همشهری‌آنلاین: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درحالی‌که فقط یک روز به برگزاری روز جهانی جهانگردی باقی مانده، برنامه‌های خود را برای این روز و هفته گردشگری اعلام نکرده است.

به گزارش ایسنا، روز جهانی جهانگردی که در کشور ما در مدت یک هفته به نام هفته گردشگری گرامی داشته می‌شود، چند سالی است که با بی‌توجهی مسؤولان نسبت به اهمیت چنین روزی در فرهنگ‌سازی عمومی گردشگری، با برگزاری چند برنامه‌ی غیرمرتبط و بی‌اثر، آن هم فقط برای دست‌اندرکاران و مدیران گردشگری که مخاطب دائمی چنین برنامه‌هایی هستند، گرامی داشته می‌شود. [گردشگر نمی‌آید؛ وزارتخانه برای چه؟]

امسال روز جهانی جهان‌گردی با عنوان گردشگری، گرامی‌داشت گوناگونی‌ها برگزار می‌شود که تناسب فراوانی نیز با داشته‌های متنو‌ع فرهنگی، تاریخی، طبیعی و دیگر زمینه‌های مستعد در ایران دارد؛ اما گویا این تناسب برای مسؤولان چندان جالب توجه نبوده است که تا به‌حال برنامه‌ای را برای این روز اعلام نکرده‌اند. شاید مسؤولان جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌خواهند، برنامه‌های مربوط به روز جهانی جهان‌گردی را نیز مانند برخی برنامه‌های دیگر، در نشستی اداری و داخلی و بدون حضور خبرنگاران گرامی بدارند!

فارغ از بی‌توجهی مسؤولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به اهمیت روز جهانی جهان‌گردی در فرهنگ‌سازی عمومی، نبود ابتکار و خلاقیت در میان مسؤولان این سازمان را نیز باید به دلایل آن‌ها برای نپرداختن به چنین روزی اضافه کرد.

اگر به حوزه‌ گردشگری و اخبار آن علاقه‌مند باشید، حتما به یاد دارید که سال گذشته، برنامه‌های هفته گردشگری در ایران چگونه برگزار شدند. اکنون نگاهی اجمالی به نام‌گذاری روزهای هفته گردشگری و برنامه‌های آن، نبود خلاقیت و وجود برخی ضعف‌ها را اثبات می‌کند. 

روز جهانی جهان‌گردی در پنجم مهرماه سال گذشته با عنوان تغییرات آب‌وهوایی و صنعت گردشگری نام‌گذاری شده بود، ولی از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ششم مهرماه نخستین روز هفته گردشگری اعلام و به نام نقش اقلیم در توزیع سفر نام‌گذاری شد. در این روز، دست‌اندرکاران بخش خصوصی و دولتی حوزه‌ی گردشگری با حضور در مرقد مطهر امام خمینی (ره) با آرمان‌های مقدس آن حضرت بیعت کردند. پس از آن، در همین روز زنگ گردشگری با همکاری وزارت آموزش و پرورش در مدارس سراسر کشور به صدا درآمد و مدیران و دست‌اندرکاران گردشگری درباره‌ی ابعاد مختلف این صنعت و هم‌چنین معرفی هرچه بهتر پتانسیل‌های گردشگری برای دانش‌آموزان سخنرانی کردند.

برگزاری نمایشگاه سفر و ارائه بسته‌های سفرهای ارزان‌قیمت در 30 استان کشور، ‌بازدید رایگان از موزه‌ها، رونمایی از تمبر گردشگری و استقبال از جهان‌گردان ورودی در فرودگاه امام خمینی (ره) از دیگر برنامه‌های ششم مهرماه بودند.

دومین روز هفته گردشگری به نام نقش رسانه در فرهنگ‌سازی سفر اعلام شد. در این روز، برگزاری تور تهران‌گردی، افتتاح سایت مرکز گردشگری دانشجویان ایران به زبان‌های عربی و انگلیسی و البته برگزاری همایش بقاع متبرکه در استان خراسان رضوی در برنامه بودند.

سومین روز هفته گردشگری با نام نقش رفتار سازمانی در جذب گردشگر گرامی داشته شد. در این روز نخستین جشنواره‌ عکس دانشجویی از جاذبه‌های گردشگری ایران و نخستین نمایشگاه سفر در محل کاخ سعدآباد افتتاح شد.

نهم مهرماه به نام نقش پاکیزگی جامعه‌ی میزبان در توسعه گردشگری نام‌گذاری شد. در این روز، دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری در فرودگاه امام خمینی (ره) و سامانه‌ی رزرواسیون سفرکارت ملی و پایگاه اطلاع‌رسانی خانه‌های استیجاری در کاخ سعدآباد افتتاح شدند و نشست تخصصی سفرکارت ملی برگزار ‌شد. [‌چگونه سفر کارت‌ در ایران تولید می‌شود؟]

در پنجمین روز از هفته گردشگری به نام نقش بقاع متبرکه در توسعه گردشگری که هم‌زمان با عید فطر بود، جشنواره‌ی غذا و گردشگری در کاخ نیاوران گشایش یافت.

ششمین روز هفته گردشگری با عنوان نقش خدمات استاندارد در رونق سفر و روز پایانی آن با نام نقش مسیرهای هزارویک‌گانه‌ی گردشگری در همه‌زمانی و همه‌مکانی کردن سفر نام گذاری شدند. در روز پایانی هفته گردشگری سومین دوره‌ همایش دوچرخه‌سواری و گردشگری همگانی در استان مازندران برپا شد.

در روز چهاردهم مهرماه افتتاحیه‌ نخستین جشنواره‌ی برترین‌های صنعت گردشگری در سالن وزارت کشور و در پانزدهم مهرماه نیز همایش تغییرات محیط، توسعه‌ گردشگری و کاهش فقر با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شدند.

محمدشریف ملک‌زاده ـ معاون پیشین گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ـ سال گذشته از برگزاری یک مسابقه‌ سراسری برای علاقه‌مندان صنعت گردشگری خبر داد و گفت: از میان کسانی که شعارها و تاریخ هفته‌های گردشگری استان‌ها را به سایت www.pasokhgo.ir بفرستند، با هماهنگی سازمان هواپیمایی و دست‌اندرکاران گردشگری به 30 نفر مسافرتی چهار روزه و هدایایی ویژه داده می‌شود.

این در حالی بود که شعارهای مورد پرسش ملک‌زاده روی همین سایت قرار گرفته بودند. جست‌وجوی در اخبار نشان خواهد داد که دوسال پیش هم روز جهانی جهان‌گردی با شعار گردشگری درها را روی زنان می‌گشاید در پشت درهای بسته و بدون برگزاری برنامه‌ای عمومی گرامی داشته شد. به نظر می‌رسد، سرنوشت روز جهانی جهان‌گردی امسال نیز همین گونه باشد.

به‌نظر می‌رسد، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از ایده‌های مبتکرانه برای فرهنگ‌سازی در زمینه‌ی روز جهانی جهان‌گردی برای مخاطبان عام، خالی است. فرستادن پیام‌های کوتاه به‌شکل انبوه یا پخش تیزرهای کوتاه تلویزیونی یا تبلیغات محیطی کوتاه و برگزاری برنامه‌های کوتاه، سبک و کم‌هزینه با تأثیرگذاری عمومی برای نشان دادن وجود چنین روزی در عرصه جهانی، حداقل کاری است که می‌توان انجام داد. البته مسؤولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری چنین ضرورتی را تا به امروز حس نکرده‌اند.

 سفر به چهار گوشه ایران

 آشنایی با بقعه‌های ایران

 آشنایی با آتشکده‌های ایران

 آشنایی با کاروانسراهای ایران

 آشنایی با تاریخچه پل در ایران

 آشنایی با قلعه‌های ایران

کد خبر 91268

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز