چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور کشورمان برای شرکت در شست و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل روز چهارشنبه اول مهر وارد نیویورک شد

آقای احمدی نژاد پس از ورود به فرودگاه نیویورک در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: جمهوری اسلامی ایران و مردم کشور ما حرف های منطقی درباره ایجاد صلح و عدالت در جهان دارند که با فطرت انسانی همخوانی دارد.

وی تاکید کرد: حل مشکلات جهانی نیاز به وقت، تلاش و همکاری همه جانبه کشورها دارد و ما نیز به عنوان یک عضو جامعه بین الملل در این راه از کوششی فروگذار نخواهیم کرد.

احمدی نژاد درباره مسائل ایران و آمریکا نیز گفت: ما در رابطه با آمریکا حرف‌های منطقی داریم و آماده بیان نظرات خود هستیم.

کنفرانس خبری رئیس جمهور در نیویورک  
 
رئیس جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به نیویورک در کنفرانس خبری با سردبیران ارشد و خبرنگاران خبرگزاری آسوشیتدپرس و شبکه تلویزیونی ای پی تی ان شرکت کرد.
 
 آقای احمدی نژاد در این کنفرانس خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که درباره هولوکاست از وی پرسیده بود گفت: ما با همه جنایت‌هائی که در جنگ جهانی دوم رخ داده است مخالفیم و در برابر ما همه انسان‌ها محترمند اما نکته اصلی اینجا است که اگر جنایتی در آن زمان رخ داده است چرا مردم فلسطین باید تاوان آن را بپردازند ؛ چرا باید سرزمین فلسطین اشغال شود ، در آنجا نسل کشی صورت گیرد، مردم آن آواره شوند و از بسیاری از نیازهای انسانی از جمله غذا و دارو محروم شوند ؛ بنابر این اگر به بهانه هولوکاست مردم فلسطین کشته می‌شوند باید درباره آن صحبت شود.

رئیس جمهور درباره سوال یکی دیگر از خبرنگاران که پرسید آیا ایران مایل است برای تامین امنیت در عراق و افغانستان با غرب همکاری کند افزود : ایران از ناامنی در عراق و افغانستان بیش از همه کشورها زیان دیده است و ما بارها اعلام کرده‌ایم که آماده کمک برای تامین امنیت منطقه هستیم اما هنگامی که سیاست‌های اشغالگران نادرست است چه می‌توان کرد.

آقای احمدی نژاد تاکید کرد: مشکلات منطقه راه حل نظامی ندارند بلکه باید با توسعه اقتصادی و فرهنگی امنیت منطقه را برقرار کرد.

وی با اشاره به هزینه 250 میلیارد دلاری که در افغانستان استفاده شده است، گفت: چنانچه بخشی از این هزینه برای ایجاد اشتغال و امور فرهنگی بکار گرفته می‌شد بیش از نود درصد امنیت این کشور تامین می‌شد.

قانون آژانس باید پی‌گیر برنامه هسته‌ای ایران باشد

رئیس جمهور در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از وی درباره نتایج نشست اعضای گروه 1+5 با نماینده ایران پرسید، گفت: موضوع هسته‌ای در دستور کار ما نیست و فقط از طریق قانونی که آژانس است برنامه هسته‌ای را باید پی گیری کرد.

وی با تاکید بر ضرورت تغییر در نگاه و رفتار دولت مردان غرب گفت: در نشست 1+5 سه موضوع قابل بحث است که خلع سلاح کامل هسته‌ای در جهان، زمینه سازی برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای و تامین اورانیوم با غنای20 درصد برای خرید از آن جمله است.

آقای احمدی نژاد با اشاره به اینکه ایران اورانیوم 3.5درصد را غنی سازی می‌کند، افزود: رآکتور تهران که رادیو دارو تولید می‌کند نیازمند اورانیوم با غنای حدود 20 درصد است که می‌توانیم برای خرید آن با آن‌ها مذاکره کنیم.

رئیس جمهور کشورمان همچنین در پاسخ به این سوال که دلایل ایران برای اینکه می‌گوید برنامه هسته‌ای نظامی ندارد چیست، گفت: دلایل ما گزارش آژانس است که بارها اعلام کرده است هیچ انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران نیست.

وی گفت: دولت‌هایی که مدعی مخالفت با تولید سلاح هسته‌ای هستند اول باید سلاح‌های خود را از بین ببرند، کسانی باید پروتکل الحاقی را امضا کنند که هزار کلاهک هسته‌ای در اختیار دارند نه ما که در ابتدای استفاده از فن اوری هسته‌ای هستیم، جمهوری اسلامی ایران در یک مرحله این پروتکل را امضا کرد اما دیدیم که این موضوع بهانه‌ای شد برای محروم شدن از حقمان آن هم از جانب کسانی که هزاران بمب هسته‌ای دارند.

آقای احمدی نژاد درباره دیدگاهش درباره منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، افزود: اگر این تصمیم عادلانه باشد آن را می‌پذیریم، جمهوری اسلامی ایران در پی سلاح هسته‌ای نیست و معتقدیم جهان باید عاری از این سلاح باشد و رئیس جمهور امریکا هم باید در این زمینه اصل سیاست‌های غلط این کشور را تغییر دهد نه بسته بندی آن‌ها را.

مقصر اصلی برخی سیاسیون هستند

رئیس جمهور کشورمان در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از وی درباره کشته شدن عده‌ای در حوادث پس از انتخابات پرسید، گفت: ما مخالف هرنوع خونریزی هستیم، آن‌ها که کشته شدند هموطنان ما بودند و مقصر نبودند بلکه مقصر اصلی برخی سیاسیون هستند و من از دستگاه قضائی خواسته‌ام این موضوع را پی‌گیری کند.

آقای احمدی نژاد افزود: متاسفانه حدود 30 نفر در این حوادث کشته شدند، که البته در آمریکا روزانه بیش از این تعداد بدست پلیس کشته می‌شوند که ما برای همه متاسفیم و آرزو می‌کنیم روزی اسلحه‌ها به قلم تبدیل شوند.

رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دولت وی در کشته شدن این افراد نقش داشته است، گفت: در شرایط آشوب اینگونه موارد بروز می‌کند که دولت ایران در بروز آن نقشی نداشته است اما برخی دولت‌های غربی در این حوادث نقش بارزی داشتند که البته در آن عده‌ای از طرفداران دولت و رهگذران نیز کشته شدند و ما تلاش می‌کنیم راه‌های دخالت بیگانگان را ببندیم تا چنین حوادثی تکرار نشود.

وی درباره دولت اوباما هم افزود: دنیا نیازمند تغییر است و امیدواریم اوباما در مسیر تغییر حرکت کند و سیاست‌های غلط گذشته را در مسیر اصلاح قرار دهد، دولت امریکا زمان زیادی برای این کار در اختیار ندارد و باید تلاش کند تا تغییرات واقعی و حقیقی روی دهد و ما هم از آن استقبال می‌کنیم.

رئیس جمهور کشورمان در پایان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که پرسید چرا ایران موشک های دوربرد تولید می کند گفت: این حق مسلم هر کشوری است که امکانات دفاعی داشته باشد اما سیاست‌های دفاعی ایران صرفا بازدارنده است.

وی در پاسخ به کسانی که ایران را تهدید می‌خوانند گفت: ایران فرصت مناسبی است که دولت‌های غربی در تعامل با آن می‌توانند به موفقیت دست یابند.

آقای احمدی نژاد همچنین با اشاره به تصمیم آمریکا برای برچیدن سپر موشکی در اروپای شرقی افزود: برخی با پیش کشیدن موضوع ایران قصد دارند افکار عمومی را در قبال این تصمیم توجیه کنند.
 
رئیس جمهور در مدت اقامت 3 روزه خود در نیویورک علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل با سران برخی کشورها نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد.

کد خبر 91059

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز