نخستین سخنرانی معمر قذافی، رهبر لیبی در مجمع عمومی سازمان ملل با حاشیه‌های فراوانی همراه بود و شگفتی مردم جهان را به‌دنبال داشت.

به گزارش الجزیره، در حالی که براساس قانون قذافی می‌توانست تنها 15 دقیقه صحبت کند با وجود تذکرهای فراوان به‌مدت یک ساعت و ‌٣4 دقیقه سخنرانی کرد. قذافی با انتقاد شدید از شورای امنیت سازمان ملل که 5 قدرت حاضر در آن دارای حق وتو هستند، آن را شورای ترور خواند و این شورا را به‌دلیل ناتوانی‌اش در جلوگیری از ‌٦٥ جنگ از زمان تشکیل خود، بی‌کفایت خواند.

رهبر لیبی همچنین در اقدامی بی‌سابقه در اعتراض به آنچه بی‌کفایتی سازمان ملل خواند، منشور این سازمان را در مقابل حاضران پاره کرد و آن را به سمت جایگاه هیات رئیسه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد پرتاب کرد.

قذافی همچنین خطاب به اوباما گفت: پسرم! از اینکه جوانی کنیایی و از قاره آفریقا به مقام ریاست‌جمهوری آمریکا نائل شده است، خوشحال هستیم. وی اعلام کرد: آقای اوباما، من 40 سال بدون مشکل در لیبی حکومت کرده‌ام و به رهبر مادام‌العمر کشورم تبدیل شده‌ام.

شما که منتقد اصلی کشور لیبی و حکومت من به‌شمار می‌روید، اگر توانستید خود را به رئیس‌جمهوری مادام‌العمر مبدل کنید. قذافی با تمجید از اوباما و تلاش‌هایش برای توجه به نقاط مختلف دنیا تاکید کرد که اگر او به‌عنوان رئیس‌جمهوری همیشگی آمریکا باقی بماند به‌نظر وی مشکلی پیش نخواهد آمد.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید به‌دنبال اظهارات قذافی اعلام کرد که اوباما به‌طور مستقیم نتوانسته سخنرانی قذافی را بشنود، اما این اظهارنظر قذافی باعث خنده او شده است.

بخشی از حاضران هنگام سخنرانی قذافی، جلسه‌ مجمع را ترک کردند و بخشی دیگر هم طی سخنرانی طولانی وی واکنش‌های مختلفی از جمله خندیدن و حتی خوابیدن از خود نشان دادند. مترجم همزمان قذافی به‌دنبال طولانی شدن سخنرانی او پس از 75دقیقه از فرط خستگی به روی زمین افتاد و فرد دیگری جایگزین وی شد.

کد خبر 91170

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز