مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

گروه شهری- رضا ظریفی: اجرای طرح سبزه‌میدان در شهر زنجان که قرار است نقش‌جهان دیگری برای کشور باشد به‌دلیل کمبود بودجه پروژه‌های مقدماتی آن، آینده نامعلومی دارد.

طرح سبزه‌میدان از جمله طرح‌های گردشگری است که از سال‌های پیش بدون دستیابی به نتیجه‌ای مشخص باقی مانده است.سبزه‌میدان در مرکز شهر زنجان قرار دارد و محوطه میان عمارت ذوالفقاری و ساختمان اداره دارایی سابق را در بخش شمالی و بازار را در قسمت جنوبی خود می‌بیند.

این طرح به‌عنوان یکی از عظیم‌ترین طرح‌های استان زنجان از حدود 20 سال قبل در دست اقدام است و در هر دوره‌ای، بخشی از تخریب بناها یا تغییر مسیر خودروها به بهانه اجرای این طرح انجام می‌شود.

آخرین مورد نیز مربوط به تخریب دیوار عمارت دارایی سابق در حدود یکسال پیش و درست چند روز قبل از سفر استانی رئیس‌جمهوری به زنجان بود که به‌منظور ارائه شاهدی برای انجام مصوبات استانی انجام شد.

البته پس از سفر 3هفته پیش وزیر مسکن و شهرسازی به استان نیز قرار بود که املاک خیابان‌های دلجویی و داوودقلی در کوتاه‌ترین مدت خریداری و برای تسریع در اجرای طرح سبزه‌میدان تخریب شوند.

اول خیابان، بعد میدان

طبق گفته‌های امامعلی دادخواه، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر زنجان اجرای طرح سبزه‌میدان منوط به خریداری و اصلاح مسیر خیابان‌های دلجویی و داوودقلی است تا پس از کاهش بار ترافیکی، مقدمات اجرای طرح سبزه‌میدان آغاز شود.

وی در ادامه درباره میزان تملک املاک خیابان دلجویی پس از بازدید 3هفته پیش وزیر مسکن به همشهری گفت: تا‌کنون 90 درصد املاک خیابان دلجویی تملک شده و برای تکمیل این موضوع 2ماه دیگر زمان لازم است.

وی درباره وجود مشکلات در بافت قدیمی زنجان عنوان‌کرد: بخش مرکزی شهر بافت فرسوده بسیاری دارد که نتیجه کم‌کاری در 4-3 دهه گذشته است. بازگشایی معابری که ذکر شد نیز در کاهش مشکلات تردد مردم تأثیر  بسزایی دارد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر زنجان در ادامه افزود: در طرح مربوط به سبزه‌میدان فقط مسئله تملک چند مدرسه باقی مانده که هماهنگی‌های لازم با آموزش‌وپرورش استان نیز انجام‌شده است. طراحی انجام شده برای این میدان نیز متناسب با طراحی بومی و فرهنگی است که لطمه‌ای به بافت تاریخی وارد نشود. قطعا طراحی طوری خواهد بود که در مبحث گردشگری ایجاد جاذبه شود.

میراث هم نظر داد

امیر الهی، سرپرست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان نیز درباره اجرای این طرح به همشهری گفت: اجرای طرح سبزه‌میدان در زنجان از طرح‌های قدیمی است که در این سال‌ها با کمک شهرداری زنجان پیشرفت کرده و تا 2سال آینده تکمیل خواهد شد.

این طرح کار مشترک استانداری و شهرداری است. در مبحث طراحی این میدان، نظر کارشناسان سازمان هم لحاظ شده است. او در ادامه افزود: اجرای این طرح مغایرتی با حفظ آثار تاریخی همجوار این میدان نداشته و کاملا مطابق با طرح‌های میراث استان است.
اشاره سرپرست اداره میراث استان زنجان نیز به عمارت‌های ذوالفقاری و اداره دارایی سابق است.

البته عمارت ذوالفقاری این‌روزها شاهد تردد خودرو‌ها در 2 متری خود است و دیوار عمارت دارایی نیز سال قبل تخریب شد که چه بسا اگر در فهرست آثار تاریخی استان ثبت نشده بود الان از این عمارت هم فقط نامی باقی مانده بود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی استان زنجان در ادامه یادآور شد: در این طرح تمام خیابان‌های داخل محدوده سبزه‌میدان جمع‌آوری شده و پیاده راه‌ها با الگوگیری از میدان نقش‌جهان اصفهان اجرا می‌شوند.

وی درباره کاربری مغازه‌های این میدان نیز گفت: منتظر مصوبه نهایی طرح هستیم. البته بحث اصلی ما برای حجره‌های این میدان، کاربری در زمینه صنایع‌دستی است.
الهی درباره زمان پایان اجرای این پروژه نیز اظهارداشت: با توجه به پیگیری‌های جدی استاندار، 2 سال زمان در نظر گرفته شده تا طرح سبزه‌میدان اجرایی شود.

اما غیر از اظهارنظر مسئولان صحبت‌های دیگری نیز در میان شهروندان مطرح است. بیشتر شهروندان مسئله کمبود بودجه را برای اجرای این طرح مطرح می‌کنند به‌طوری که آنها مقدار بودجه مورد نیاز برای اجرای این طرح را دو برابر کل بودجه شهرداری زنجان در سال88 می‌دانند.

در حال حاضر نیز طرح سبزه‌میدان زنجان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین طرح‌های شهری مطرح است که با هماهنگی بین نهادهای مسئول در استان و اداره میراث فرهنگی زنجان می‌تواند عاملی مؤثر در جذب گردشگر باشد اما گویی به‌بار‌نشستن آن نیازمند بهاری دیگر است.

کد خبر 95581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز