گروه شهری - محمد باریکانی: همایش یک‌روزه هتلداری نوین و توسعه گردشگری که با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان گردشگری از کشورهای پرتغال، اسپانیا و ترکیه در هتل همای تهران برگزار شده بود در شرایطی به‌کار خود پایان داد که حامد دهقانان، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری براساس آنچه خبرگزاری‌ها منتشر کردند در آخرین ساعات برگزاری این همایش در آن حضور یافت و به موضوع اولویت بخشیدن به گردشگری مذهبی و درمانی پرداخت.

هتل


آنطور که دبیر جامعه هتلداران ایران‌ در این مراسم اعلام کرد، صنعت هتلداری ایران در شرایط کنونی با توجه به اجرا شدن طرح هدفمندی یارانه‌ها نیاز به بسته‌های حمایتی دارد تا قابل رقابت با دیگر کشورها شود.

پیش‌تر محمد ابراهیم لاریجانی سرپرست اداره میراث فرهنگی استان تهران که در مراسم افتتاحیه روز جهانی جهانگردی سخن می‌گفت اعلام کرد: هتل‌ها باید به بهبود خدمات بیندیشند چون در حال حاضر تبدیل به مکان‌هایی برای فروختن یک اتاق به همراه دوسیخ کباب کوبیده شده‌اند. ولی علی‌اصغر رضایت، رئیس اتحادیه هتلداران استان اصفهان شرایط کنونی هتلداری و حضور بخش خصوصی در این صنعت را اینگونه توضیح می‌دهد: بخش خصوصی به این نتیجه رسیده است که بدون توجه به فعالیت بخش دولتی خود ملزم به فعالیت در این بخش از صنعت گردشگری است.رضایت در گفت‌وگو با همشهری گفت: هتلداران به این نتیجه رسیده‌اند که زیاد نباید انتظار داشته باشند بخش دولتی برایشان حرکتی انجام بدهد چون متأسفانه تاکنون از مزایای دولتی درنظر گرفته شده برای بخش هتلداری بهره‌مند نشده‌اند.

رئیس اتحادیه هتلداران استان اصفهان تاکید کرد: شرایط به‌گونه‌ای شده که به‌دلیل آنکه متولیان دولتی ممکن است درگیری‌های خودشان را داشته و از پرداختن به این صنعت جدا مانده باشند بخش خصوصی باید تمام فعالیت‌ها در حوزه گردشگری، چه در بخش تبلیغات و چه در جذب و ورود گردشگر را خود برعهده بگیرد. رضایت البته با استقبال از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در کشور افزود: این طرح باید انجام می‌شد ولی قرار شد متولیان گردشگری طرح ارائه بسته‌های حمایتی از این صنعت را به دولت بدهند که البته این اقدام را انجام داده‌اند ولی ارائه بسته‌های حمایتی به فعالان حوزه گردشگری تاکنون از سوی دولت انجام نشده است.

به گفته وی، قرار بود 30 درصد از یارانه‌ها به بخش صنعت تزریق شود که مراکز اقامتی و هتل‌ها مانند دیگر بخش‌های صنعت گردشگری تاکنون از آن محروم مانده‌اند.آن‌سوتر در خراسان‌رضوی نیز قانعی، رئیس اتحادیه هتلداران مشهد به خبرنگار همشهری گفت: در همین شهر مشهد ما به لحاظ اماکن اقامتی طیف متنوعی داریم و گردشگران از هر طیف اجتماعی به این شهر مراجعه می‌کنند. قانعی افزود: تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات مطلوب در هتل‌های مشهد به گردشگران می‌کنیم ولی به لحاظ اینکه تاکنون هیچ‌یک از وعده‌ها در مورد ارائه بسته‌های حمایتی از سوی نهادها و سازمان‌های دولتی به هتلداران عملی نشده است هتل‌ها با مشکل مواجه شده‌اند.

کاهش اقامت در هتل‌ها نیز از مواردی است که صنعت هتلداری، کشور را در شرایط کنونی با مشکل مواجه کرده است. علی‌اصغر رضایت، رئیس جامعه هتلداران استان اصفهان البته این موضوع را تنها مختص ایران نمی‌داند. به گفته وی، کاهش مدت زمان اقامت در هتل‌ها یک بحران جهانی است که با توجه به بحران اقتصادی در همه کشورها نمود یافته است. رضایت گفت: بخش خصوصی به این نتیجه رسید که باید همه تلاش‌ها را خودش انجام بدهد اما با این حال نیاز به حمایت بخش‌های دیگر هم دارد که تاکنون انجام نشده است.رئیس اتحادیه هتلداران مشهد نیز با سخنان علی اصغر رضایت درخصوص فراگیر شدن کاهش اقامت گردشگران در هتل‌های جهان موافق است.

قانعی می‌گوید: کاهش میانگین اقامت گردشگران در هتل‌های کشور باید مورد توجه جدی مسئولان قرار بگیرد چون تداوم این روند در شرایطی که هیچ حمایتی از هتلداران نمی‌شود موجب ورشکستگی هتل‌ها خواهد شد.وی افزود: ورشکستگی صنعت هتلداری به معنای بیشتر شدن آمار بیکاری است و باید دانست یک هتل که قادر به ایجاد اشتغال برای 200 فرد شده است درصورت ورشکستگی آمار بیکاری را افزایش می‌دهد.

قانعی گفت: شرایط به‌گونه‌ای است که صنعت هتلداری کشور اکنون به سمت بحران حرکت می‌کند و از آنجا که تغییر کاربری یک هتل نیز اقدام ساده‌ای نیست از متولیان دولتی در صنعت گردشگری می‌خواهیم فکری جدی برای وضعیت کنونی صنعت هتلداری کشور و حمایت از آن کنند.

درحالی‌که فعالان گردشگری و هتلداری کشور از لزوم حمایت از این صنعت در کشور سخن می‌گویند خولیو بتل، استاد گردشگری دانشگاه اسپانیا که به‌منظور شرکت در همایش یک روزه هتلداری نوین و توسعه گردشگری به تهران سفر کرده است، می‌گوید: با توجه به رشد نسبتا آرام گردشگری در ایران باید اقدامات متفاوتی انجام شود. او همچنین مدیران و متولیان صنعت گردشگری در کشور را به تلاش برای ایجاد نوآوری در صنعت گردشگری کشور فرا ‌خواند. به گفته بتل که به تدریس مدیریت گردشگری در یکی از دانشگاه‌های اسپانیا مشغول است، متولیان گردشگری در ایران باید از خود سؤال کنند که ایران به‌عنوان مقصد گردشگری چه چیز منحصر به فردی برای ارائه به بازارهای جهانی دارد؟

کد خبر 147580

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز