مجید دلجو: اگر پرونده‌ای حاوی مشخصات و ویژگی‌های استان لرستان را پیش مدیری توانمند ببرید، بی شک می‌گوید این استان هیچ فقیر و بیکاری نباید داشته باشد، زیرا مواهبی طبیعی در آن به چشم می‌خورد که می‌تواند 10 استان دیگر را هم پشتیبانی کند.

لرستان

 استان لرستان از قابلیت‌های بسیاری برخوردار است. 4 درصد ذخیره سنگ‌های معدنی دنیا در لرستان قرار دارد و همچنین بعد از استان‌های شمالی، پرباران‌ترین منطقه کشور است، اما از 273 سدی که بعد از انقلاب ساخته شده است یک سد هم در لرستان نیست. اینها بخش‌هایی از گلایه‌های رضا رحیمی، نماینده خرم‌آباد است. با او در باره محرومیت‌های حوزه انتخابیه‌‌اش گفت‌وگو کردیم.

  • معمولا وقتی صحبت از لرستان است صحبت از محرومیت هم هست. ولی کسانی که در این باره صحبت می‌کنند کمتر سراغ مصداق می‌روند؛ کمتر دست می‌گذارند روی یک مشکل و به عبارت‌های کلی مثل اشتغال اکتفا می‌کنند. اگر بخواهید به‌صورت جزئی این محرومیت‌ها را تشریح کنید، چه مصادیقی را می‌توانید بشمارید؟

واقعیت این است که اگر ما جزیره ای نگاه کنیم و قضایا را سیستمی نبینیم این حرف شما کاملا صحیح است. وقتی توسعه را توسعه تعریف می‌کنند، می‌گویند توسعه باید متوازن باشد که ما در همین باره در استان مشکلات جدی داریم. عمده‌ترین مشکلات ما زیرساخت‌هاست. میزان چهار خطه کردن جا‌ده‌ها در لرستان در مقایسه با میانگین کشوری خیلی پایین است. مرکز استان ما هنوز به راه‌آهن وصل نیست. فرودگاه ما نیم بند است و هفته‌ای یک تا 3 پرواز دارد که آن هم بعضی وقت‌ها تعطیل می‌شود. هتلی مناسب برای پذیرایی از شرکت‌کنندگان در یک همایش یا گردشگران وجود ندارد.

امکانات مراکز درمانی در حدی نیست که شهروندان ما احساس کنند با خیال آسوده می‌توانند مریضشان را به تیغ جراح بسپارند. محرومیت‌های ما یکی دوتا نیست، کلی هم نیست، به‌صورت جزء‌به‌جزء می‌توانیم بشماریم. لرستان قطب ورزش ایران است. برگردید به گذشته ببینید زمانی که ورزش حرفه ای نبود ما در تمامی رشته‌ها حرف اول را می‌زدیم، اما امروز که پول وارد ورزش شده است جایگاه ما کجاست؟ سرزمینی که در کشتی، وزنه‌برداری ، جودو و حتی فوتبال قهرمان خیز بوده، امروز کجا قرار گرفته است؟ شما در هر بابی که وارد می‌شوید جلوه‌ای از محرومیت‌ها را در آنجا می‌بینید.

  • دلایل این محرومیت را در چه می‌بینید؟

دلایل واضح است و در راس آنها کم‌توجهی دولت قرار دارد. واقعا دولت‌ها نسبت به استان‌هایی مثل لرستان باید نگاه ویژه داشته باشند. اعتبار ویژه و تسهیلات ویژه و مدیریت کارآمد لازم است. متأسفانه کم توقعی مردم دلیل دوم است. مردم به این وضع زندگی عادت کرده‌اند. به عبارتی زندگی نمی‌کنند، بلکه تلاش می‌کنند زنده بمانند. ناکارآمدی مدیران دلیل سوم است. ظرف سه دهه گذشته کارگاه آموزشی و آزمون و خطای استان‌های دیگر بوده‌ایم. واقعیت این است که مدیران در اینجا کار یاد می‌گیرند و تجربه شان را در استان‌های دیگر اجرا می‌کنند. ما 8 استان برخوردار و دقیقا به همین میزان استان محروم داریم. با این معادله به چه چیزی می‌رسید؟ یعنی از ما بریده‌اند به آنها داده‌اند.

  • دولت معتقد است مصوبات سفرهای استانی در لرستان بخشی از محرومیت‌ها را حل می‌کند. شما این دیدگاه را قبول دارید؟

شخصا در این حوزه کار کارشناسی کردم و متوجه شدم تنها 24درصد مصوبات سفرهای استانی دوم اجرایی شده است.

  • سفر اول چطور؟

سفر اول که از دست رفت. ما مصوبات خوبی در سفر اول نداشتیم. درمقابل، مصوبات سفر دوم بسیار پخته و کارشناسی شده بود، با این حال مصوبات سفر دوم هم اجرا نمی‌شود.

  • در جریان سفر دوم دولت به لرستان از سوی دولت کارگروه ویژه توسعه استان برای رفع محرومیت تشکیل شد. این کارگروه چه اقداماتی انجام داده است؟

بعد از این‌که کلی رایزنی کردیم کارگروه ویژه توسعه لرستان متشکل از 5 وزیر و 3 معاون رئیس جمهوری شکل گرفت که این کارگروه 50 مصوبه داشت، اما مصوبات نیز مانند تصمیمات سفرهای استانی کان‌لم‌یکن باقی ماند.

  • اخیرا استاندار لرستان عوض شده است. این جابه‌جایی را تا چه حد در وضع استان مفید می‌دانید؟

امیدواریم با توجه به عمق محرومیت لرستان، این جابه‌جایی زمینه‌ساز رشد و توسعه استان شود. باید از زحمات استاندار سابق هم تشکر کنیم، اما دردها و مشکلات استان آنقدر عمیق است که باید بگوییم استان نیاز به مسئولان قوی‌تر دارد. دولت حداقل در روی کاغذ به این معادله رسیده است و ان‌شاءالله استاندار جدید بتواند زمینه‌ساز رشد و شکوفایی استان باشد.

کد خبر 113790

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز