همشهری آنلاین: برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد اعلام کرد: با توجه به بحران اقتصادی، افزایش نیازها و تحقق نیافتن وعده‌های داده شده، مسئولان این برنامه مجبور شده‌اند برخی از ماموریت‌های خود را حذف کنند

واحد مرکزی خبر به نقل خبرگزاری فرانسه گزارش داد: ژوزت شیران مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل گفت: بودجه سال 2009برای تامین نیازهایی که ارزیابی و تصویب شده شش میلیارد و هفتصد میلیون دلار است.

این در حالی است که برنامه جهانی غذا توقع دارد پس از رایزنی با دولت‌ها 3.7 میلیون دلار کمک از آنها دریافت کند.

شیران در گفتگو با خبرنگاران در واشنگتن گفت: ما با کسری مالی اضطراری خطرناک و بی‌سابقه‌ای مواجهیم و این موضوع از آنجا ناشی می‌شود که نیازهایی که به علت بحران غذایی سال گذشته افزایش پیدا کرد، کاهش نیافته است.

ژوزت شیران تصریح کرد در واقع همانطور که ما شاهد افزایش شمار گرسنگان در جهان هستیم نیازهای غذایی نیز با افزایش مواجه بوده است.

وی افزود: بر همین اساس ما سه میلیارد دلار از بودجه برنامه جهانی غذا را حذف می‌کنیم و این به معنای آن است که برخی از ماموریت‌های این برنامه در سراسر جهان برای کمک رسانی به افراد آسیب حذف خواهد شد.

مدیر برنامه جهانی غذا از ارائه جزئیات حذف بودجه و جدول زمانی آن خودداری کرد و نگفت کدام کشورها به وعده های خود برای اعطای کمک به این نهاد عمل نکرده‌اند.

شیران افزود کاهش کمک‌های امسال تا حدودی از فشردگی بودجه دولت‌ها پس از بحران مالی ناشی می‌شود که اواخر سال 2008 شتاب گرفت و بدترین رکود را در دهه‌های اخیر به بار آورد.

مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل همچنین گفت در حال حاضر 1.020 میلیارد نفر در دنیا از سو تغذیه رنج می‌برند.

وی یادآور شد نیازهای این نهاد در سال گذشته در حالی دو برابر شد که افزایش قابل توجه قیمت مواد غذایی در بیش از سی کشور جهان به ویژه در هائیتی گرسنگان را به شورش واداشت.

شیران که برای دیدار با مسئولان دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا،‌اعضای پارلمان این کشور و مسئولان بانک جهانی در واشنگتن به سر می‌برد همچنین بر نقش سرنوشت ساز این نهاد در کشورهای در حال توسعه تاکید کرد. 

کد خبر 86628

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز