جاذبه‌های گردشگری ایران که با مذهب شیعه گره خورده است، جلوه‌های بی‌نظیری از اندیشه، هنر و زندگی ایرانی را به نمایش می‌گذارد.

این مسئله‌ای است که نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس روی آن تاکید می‌کند و می‌گوید: ایران کشوری است که در میان ممالک اسلامی دارای موقعیتی منحصر به فرد است؛ ممالکی که جمعیت آنها به بیش از یک میلیارد نفر می‌رسد، این موضوع به طور طبیعی می‌تواند پتانسیلی برای صنعت گردشگری ایران به حساب آید. 

آرین‌منش، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این که ایران اسلامی با داشتن جاذبه‌های فراوان می‌تواند منبع درآمد خوبی از گردشگری داشته باشد، به موضوع گردشگری مذهبی در کشورمان اشاره کرد و گفت: بررسی آثار و جاذبه‌های مذهبی و فرهنگی در ایران نشان می‌دهد که ما می‌توانیم منابع سرشاری از این بابت عاید کشورمان بکنیم. اما متاسفانه تاکنون توجه جدی به این موضوع نشده است.

جواد آرین‌منش گفت: علاوه بر داشتن شهرهای مذهبی، به لحاظ تاریخی نیز در این کشور جاذبه‌های فراوانی وجود دارد و در حوزه گردشگری مذهبی حرف‌های زیادی می‌توانیم برای گفتن داشته باشیم.

 قابلیت جذب انواع گردشگر

آرین‌منش ایران را کشوری دانست که قابلیت جذب گردشگر را با هر سلیقه و هر مذهبی دارد و تمامی زیرشاخه‌های صنعت گردشگری در آن می‌تواند شکوفا شده و به رونق دادن آن در جمهوری اسلامی ایران منجر شود.

آرین‌منش افزود: کلاً نگاه جامعی در موضوع گردشگری نداشته‌ایم و این موضوع باعث از دست رفتن فرصت‌ها شده است.  وی افزود: ایران با وجودی که یکی از کشورهای مسلمان محسوب شده و متعاقباً محدودیت‌هایی را در حوزه‌های تفریحی - گردشگری دارد، اما توانایی جذب توریست‌های جهانی را داشته و می‌تواند پذیرای گردشگران علاقه‌مند  به تاریخ، فرهنگ، طبیعت، ورزش و .. .باشد.

 علاوه بر این موضوع توریسم مذهبی در این کشور می‌تواند جایگاه والایی داشته باشد.  وی با اشاره به اینکه به دلیل اسلامی بودن ایران، مهمترین قابلیت گردشگری این کشور، جذب مسلمانان سراسر جهان است، گفت: «بنده معتقدم که ارتباط بین کشورهای مسلمان می‌تواند به جذب توریست از این کشورها به ایران منجر شود و به همین دلیل این ارتباط‌ها باید محکم‌تر شود‌. » 

 وی گفت: متاسفانه با وجود داشتن تمامی این قابلیت‌ها، به دلیل نبود تسهیلات گردشگری در کشور و نواقص مراکز اقامتی، پذیرایی و خدماتی گردشگران، نمی‌توان ایران را یک کشور توریستی تعریف کرد و در حال حاضر علی‌رغم وجود تمامی جاذبه‌های گردشگری، امکانات برای جذب گردشگر کلان در ایران وجود ندارد. 

وی با انتقاد از نواقص موجود در کار جذب گردشگر و مخصوصاً گردشگر مذهبی در ایران، گفت: امیدواریم در آینده حداقل گزارشی شفاف در این باره به مردم و مجلس داده شود.

سهم تبلیغات

وی با بیان اینکه تبلیغات، سهم مؤثری در توسعه صنعت گردشگری مذهبی دارد، تأکید کرد: امروزه نقش تبلیغات در فرآیند توسعه هر فعالیتی بر همه واضح است و اگر صنعت گردشگری مذهبی در محیط مناسبی تبلیغ شود، بطور قطع شرایط توسعه آن فراهم می‌شود، بطوری که امروزه سهم عظیم جذب توریست‌های خارجی در کشورهای ترکیه و امارات، ناشی از سطح گسترده تبلیغات در این کشورهاست. 

وی با اشاره به ‌‌نقش رسانه‌ها در توسعه گردشگری مذهبی کشور یادآور شد: با توجه به اینکه عصر حاضر عصر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات است، به‌طور حتم استفاده از رسانه‌ها می‌تواند در ایجاد فضای مناسب جهت توسعه صنعت گردشگری مذهبی مؤثر باشد.

آرین‌منش اظهار کرد: در همین راستا رسانه‌ها می‌توانند درباره شیوه برقراری ارتباط صحیح با توریست مذهبی، ارائه اطلاعات کافی به آنان، معرفی فضا و اماکن مذهبی و تاریخی کمک مؤثری به میزبانان کنند. 

نماینده مشهد با بیان اینکه اماکن مذهبی ظرفیت مناسبی را جهت جذب توریست دارند، تصریح کرد: با توجه به اینکه فطرت انسان خداجوست، مسائل و اعتقادات دینی بویژه وجود اماکن و ابنیه‌های مذهبی، عامل مهمی در جذب گردشگران داخلی و خارجی است.

ایران مقصد همگان

آرین‌منش تاکید کرد: ایران جزو کشورهایی است که شاید از زمان‌های خیلی دور مردم برای زیارت مکان‌های مذهبی و دیدار از آثار باستانی آن به این کشور  می‌آمدند.

به نوعی سفرهای مکرر باعث شد تا امکان سکونت و اقامت برای مسافرین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شود.   وی به عنوان نمونه، به شرایط توریستی شهر مشهد اشاره کرد و گفت: مشهد یکی از شهرهای زیارتی  است که به دلیل حرم مطهر امام رضا(ع) و آثار تاریخی دیگر حائز اهمیت است. اما متاسفانه توجه جدی به این موضوع نشده است.

جواد آرین‌منش گفت: حضور سالانه 20 میلیون زائر خارج استانی و 12 میلیون زائر از داخل استان در مشهد گواه بر این موضوع است که توجه به نیازهای زائران باید از یک برنامه مدون زیرساختی برخوردار باشد، اما توجه خاصی برای رفع این نیازها معطوف نشده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد  تا مسئولان با نگاهی به جاذبه‌های تاریخی و مذهبی ایران در مناطق متعددی همچون آذربایجان، اصفهان، قم‌، مشهد، تهران و ... عزمشان را برای توسعه و گسترش این شاخه از گردشگری جزم کنند.

کد خبر 91239

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز