گروه استان‌ها - مرجان طباطبایی: وزیر نفت جدید در حالی که هنوز 3 ماه به زمستان 88 باقی مانده، از کمبود 200 میلیون مترمکعبی گاز در فصل سرما خبر می‌دهد

تا آمادگی لازم در شهرهای مختلف به منظور میزبانی از فصلی سرد از هم‌اکنون صورت گیرد و انتظاری از این وزارتخانه برای داشتن منازلی گرم ایجاد نشود تا استان‌های آسیب‌پذیرتر هم تکلیف خود را بدانند و یک به یک برای اعلام این کمبود به میدان بیایند.

هم چنان که یک مقام مسئول استان لرستان با اظهار نگرانی از این موضوع می‌گوید: با وجود این میزان کمبود، دیگر گازی به لرستان که در آخرین نقطه توزیع قرار دارد، نخواهد رسید.

سید حسین پزشکی، مدیرعامل شرکت گاز  استان لرستان، در گفت‌وگو با همشهری از مشکل کمبود گاز در دوران اوج مصرف فصل سرما خبر می‌دهد.استان لرستان که در سال‌های گذشته تجربه افت فشار و قطع گاز را داشته است، به نظر می‌رسد امسال هم سال سردی را از نظر کمبود سوخت در پیش دارد. تامین گاز خانگی و صنایع از مشکلات این استان است که خط فعلی انتقال گاز پاسخگوی مشترکان آن نیست.

به گفته پزشکی، بیشترین نگرانی کمبود گاز برای خرم‌آباد، کوهدشت و پلدختر است.
در حال حاضر از مجموع 23 شهر استان لرستان 14 شهر آن گاز‌دار شده‌اند که طبق اعلام مدیرعامل گاز این استان، گازرسانی به 4 شهر دیگر هم در حال اتمام است.

همچنین از مجموع 2921 روستای این استان تنها 10 درصد آن گازرسانی شده است که سید حسین پزشکی علت کندی روند گازرسانی را نبود گاز به میزان کافی ذکر می‌کند.
اگر چه اتخاذ تمهیدات قبل از ورود به زمستان می‌تواند به کاهش اثرات کمبود گاز بیانجامد؛

اما خط انتقال گاز پیش‌بینی شده برای گازرسانی به  استان لرستان از 4 سال گذشته تاکنون تنها پیشرفت کلی 10 درصدی را داشته است. با نهایی شدن این طرح- خط دوم انتقال گاز از ملایر به خرم‌آباد- قرار است بخشی از مشکلات تامین گاز مشترکان استان لرستان که به دلیل قرار گرفتن در آخرین نقطه گازرسانی، بالاترین میزان افت فشار گاز را متحمل می‌شوند، حل شود. این طرح علاوه بر تامین گاز مصارف خانگی برای تامین سوخت صنایع و نیروگاه‌ها هم هدف‌گذاری شده است.

مدیر‌عامل شرکت گاز استان لرستان، با وجود پیشرفت اندک این طرح امیدوار است که گاز آن در زمستان امسال این استان را گرم کند، هر چند با روند موجود عملیات اجرایی، این موضوع بعید به نظر می‌رسد.

پزشکی، مشکل تامین لوله را علت توقف این طرح و روند کند اجرای آن ذکر کرده و توضیح می‌دهد: حدود 25 کیلومتر از این خط نهایی شده و 20 کیلومتر آن نیز همچنان باقی مانده است.وی در عین حال از حل مشکل تامین لوله برای این طرح خبر داده و ادامه می‌دهد: طبق گزارش شرکت مهندسی و توسعه نفت به‌عنوان مجری طرح، اقلام مورد نیاز- ورق‌های ضخیم- از خارج وارد شده و فقط باید از گمرکات ترخیص شود که البته پس از آن باید در کارخانه تبدیل به لوله شود.

لازم به یادآوری است که پیمانکار این طرح پیش از این هم وعده از سرگیری عملیات اجرایی را در مرداد ماه داده بود که محقق نشد. پزشکی ادامه می‌دهد: شرکت گاز نمی‌تواند این تضمین را دهد که این طرح به زمستان امسال برسد، چرا که مجری آن بخش دیگری از مجموعه نفت است، اگر چه ما رودرروی مردم هستیم و باید پاسخگوی آنها باشیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان لرستان این طرح را  از مصوبات سفر اول ریاست جمهوری می‌داند که براساس برنامه اولیه قرار بود با تامین منابع اعتباری آن از طریق فاینانس، در مقطعی3 ساله مورد بهره‌برداری قرار گیرد که پس از تامین نشدن فاینانس و پیگیری ما بودجه جدیدی برای آن در نظر گرفته شد.

به این ترتیب  این طرح در چهارمین سال اجرا است، اما هنوز از بهره‌برداری از آن خبری نیست.پزشکی در ادامه یادآور می‌شود: سایر بخش‌های عملیاتی خط انتقال گاز ملایر به خرم‌آباد از جمله حفاری، کانال‌کشی، عبور از خطوط و جاده‌ها، مسیرسازی و غیره انجام شده و معطل لوله است.

از دیگر اهداف ترسیمی برای این طرح، ایجاد موازنه میان تولید و مصرف است که در شرایط موجود تعداد مشترکان از تولید گاز پیشی گرفته و از مرز 250 هزار مشترک گذشته است.
وی در ادامه تمهیدات شرکت گاز استان را برای فصل زمستان مورد اشاره قرار می‌دهد و از اتمام اجرای خطوط تغذیه داخلی طی ماه‌های آتی خبر می‌دهد.

کد خبر 91682

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز