گروه گردشگری- رضا ظریفی: برنامه‌ریزی برای جذب مسافر در فصول کاهش مسافر هتل‌ها باید در راس برنامه‌های بخش دولتی و خصوصی قرار گیرد

این در حالی است که هر از گاهی با وضع قوانین جدید، مشکلاتی در این زمینه برای فعالان صنعت هتلداری به‌وجود می‌آید.انتخاب هتلداران برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده یکی از نگرانی‌هایی است که به‌تازگی بروز کرده است. در همین ارتباط فعالان صنعت هتلداری از استان‌های مختلف طی روزهای گذشته به اظهارنظر در این باره پرداخته بودند.

محمد علی فرخ مهر، رئیس اتحادیه هتلداران تهران از انتخاب هتلداران برای پرداخت مالیات اظهار تعجب کرده و گفته بود: در شرایطی که هتلداران از 50 درصد معافیت مالیاتی برخوردارند، متأسفانه دولت صنف هتلداران را در رده‌های نخست اولویت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده قرار داده است.

وی تاکید کرد: پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، به معنی افزایش 3 درصدی تمام اقلام و خدمات در هتل‌هاست چون همه‌ هتلداران مجبورند، علاوه بر پرداخت هزینه‌ها به دارایی، هزینه‌های جدید تحمیل‌شده را نیز بپردازند.

فرخ‌مهر با بیان اینکه امسال درصد اشغال هتل‌ها در سراسر کشور کاهش یافته است، ادامه داد: شرایط کنونی اقتصادی و تحمیل مالیات جدید، فعالیت هتل‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و آنها قطعا در درازمدت با مشکلاتی مانند کاهش نیروی انسانی و فروش کم مواجه می‌شوند.

علی اصغر رضایت رئیس جامعه هتلداران اصفهان نیز به رسانه‌ها گفت: دولت برای جایگزینی صنعت گردشگری به‌جای نفت، عوارض و مالیات‌های مؤسسه‌های فعال در این صنعت را حذف کند. وی افزود: مسلم است که با اجرای لایحه هدفمند ‌کردن یارانه‌ها، مردم باید درآمدهای نفتی را فراموش کنند و با پرداخت مالیات و روش‌های دیگر، به واقعی شدن قیمت‌ها کمک کنند؛

اما فراموش نکنیم که صنعت گردشگری، درآمدزا و کمک‌کننده به واقعی شدن قیمت‌هاست. وی ادامه داد: برای توسعه صنعت گردشگری و استفاده از مزیت‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی آن، راهی جز حمایت دولت از این صنعت وجود ندارد. رئیس جامعه هتلداران اردبیل نیز از عدم‌پرداخت این عوارض تا تعیین تکلیف نهایی خبر داده بود.

برنامه‌ریزی هماهنگ و همزمان

اما نکته دیگر در صنعت هتلداری تغییر فصول و به‌دنبال آن تغییر میزان جذب مسافر برای هتل‌هاست، امری که گاهی اوقات هتلداران را با تنگناهای اقتصادی مواجه می‌کند.این در حالی است که خسرو ایرانپور دبیر جامعه هتلداران ایران درباره لزوم برنامه‌ریزی برای جذب مسافر در فصول کاهش سفر به همشهری گفت: میزان حضور گردشگر در فصول مختلف سال متغیر است.

البته در شهرهایی مثل تهران نیز به دلائل اقتصادی و ترانزیت بودن آن تقریبا همیشه درصد اشغال هتل‌ها بالاست. وی در ادامه افزود: با برگزاری سمینارها، نمایشگاه‌ها و تورهای مختلف در فصل‌هایی که تعداد گردشگران کاهش می‌یابد باید برای تقویت صنعت هتلداری اقدام شود.علی اصغر رضایت، رئیس اتحادیه هتلداران اصفهان نیز با تأیید این نکته می‌افزاید: برنامه‌ریزی باید به‌صورت همزمان و هماهنگ صورت بگیرد.

این همکاری باید بین بخش خصوصی، اتحادیه هتلداران استان‌ها و مسئولان سازمان میراث فرهنگی باشد. رضایت در ادامه خاطرنشان کرد: یکسری کارها به‌عهده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که توانایی‌اش را دارد. یکسری اقدامات دیگر هم به‌عهده بخش خصوصی و هتلداران است.

جشنواره فصلی برای صنعت هتلداری

خسرو ایرانپور، دبیر جامعه هتلداران درباره بررسی وضعیت جذب گردشگر برای هتل‌ها گفت: صنعت هتلداری در هر گوشه از جهان باید به‌صورت جداگانه بررسی شود. ما نیز باید مردم را تشویق کنیم تا در همه فصول سال مسافرت کنند. این کار با ارائه مشوق‌های مسافرتی ممکن می‌شود. البته برای گسترش این موضوع، رسانه‌ها نیز باید فعالیت کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید سفرهای دسته‌جمعی را تشویق کنیم. اگر سفر انبوه‌تر شود، قیمت تمام شده برای اسکان و حتی دیگر هزینه‌ها پایین می‌آید. گردشگری مثل قطاری است که باید همه عوامل را کنار هم بچینیم تا به حرکت درآید.

علی اصغر رضایت رئیس اتحادیه هتلداران اصفهان نیز درباره تعامل با بخش‌های مختلف برای توسعه صنعت هتلداری گفت: همزمان با سفر رئیس‌جمهور به اصفهان، نشستی با مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور داشتیم و مسائل را مطرح کردیم. حالا باید ببینیم بخش دولتی چه اقداماتی انجام خواهد داد. او افزود: ما نمی‌خواهیم با بخش دولتی در تقابل باشیم.

با بررسی بیشتر وضعیت اوضاع هتلداری این نکته مشخص می‌شود که مسئولان باید برای توسعه بیشتر این صنعت نشست‌های مختلفی را با فعالان و صاحب‌نظران این صنعت برگزار کنند تا از آسیب‌هایی که ناشی از رکود هتلداری است و منجر به بیکاری تعداد زیادی از شاغلان این صنعت خواهد شد، جلوگیری شود.

کد خبر 97349

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز