا در نیمکره شمالی واکسن‌هایی را در مقابل ویروس جدید آنفلوآنزا تولید کنند.

 چین از هفته قبل واکسیناسیون عمومی آنفلوآنزای خوکی را آغاز کرده است و آمریکا نیز اولین محموله‌های واکسن ضد آنفلوآنزای خوکی را به ایالت‌های این کشور فرستاده است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید آزمایش‌ها نشان داده است که یک دوز واکسن آنفلوآنزای خوکی می‌تواند به سرعت ایمنی کافی را در اغلب کودکان در سن بالا و بزرگسالان فراهم آورد، و این واکسن به همان اندازه واکسن آنفلوآنزای فصلی بی‌خطر است.

کد خبر 92122

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز