گروه شهری- رضا ظریفی: گردشگران خارجی که با خودروی شخصی گازوئیل‌سوز خود وارد کشور می‌شوند باید مبلغ 850 یورو به‌عنوان عوارض مابه‌التفاوت قیمت سوخت گازوئیل پرداخت کنند

دریافت این عوارض که از ابتدای مهرماه آغاز شده موجب شد تا نخستین گروه ورودی به کشور شامل 19 اتومبیل گردشگران آلمانی و اتریشی که قصد داشتند از مرز سرخس به ایران وارد شوند، به‌علت اجرای دستور ناگهانی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، یک روز در این مرز معطل شده در نهایت روز سوم مهر به ایران وارد شدند.

این اقدام در حالی صورت گرفت که به گفته راهنمای این گروه از گردشگران، پیش‌تر هیچ اطلاع‌رسانی از جانب مقام‌های مسئول درباره پرداخت این عوارض صورت نگرفته بود.
اخذ عوارض جدید با عناوین مختلف تاثیر نامطلوبی در امر ورود گردشگران خارجی و به‌خصوص تورهایی دارد که با خودروی شخصی اقدام به گردشگری می‌کنند.

البته دریافت عوارض ورود به کشور و استفاده از راه‌ها، موضوعی است که در همه کشورها اتفاق می‌افتد اما دریافت مابه‌التفاوت بهای سوخت شکل جدیدی از دریافت عوارض است.

سعید عبداللهی، مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی درباره این موضوع به رسانه‌ها گفت: این عوارض بنا به درخواست شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی و ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت دریافت می‌شود. طبق قانون وسایط نقلیه خارجی گازوئیل‌سوز که وارد قلمرو کشور می‌شوند باید قیمت سوخت را متناسب با قیمت کشور مربوطه پرداخت کنند.

وی افزود: این دستورالعمل پیش از این (از سال 73) فقط برای ماشین‌های سنگین و کامیون‌های گازوئیل سوز اعمال می‌شد که از این پس برای همه وسایط نقلیه گازوئیل‌سوز از جمله سواری‌های خارجی اجرا می‌شود.

اما درمقابل باید به این مسئله توجه کرد که گردشگران هنگام ورود به کشور موجب ارزآوری می‌شوند و از همین رو باید با در نظر گرفتن مشوق‌های مسافرتی امر ورود آنها به کشور را بیشتر کرد.

سیاست تشویقی!

اما نکته اینجاست که در شرایط کنونی اقتصاد جهانی و با توجه به ارزآوری صنعت گردشگری که موجب شده مسئولان کشورها نگاه ویژه‌ای به این صنعت داشته باشند، چرا عوارضی دریافت می‌شود که نه تنها تشویقی نیستند بلکه موجب می‌شود که گردشگران مسیرهای جایگزین را امتحان کنند؟

زاهد قادری، کارشناس گردشگری درباره این موضوع به همشهری گفت: عوارض در هیچ‌جای دنیا به این شدت نیست. کسی که خودرو را به‌عنوان وسیله سفر انتخاب کرده می‌خواهد از هزینه سفر هوایی بکاهد. اگر عوارض جاده‌ها را هم در نظر بگیریم می‌بینیم که این عوارض بیشتر از 200 دلار نیست.

حتی این عوارض در کشوری مثل ترکیه نیز حدود 170 دلار است.او در ادامه با اشاره به تاثیر سیاست‌های تشویقی کشورها برای رشد گردشگری افزود: دریافت عوارض با این مقدار در کشور ما بر حرکت تورها تاثیر منفی خواهد داشت و زمینه نامناسبی را ایجاد می‌کند.

در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و دیگر کشورها، در وضعیت اقتصاد جهانی که درآن به‌سر می‌بریم، مشوق‌های مختلفی در نظر گرفته شده است تا انگیزه مسافرت ایجاد شود.

قادری با اشاره به کمبودهای موجود در کشور برای گردشگران خارجی گفت: وقتی از لحاظ اقتصادی در شرایط دشواری به‌سر می‌بریم و تا زیر‌ساخت‌های استفاده از بانکداری بین‌المللی را نداریم موجب می‌شود که گردشگران هم نتوانند از کارت‌های اعتباری خود استفاده کنند.

با توجه به ذهنیت منفی هم که رسانه‌های خارجی درباره کشور ما ترسیم کرده‌اند نمی‌توان انتظار داشت که گردشگران وجه نقد زیادی را با خود حمل کنند؛ همه این موارد دلیلی است برای اینکه کشور ما در صنعت گردشگری بازنده باشد.

هماهنگی نیست

دریافت این عوارض در هنگام ورود گروهی از گردشگران خارجی در تاریخ سوم مهر امسال تاثیر نامطلوبی بر سرپرست گروه داشت. کستیا ابرت در این باره به ایسنا گفت: ما فکر می‌کنیم   این مبلغ با دیگر امور مربوط به ایران هماهنگی ندارد.

به اعتقاد من، اگر این قانون ادامه پیدا کند، دیگر هیچ گردشگری به ایران نمی‌آید، چون این قانون افراد بسیاری را از سفر به ایران می‌ترساند و پرداخت 850 یورو فقط برای ورود به ایران سخت است و این یک مشکل به‌شمار می‌آید.اما برای رفع این مشکل باید مسئولان گردشگری کشور به فکر راه چاره باشند.

زاهد قادری درباره دریافت مابه‌التفاوت بهای سوخت در کشور گفت: مگر یک خودروی خارجی از ابتدای ورود تا زمان خروج در کشور چقدر سوخت مصرف می‌کند؟ آیا قیمت سوخت برای گردشگران خارجی در جایگاه‌های سوخت به قیمت داخلی حساب می‌شود؟ به‌نظر می‌رسد راه‌حل این موضوع دریافت قیمت سوخت به قیمت جهانی در ایستگاه‌های سوخت داخل کشور است.

این مورد برای گردشگران نیز امری غیرعادی نیست و تصویر ناخوشایندی در ذهن آنها ایجاد نمی‌کند اما دریافت 850 یورو در هنگام ورود تاثیر منفی دارد.در هر صورت دریافت عوارض اینچنینی از گردشگرانی که برای کشورهای مقصد ارزآوری دارند، منجر به تغییر مسیر آنها و جایگزین شدن کشورهای همسایه به‌عنوان مقصد گردشگری می‌شود؛

چرا که به‌نظر می‌رسد برنامه سفر گروهی از گردشگران آلمانی، هلندی، سوئیسی و آمریکایی که قصد دارند، آذرماه امسال با وسایل نقلیه‌ خود به ایران سفر کنند، تغییر کند.

کد خبر 93389

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز