پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکی از فرستادگان ارشد سازمان ملل به افغانستان که از سمت خود برکنار شده است، گفت اخراج وی یک "سیگنال وحشتناک" را به جهان فرستاد.

خبرگزاری آلمان از کابل گزارش داد، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه به ماموریت پیتر گالبریث (Peter Galbraith)خاتمه داد.

گالبریث، دیپلمات آمریکایی، روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با بی بی سی گفت اعتقاد دارد کنار گذاشته شدنش به خاطر اختلاف نظر با کای ایده(Kai Eide)، مقام بالادستی‌اش در این باره بوده است که چگونه باید با اتهامات مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ماه اوت برخورد کرد.

وی گفت سازمان ملل "سیگنالی وحشتناک" را به جهان می‌فرستد، اگر یکی از نمایندگان خود را به این خاطر کنار بگذارد که وی از تقلب در انتخابات مورد حمایت و با پول این سازمان ابراز نگرانی کرده است.

او سازمان ملل را به قصور در اجرای وظایفش به خاطر بررسی نکردن شواهد "گسترده" دال بر تقلب متهم کرد و مدعی شد ایده اساسا تقلب را نادیده گرفت و نخواست اطلاعات منتشر شود.

گالبریث گفت: "او نمی‌خواست کارکنان سازمان ملل در آن باره صحبت کنند، او نمی‌خواست ما درباره این موضوع بحث کنیم، برای مثال درباره میزان مشارکت، با سفیران در کابل نمی‌خواست حرفی بزنیم زیرا می‌دانستیم که مشارکت در استان‌های جنوبی بسیار اندک بود و این در حالی است که شمار بسیاری از آرا از صندوق‌های آن مناطق بیرون آمده بود."

ناظران انتخابات از اتحادیه اروپا دو هفته پیش گفتند آرای یک چهارم از 5.6 میلیون رای‌دهنده مشکوک است. حدود 1.1 میلیون رای مشکوک به نفع حامد کرزای، رییس جمهور افغانستان به صندوق ریخته شده است.

کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرده است رییس جمهور توانسته انتخابات را در دور اول رای‌گیری پیروز شود.

بان در بیانیه‌ای "تشکر خود را از آقای گالبریث برای کار سخت و فداکاری حرفه‌ای" ابراز داشت. سازمان ملل گفت اخراج وی "بیشترین منفعت" را برای این ماموریت دارد، اما به جزییات بیشتری اشاره نکرد. چند هفته بود که گزارش‌های خبری از شکاف میان این دو مقام سازمان مللی حکایت داشت

کد خبر 91753

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز