همشهری آنلاین: کشورهای عرب اقدامات لارم برای مقابله با آنفلوآنزای آ در آستانه حج را تشدید کرده‌اند

چرا که نگران هستند علیرغم اطمینان‌خاطرهایی که عربستان سعودی می‌دهد،‌درگیر شیوع بیماری آنفلوآنزای آ شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه انتظار می‌رود حدود دو میلیون نفر خارجی و احتمالا به همین تعداد اهالی عربستان سعودی در مراسم حج تمتع که در میانه فصل سرد در نیم‌کره‌شمالی (آبان ماه) انجام می‌شود، در مکه و مدینه جمع شوند.

 وزرای بهداشت کشورهای عربی در ماه جولای (تیرماه) پیشنهاد کردند که افراد بالای 65 سال و زیر 12 سال از سفر حج منع شوند. همچنین اکثریت دولت‌های عرب از این توصیه حمایت کردند که زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری‌‌‌های مزمن نیز به حج نروند.
 
 عربستان سعودی نگرانی‌ها در این مورد اغراق‌آمیز می‌داند و می‌گوید تنها 26 مورد آنفلوآنزا خوکی در طول ماه رمضان در این کشور رخ داده ‌و هیچکدام از آنها نیز مرگبار نبوده‌اند،‌ و این در حالی بود عده زیادی خارجی‌ها و اهالی سعودی برای حج عمره رمضان به مکه و مدینه آمده بودند.

 مقامات سعودی توصیه می‌کنند افرادی که برای حج به این کشور سفر می‌کنند، واکسن آنفلوانزای فصلی، و نیز  اگر تا موقع مراسم حج واکسن آنفلوآنزای خوکی در دسترس قرار گرفت را دریافت کنند.

مصر که پرجمعیت‌ترین کشور دنیای عرب با 80 میلیون نفر جمعیت است، اخیرا اقدامات برای آزمایش  در فرودگاه‌ها را را که هزاران نفر  پس از عمره رمضان به کشورشان باز می‌گشتند، تشدید کرد.

یک مقام مصری گفت با توجه محدودیت‌‌هایی که برای مسافرت به حج اعمال شده است، و اقدامات شدیدتری که ممکن است انجام شود، انتظار می‌رود که 30 تا 40 درصد تعداد حاجیان کاهش یابد.

وزیر بهداشت مصر، حلیم الاگبالی، اخیرا گفته بود: "در هر زمانی ممکن است تصمیم برای لغو کردن حج امسال گرفته شود."
 
مصر اقدامات متعددی برای مقابله با آنفلوآنزای خوکی به اجرا درآورده است، از جمله تعطیل کردن تمام مدارس و دانشگاه‌ها تا 3 اکتبر (11 مهر) برای این که خطر سرایت بیماری کاهش یابد.
 
تا به حال بیش از 900 مورد آنفلوآنزای خوکی در مصر گزارش شده و دو مورد مرگ به علت این بیماری رخ داده است.

تونس پیش از این حج عمره را لغو کرد، و از زائران خواست رفتن به حج را یک سال به تاخیر بیندازند.

 در مراکش، بحثی در مورد لغو حج مطرح نبوده است، اما وزرات بهداشت این کشور گفت تنها آنهایی که واکسینه شده‌اند می‌توانند به عربستان سعودی سفر کنند.

در کشورهای خلیج فارس، مقامات در یمن مقامات زائران را ترغیب کرده‌اند به محض در دسترس قرار گفتن واکسن، آن را تزریق کنند.

مقامات در اردن یک دستور مذهبی صادر کردند که مسلمانان را از بوسیدن یکدیگر منع می‌کند.

ویروس آنفلوآنزای آ (H1N1) از هنگام ظهور در ماه آوریل (فروردین)‌ باعث مرگ 3917 نفر را در 191 کشور و منطقه جهان شده است

کد خبر 91788

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز