شصت و چهارمین نشست سران مجمع عمومی سازمان ملل با سخنرانی برخی از سران 192 کشور عضو این مجمع آغاز شد.

بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل، در سخنرانی افتتاحیه نشست خواستار یک اقدام جمعی واقعی از سوی سران جهان برای کم کردن تغییرات جوی و فقر جهانی شد.

دبیرکل سازمان ملل در سخنانی گفت: اگر قرار باشد فرصتی برای اقدام در یک چارچوب چندجانبه و زمانی برای اقدام جمعی واقعی سازمان ملل وجود داشته باشد، این فرصت همین اکنون است. وی اعلام کرد: زمان آن رسیده است که با روحیه جدید و تلاش دسته جمعی واقعی وارد عمل شویم. زمان وحدت سازمان ملل فرا رسیده است.

بان‌کی مون گفت: جهان تمام تلاش‌ها و پاسخ‌های ما در قبال بحران‌های مختلف نظیر غذا، انرژی و بیماری‌ها را نظاره‌گر است. وی عاری ساختن جهان از سلاح‌های هسته‌‌ای را خواستار شد و تاکید کرد: برگزاری نشست سران شورای امنیت فرصت جدیدی برای تحقق این هدف است.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: باید قبل از فرارسیدن سال 2015 تلاش کرد چرا که این زمان موعد نهایی پایان دادن به فقر و مشکلات است.باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نخستین سخنران این نشست از میان رهبران جهان بود که خواستار مشارکت کشورهای دیگر در کنار آمریکا برای حل مشکلات جهانی شد.

وی همچنین از تلاش برای توقف گسترش سلاح‌های هسته‌ای، مبارزه با گرم شدن کره زمین، بهبود شرایط اقتصادی و ایستادگی در راه ارزش‌های جهانی حرف زد. اوباما در نخستین سخنرانی خود در نشست عمومی سازمان ملل متحد در حالی که کشورهای جهان آمریکا را به تک روی در مسائل جهانی متهم می‌کنند خواستار کمک کشورهای مختلف برای مقابله با مشکلات شد.

وی گفت: ما در حرف و عمل به‌دنبال دوران تازه‌ای در مشارکت با کشورهای جهان هستیم. اوباما اعلام کرد: حقیقت این است که دامنه اقدامات ما به اندازه چالش‌های ما نیست. معمر قذافی رهبر لیبی، دومین فردی بود که در این نشست سخنرانی کرد.

این برای نخستین بار بود که قذافی که به سخنرانی‌های طولانی مدت معروف است پس از 40سال حکومت در لیبی در جایگاه سخنرانی سازمان ملل متحد قرار گرفت. گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس، دیمیتری مدودف رئیس‌جمهوری روسیه و محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران از دیگر سخنران‌های نشست روز گذشته مجمع عمومی سازمان ملل متحد بودند.

این نشست در حالی برگزار شد که مقام‌های ضد‌تروریسم آمریکا با اعلام اینکه تهدیدهای تروریستی همچنان در حال افزایش است، تدابیر امنیتی سختی اتخاذ کرده‌اند.مقام‌های مبارزه با تروریسم آمریکا هشدار داده‌اند که استادیوم‌ها، مجموعه‌های تفریحی، هتل‌ها و مراکز حمل‌ونقل همگی می‌توانند هدف حملات تروریستی باشند.

کد خبر 91105

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز